Ioana Lungu așteaptă la semaforul de pe strada Banu Manta cu șoseaua Nicolae Titulescu. Singura parcare din zonă e plină ochi deja în jurul prânzului, sunt mașini parcate și pe alei. Femeia abia a ieșit la pensie după ce a lucrat o viață ca proiectant de drumuri și poduri și spune că de 50 de ani, de când locuiește în București, s-a obișnuit cu aglomerația, ba chiar a devenit dependentă de ea. 

REPORTAJ. Viața în Bucureștiul mașinilor, unde există un autoturism aproape la fiecare pieton
Ioana Lungu a lucrat o viață ca proiectant drumuri și poduri, dar e pesimistă în privința descongestionării traficului

„Mă deranjează când văd mașini parcate, dar fiind din domeniu, știu care sunt problemele: nu sunt spații. Avem minimum o mașină la familie, eu locuiesc la un bloc cu curte interioară și o familie are trei mașini. Nu mișcă decât una, dar le ține pe celelalte. Nu avem spațiu în București”, spune femeia, care crede că aglomerația e meteahna tuturor marilor capitale.

„Eu am mașina în parcare, merg pe jos. Și când aveam serviciu mergeam pe jos 3,5 kilometri”, spune femeia.

REPORTAJ. Viața în Bucureștiul mașinilor, unde există un autoturism aproape la fiecare pieton
Viorel crede că este foarte periculos să fii biciclist în București
Planul „machiavelic” aplicat de un mecanic auto pentru a domina o femeie. Victima: „Mă duc şi mă omor, sincer, că nu mai pot”
Recomandări
Planul „machiavelic” aplicat de un mecanic auto pentru a domina o femeie. Victima: „Mă duc şi mă omor, sincer, că nu mai pot”

Viorel Colen înfruntă traficul din București pe bicicletă. „Ca biciclist, e infernal. E foarte greu, mai ales dacă vrei neapărat să mergi pe șosea, e dificil, te depășesc la 5 centimetri, normal ar fi la un metru. Pe trotuar dacă mergi, lumea e mai irascibilă. Ideal ar fi pe carosabil, dar dacă te-a lovit o dată… Mi-a deschis cineva o ușă în față și am căzut…”, povestește el, dar chiar și-așa, preferă bicicleta mașinii. „Trebuie să mă mențin, să fac mișcare…”.

Șoferul unui camion din Ploiești închide repede remorca și pornește spre Piața Victoriei: „Mă enervează traficul din București, mă bucur că nu locuiesc aici!”.

Oameni și mașini, în cifre

Numărul de vehicule înmatriculate în circulație, la sfârșitul lui 2022, în regiunea București-Ilfov, a ajuns la peste 1,5 milioane, potrivit Institutului Național de Statistică. 99% dintre ele sunt autoturisme, restul autobuze, microbuze, motociclete și mopede. Populația zonei este, potrivit ultimului recensământ de finalizat anul trecut de 2,3 milioane. Adică sunt două mașini la fiecare 3 locuitori din București și Ilfov. Nu sunt puse la socoteală mașinile aflate în tranzit prin București.

Numărul mașinilor a crescut cu 50% în ultimii 12 ani în Capitală. Pentru cele 1,46 de milioane de autoturisme există doar 230.000 de parcări de reședință, scrie și Hotnews. Adică doar pentru 15% din total.

Transportul și traficul sunt vinovate și pentru poluare. La nivel global, traficul contribuie cu aproape 30% la contaminarea aerului și produce victime.

„Avem și mult prea multe mașini, cred că asta e o altă problemă. Pare să fie un oraș care e dominat de mașini”, a spus cercetătorul Bogdan Antonescu, expert în fenomenele meteorologice extreme, referindu-se la Capitală, pentru Libertatea.

REPORTAJ. Viața în Bucureștiul mașinilor, unde există un autoturism aproape la fiecare pieton
Mașinile parcate peste tot formează un peisaj familiar al Bucureștiului

Bucureștiul este al șaptelea cel mai aglomerat oraș al lumii din punctul de vedere al traficului, conform indexului TomTom, cu 277 de ore pierdute anual la coadă la semafor, arată același articol al jurnalistei Libertatea Cristina Radu. 

Înaintea Bucureștiului sunt Londra – Marea Britanie, Bengaluru – India, Dublin – Irlanda, Sapporo – Japonia, Milano – Italia și Pune – India, arată indexul

Dezmăț financiar al partidelor. Cheltuieli de 68,4 milioane de lei, subvenții de doar 42,31 de milioane de lei. Unde s-au dus cei mai mulți bani
Recomandări
Dezmăț financiar al partidelor. Cheltuieli de 68,4 milioane de lei, subvenții de doar 42,31 de milioane de lei. Unde s-au dus cei mai mulți bani

Ce soluții au găsit alte țări

Proiectele mari propuse de primarul Capitalei, Nicușor Dan, acum doi ani pentru descongestionarea traficului erau construirea unei linii de metrou de suprafață pe infrastructura CFR existentă și crearea a zece ieșiri care să facă legătura dintre cartierele bucureștene și autostrada de centură. Acestea au fost însă criticate de experți în infrastructură, motivând că nu sunt fezabile.

În paralel, a fost organizat proiectul „Străzi deschise”, prin care Calea Victoriei a devenit pietonală în weekend. Primăria pregătește și un plan urbanistic general care să reducă traficul până în 2035, plecând de la un studiu de fundamentare. 

„S-a lucrat pe două scenarii, iar cel optimist arată că putem avea un trafic mai lejer doar dacă realizăm proiecte majore precum autostrada de centură și modernizarea zonei de sud a șoselei de centură care vor prelua parțial traficul de tranzit, investiții în extinderea rețelei de metrou, realizarea drumurilor radiale, dublarea liniilor de tren metropolitan pe anumite segmente”, a enumerat planurile primarul general într-o postare pe pagina sa de Facebook, în această săptămână. A mai menționat și extinderea liniilor de tramvai, reorganizarea unor mari artere, crearea de piste de biciclete, de benzi unice pentru transport public, crearea de spații pietonale. 

În același timp, la nivel global, există un trend de regândire a orașelor astfel încât să fie redate pietonilor și bicicliștilor. 

REPORTAJ. Viața în Bucureștiul mașinilor, unde există un autoturism aproape la fiecare pieton
Oameni și mașini, în București

Ruxandra Aelenei, specialistă în mobilitate urbană în Olanda, locuiește în Utrecht, considerat cel mai ciclabil oraș din lume, cu 420 de kilometri de pistă pentru biciclete și cea mai mare parcare de biciclete, cu 12.500 de locuri. 

Într-un dialog pentru publicul Libertatea, aceasta a explicat ce se poate face și în București: „Modul în care îți aranjezi prioritățile ca oraș face diferența. Dacă vrei să prioritizezi autoturismele, nu vei avea spațiu pentru altceva, dacă vrei să prioritizezi pietonii și spațiul verde, va trebui să iei de undeva acel spațiu, deci de la autoturisme, evident, și să-l dai spre bicicliști, pietoni și spațiul verde”.

mitus-trafic-bucuresti-1Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 15

Măsurile care s-au luat în Olanda începând cu anii ‘70 au fost dure:

  • restricționarea accesului cu mașina în orașe, parcări scumpe și pe intervale orare limitate; 
  • o legislație care favoriza biciclistul în cazul accidentelor cu mașinile și îl făcea bun de plată în special pe șofer; 
  • la orice construcție de infrastructură urbană, bicicliștii erau luați în calcul.

   

Istorii electorale

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentarii (33)

gigi12   •   31.12.2023, 23:26

Ar trebui ca toti *** care au venit in Bucuresti sa se intoarca la locurile lor de bastina. Asa am trai si noi linistiti. S-a umplut de *** si cocalari. Au vandut cartofi in piata si si au luat apartamente si "cetatenie"de bucuresteni. Insa, put !!

Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor, intoleranță pe criterii socio-economice.

    X442   •   13.03.2024, 09:32

    gigi12   •  31.12.2023, 23:26

    Ar trebui ca toti *** care au venit in Bucuresti sa se intoarca la locurile lor de bastina. Asa am trai si noi linistiti. S-a umplut de *** si cocalari. Au vandut cartofi in piata si si au luat apartamente si "cetatenie"de bucuresteni. Insa, put !!

    Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor, intoleranță pe criterii socio-economice.

    Problema esti tu gigicule si cei ca tine. In momentul in care majoritatea oamenilor isi vor schimba modul de a gandi, se va schimba si mediul din jurul lor. În momentul in care o sa ne oprim din aratat cu degetul (cum am facut si eu acum, dealtfel) si o sa incepem sa fim atenti la actiunile noastre in primul rand, atunci poate o sa avem o sansa. Intradevar nici statul nu prea ajuta, educatia e la pamant, iar alesii nostri dragi sunt oglinda societatii in care traim. Schimbarea incepe cu noi insine. Educati-va singuri.

.ZORRO.   •   21.12.2023, 19:43

Eu zic sa reduca toate taxele de inmatriculare si pretul combustibilului si problema se va rezolva de la sine... orasul se va bloca complet... 🤣🤣🤣

AMO2611   •   19.10.2023, 12:43

Intai mai bine verificati cate masini inmatriculate in alt judet, fac de fapt Uber prin Bucuresti. Pe langa faptul ca nu platesc niciun fel de impozit in Buc, ocupa si locurile de parcare.

Vezi toate comentariile (33)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Bogdan Talașman, detalii tulburătoare despre cum i-a salvat viața lui Florin Busuioc. „Când i-am rupt prima coastă… Credeam că o să-l omor cu mâna mea!”
Unica.ro
Bogdan Talașman, detalii tulburătoare despre cum i-a salvat viața lui Florin Busuioc. „Când i-am rupt prima coastă… Credeam că o să-l omor cu mâna mea!”
Numele ei este pe buzele tuturor, după ce tocmai s-a aflat! Toți o știau pe Sorina Docuz drept „protejata lui Marcel Ciolacu”, însă acest detaliu din trecutul ei s-a aflat abia acum
Viva.ro
Numele ei este pe buzele tuturor, după ce tocmai s-a aflat! Toți o știau pe Sorina Docuz drept „protejata lui Marcel Ciolacu”, însă acest detaliu din trecutul ei s-a aflat abia acum
Cum arată și cu ce se ocupă soția lui Daniel Funeriu! Superba franțuzoaică avea 23 de ani când s-a îndrăgostit de românul nostru, olimpic la chimie
Libertateapentrufemei.ro
Cum arată și cu ce se ocupă soția lui Daniel Funeriu! Superba franțuzoaică avea 23 de ani când s-a îndrăgostit de românul nostru, olimpic la chimie
Adevăratul motiv pentru care Trump distruge economia Statelor Unite: „Un simptom al degradării democrației” | ANALIZĂ
Adevarul.ro
Adevăratul motiv pentru care Trump distruge economia Statelor Unite: „Un simptom al degradării democrației” | ANALIZĂ
Cătălina Toma, PRIMA reacție după ce Theo Rose a fost acuzată că o copiază în ultima ei piesă. Cum a răspuns artista: "Eu cred în competiția creativă, nu în cea plină de invidie"
Elle.ro
Cătălina Toma, PRIMA reacție după ce Theo Rose a fost acuzată că o copiază în ultima ei piesă. Cum a răspuns artista: "Eu cred în competiția creativă, nu în cea plină de invidie"
Îndrăgitul artist și iubitul lui n-au mai ținut cont de nimic și s-au sărutat în văzul lumii, pe stradă! Avem imaginile! FOTO
Unica.ro
Îndrăgitul artist și iubitul lui n-au mai ținut cont de nimic și s-au sărutat în văzul lumii, pe stradă! Avem imaginile! FOTO
ANAF promite controale la locuinţele închiriate pe Airbnb şi Booking. Iancu Guda: "Statul ar trebui să facă altceva"
Observatornews.ro
ANAF promite controale la locuinţele închiriate pe Airbnb şi Booking. Iancu Guda: "Statul ar trebui să facă altceva"
Horoscop 5 aprilie 2025. Gemenii au în față o zi care aduce la lumină anumite adevăruri despre ei, despre viitorul unor intenții de-ale lor
HOROSCOP
Horoscop 5 aprilie 2025. Gemenii au în față o zi care aduce la lumină anumite adevăruri despre ei, despre viitorul unor intenții de-ale lor

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI