“Te rog, ma ajuti sa-mi fac temele la matematica?”, se aude in receptor. Un copilas a sunat la 0800 8 200 200, Linia Verde pentru Protectia Copilului, cerand sa i se rezolve o problema de matematica. La capatul firului l-a gasit pe Mihai Terzea, unul dintre “ingerii pazitori” ai copiilor. Micutul se confeseaza la telefon ca sta singur in fiecare zi deoarece parintii sunt la munca si nu are cine sa-l ajute la teme. Cu creionul in mana, Mihai rezolva si problema de matematica, dar si problema “singur acasa”.
Copiii au drepturi. Oare cati parinti stiu ca micutii lor sunt protejati de lege? Raspunsul vine din statistici: Mii de copii abuzati anual! Crunta realitate se reflecta in baza de date a Asociatiei Linia Verde pentru Protectia Copilului, unde copiii suna si isi spun problemele. Din pacate, exista totusi acei copii care nu cunosc numarul “salvator”. Aceia sunt puii de om pe care ii intalnim la semafoare, castigand un ban din mila oamenilor. Cei care ajung batuti-mar la spital. “Toti spun, sub privirea apasatoare a parintelui, ca s-au lovit la joaca”, explica unul dintre consultantii de la Protectia Copilului.
Mihai Terzea a terminat Teologia. E cel mai vechi consultant al asociatiei si totodata e omul priceput la toate. Lucreaza inca de la infiintarea Liniei Verzi si, spun colegii, micutii isi deschid imediat sufletul atunci cand vorbesc cu el. “Nu stiu ce om normal nu ar vrea sa-i ajute”, spune Mihai uitandu-se la receptor. “In ultimele 3 luni am avut peste 500 de copii cu probleme, printre care peste 100 de copii abuzati. Si fizic, si sexual. Ti se rupe sufletul”, adauga “ingerul”.
“A sunat sa ne spuna ca un coleg de clasa vine la scoala cu multe rani si cu pete de sange pe hainute. Mi-a cerut sa trimit toate autoritatile la baietel acasa deoarece tatal sau il bate mereu. Pentru mine a fost foarte emotionant”, isi aminteste consultantul.
Printre telefoanele date de copii amarati se mai strecoara si unele de la parinti. “Suna si ei. Unii vor sa isi abandoneze copiii, altii vor bani de la stat pentru a-i creste. Trimitem asistenti sociali si dansii decid ce masuri se pot lua si care sunt cele mai bune. Practic, lucram ca o echipa. Noi aplanam cat putem prin telefon, apoi intervin asistentii, in functie de caz. La inundatii ne sunau mamele sa ne intrebe unde sa-si lase copiii”, explica gesticuland consultantul. “Povestile copiilor care ne suna difera foarte mult una de alta. Nu putem sa le dam acelasi raspuns la toti. Sunt situatii in care nici noi nu stim care e cea mai buna solutie, insa in timp ne-am perfectionat”.
“Sa mai dau exemple de cazuri? Mai demult, o mama a sunat si ne-a spus ca fiul ei a fost abuzat sexual de catre tatal vitreg si nu stia ce sa faca. Era intr-un soc total si nu se putea opri din plans. Acum baiatul este in siguranta. Stiu asta pentru ca ne interesam de ei, chiar si dupa ce se finalizeaza cazul”, spune el dintr-o suflare, pregatindu-se sa raspunda iar la telefon.
Timp de cateva minute in care Mihai a vorbit la telefon, in birou a intrat Catalina Florea, director executiv al asociatiei, si a preluat discutia. “Va spun sincer ca multi copii au nevoie de ajutor, insa habar n-au ca exista acest numar de telefon”, incepe tanara femeie.
„La telefon, copiii sunt mult mai curajosi”
“La telefon sunt mai curajosi si le e mai usor sa-si deschida sufletele. De exemplu, acum putin timp suna un baiat zi de zi. La inceput inchidea dupa ce ii raspundeam, apoi a inceput sa vorbeasca. La scurt timp, in care a vazut ca poate avea incredere in noi, a inceput sa spuna ca are un prieten care e mereu abuzat sexual de catre un vecin. De fapt, el era acel baiat”, povesteste Catalina cu tristete in glas.
Mihai si Catalina sunt doar doi ingeri din “armata” pregatita oricand sa salveze viata unui copil. Sunt mereu cu mana pe telefon si sunt gata sa raspunda la orice intrebare. Si nu in ultimul rand, echipa a pregatit “un pat la noi in celula” pentru fiecare parinte care nu respecta drepturile copilului.