Înainte de audieri, Facebook a oferit mai multe detalii despre impactul pe care l-au avut mesajele sponsorizate (reclame) asupra americanilor. LRețeaua a anunțat cel puțin 126 de milioane de americani au văzut conținuturi sponsorizate finanțate de aproape 500 de conturi activate din Rusia și care ar fi putut fi folosite pentru a manipula opinia publică.
Potrivit Facebook, aceste conținuturi au fost finanțate de o entitate rusă numită Internet Research Agency, destinată să difuzeze conținuturi pe rețelele sociale prin conturi false de utilizatori.
Între alte reclame, Facebook a afirmat că Internet Research Agency, care are sediul la Sankt-Petersburg, difuzase de asemenea conținuturi neplătite — „postări” tradiționale — care au afectat un număr mult mai important de utilizatori, potrivit mărturiei scrise pregătite de Facebook în vederea audierilor sale în Congres.
Pe blogul său oficial, Google a recunoscut, pentru prima oară în mod oficial, că a găsit de asemenea conținuturi de același gen.
„Am găsit probe ale unor tentative de deturnare a platformelor noastre în timpul alegerilor americane din 2016 prin actori legați de Internet Research Agency în Rusia”, a scris Google, care se referă la o „activitate limitată” pe motorul de căutare și platforma sa video YouTube.
Google a anunțat că peste 1.100 de filmulețe cu mesaje politice au fost postate de pe 18 canale de Youtube, care au fost suspendate de atunci. Aceste filmulețe au strâns 309.000 de vizualizări în SUA în cele 18 luni care au precedat alegerile.
Totodată, Twitter a identificat și a suspendat 2.752 de conturi care ar avea legătură cu Internet Research Agency.
Potrivit unei surse apropiate dosarului, Twitter a identificat la rândul său 36.746 conturi (adică 0,012% din numărul total de conturi Twitter) legate aparent de un cont rusesc și care au „generat în mod automat conținuturi legate de alegeri” în cele trei luni care au precedat scrutinul.
Facebook, despre manipularea utilizatorilor
Noiembrie 2016: Fondatorul rețelei de socializare Mark Zuckerberg a afirmat că ideea „ca știrile false distribuite pe Facebook să fie influențat alegerile prezidențiale” este una „nebună”
Noiembrie 2016: Zuckerberg a afirmat că doar o mică parte din conținutul rețelei reprezintă știri false
August 2017: Facebook anunță că se va lupta cu fenomenul „fake news”
Octombrie 2017: Google anunță că a găsit dovezi o entitate rusă a cheltuit zeci de mii de dolari pe reclame cu mesaje politice
Octombrie 2017: Facebook anunță că va oferi detalii despre cele peste 3.000 de reclame cumpărate de Internet Research Agency, în perioada alegerilor prezidențiale din SUA
Moscova a dezmințit de mai multe orice amestec în campania electorală americană. O anchetă de amploare în acest sens este condusă și de procurorul special Robert Mueller. De altfel, în cadrul acestei anchete, fostul șef de campanie al lui Donald Trump, Paul Manafort, este vizat 12 capete de acuzare, printre care complot împotriva SUA.
Citește și: Ghid de cumpărături pentru Black Friday 2017. Ce trebuie să faci ca să nu iei țeapă în cel mai mare eveniment de shopping al anului