Compania Algorithm Residential S3, aflată în subordinea Consiliului Local Sector 3, se pregătește să monteze grinzile pentru podul care va lega Bucureștiul de Autostrada Soarelui.
După ce le-a lăsat doi ani abandonate pe un câmp până s-au crăpat și bucăți întregi au căzut din ele, societatea primăriei lui Robert Negoiță s-a apucat să astupe fisurile cu mortar, un material de construcție folosit în special pentru repararea prefabricatelor.
Monica Duțu este ingineră specialistă în drumuri și poduri, cu peste 20 de ani de experiență în domeniu. Ea a explicat, într-un interviu pentru Libertatea, de ce grinzile sunt mult prea degradate pentru a putea fi folosite într-o construcție menită să susțină greutăți mari, precum pasajul către A2.
„Exclus să poată fi montate, la cum arată”
Libertatea: Proiectantul spune că grinzile pentru podul către A2 pe care îl face Algorithm Residential S3 nu sunt de neutilizat, cu toate că nici nu garantează pentru ele. Dumneavoastră, în calitate de ingineră specialistă în drumuri și poduri, privind imaginile, ce părere aveți?
Monica Duțu: Probabil proiectantul spune că nu sunt de neutilizat, în sensul că pot fi puse la un drum de o importanță mai mică.
Dar pentru un pasaj pe care trec și utilaje grele, și e cât de cât de importanță majoră, exclus să poată fi montate, la cum arată. Nu se pot remedia, nu se pot petici.
În fabrică, grinzile sunt turnate în niște condiții speciale. Nu pot fi reparate cu mortar de niciun fel. Există, într-adevăr, niște mortare speciale care se folosesc la reparații de elemente de construcție care nu pot fi înlocuite, dar nu în situațiile astea.
„Podul va cădea și vor muri oameni”
– Muncitorii s-au apucat deja să pună mortar în acele crăpături.
– Asta e soră cu crima. În momentul în care va cădea podul, vor muri oameni. Pentru că sunt niște vibrații puternice și dese în traficul care va fi acolo.
– Din experiența dumneavoastră, ați mai întâlnit astfel de situații în care prefabricatele să se degradeze așa dinainte să fie montate?
– Nu sunt ținute în așa fel încât să se degradeze. Dacă nu sunt montate imediat, ele trebuie depozitate ori în hală acoperită, ori puse în conservare. Adică armăturile trebuie vopsite cu niște vopseluri antirugină, acoperite, în niciun caz lăsate așa.
Din fabrică, grinzile au niște armături de întărire exact în zonele în care ar trebui să fie sprijinite. Ele au niște puncte exacte în care trebuie să fie sprijinite la bază și se pun pe niște suporți. În niciun caz puse una peste alta și aruncate din avion, așa.
Apa, cel mai mare dușman al construcțiilor din beton
– Este o practică obișnuită folosirea mortarului pentru reparații la poduri?
– La reparația de grinzi nepuse în operă, nu.
– Dar la cele montate deja și degradate în timp? Mă refer la construcțiile existente, care poate s-au uzat de-a lungul anilor.
– Se face o expertiză tehnică. Depinde de mărimea fisurii, depinde de importanța elementului în structură, adică de poziția lui, dacă e o grindă marginală, dacă sunt infiltrații de apă acolo.
Acele mustăți care sunt lăsate în sus sunt, de fapt, niște conectori cu placa de suprabetonare, o placă ce vine și le fixează pe toate între ele, ca să facă efectiv un corp comun.
Se fac reparații la poduri cu mortare speciale, dar în urma unor expertize tehnice. Și dacă apa a ajuns dedesubt, prin fisuri… Apa este cel mai mare dușman pentru construcțiile de beton, pentru că betonul este format din doi componenți: ciment și piatră. Acest ciment se spală cu apă. Mai ales apa sărată din deszăpezit, apa cu noxe, cu scurgeri de uleiuri de la mașini, toate astea sunt rele pentru betoane. Iar apa trecută prin beton spală acest ciment. Din beton mai rămâne doar partea de piatră, pe care o iei cu mâna, e ca un nisip.
„Inspectoratul de Stat în Construcții ar trebui să spună nu și să pună piciorul în prag”
– Deci mortarul, chiar și cel cu cea mai mare rezistență, se folosește numai în cazul în care degradarea nu este atât de gravă, de avansată?
– Da. Și la elementele puse deja în operă, cele care au deja ani de folosință. Dar și asta numai în urma unei expertize tehnice care spune că da, acest element nu are armăturile ruginite – pentru că și armăturile au rolul lor – și îi putem închide fisurile cu mortar special ca să nu intervină apa din exterior, de la umezeală sau scurgeri.
– Dar înainte ca prefabricatele să fie montate, se practică această metodă?
– Nu.
Prefabricatele trebuie puse noi. La cum arată grinzile alea, ele nu trebuie puse în acel pasaj. Nu mai ai ce să repari la acele grinzi. O parte din placa de sus – ele sunt în formă de T – este zdrobită.
Sunt surprinsă că Inspectoratul de Stat în Construcții nu a luat măsuri. ISC-ul este ultima verigă care ar trebui să spună nu și să pună piciorul în prag.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro