Nostalgie după decorațiunile de brad din comunism

O mulțime de oameni își vând pe grupurile de profil sau pe platformele de vânzări online decorațiunile de brad din perioada comunistă. Nu e de mirare, având în vedere că un sondaj Inscop, publicat la sfârșitul anului trecut, arăta că aproape jumătate dintre români considerau că regimul comunist a fost un lucru bun pentru România. 

De altfel, 48% dintre respondenți susțineau că se trăia mai bine înainte de 1989.

Însă sociologul Gelu Duminică atrage atenția că goana după decorațiunile de dinainte de 89 nu reprezintă neapărat nostalgia după regimul comunist.

„Nu trebuie să facem neapărat joncțiunea între un subiect și altul. Aici e vorba mai degrabă despre nostalgia sărbătorilor de iarnă. Faptul că ascultăm muzică din anii 80 nu înseamnă că glorificăm comunismul. Unii dintre noi simt nevoia ca lucrurile să fie simple, să aibă aerul copilăriei.

Pur și simplu, sărbătorile, care sunt simboluri, ne duc cu gândul la  copilărie. Dacă puneam secera și ciocanul în brad sau venea Moș Gerilă în loc de Moș Crăciun, atunci puteam vorbi de nostalgii comuniste”, a explicat Gelu Duminică pentru Libertatea.

Gelu Duminică, sociolog – Foto Facebook

Pe un grup dedicat decorațiunilor din anii 60-80, o instalație cu 13 nuferi, model 1968, se vinde la licitație. Prețul pornește de la 450 de lei.

„Are montat starter, prin cositorire. Cutia și separatorul sunt reproduse după original, dintr-un carton rigid. Total revizuită electric și estetic”, precizează vânzătorul. 

Cineva a cumpărat-o pentru prețul „bliț, care încheie licitația”: 600 de lei.

Pe același grup se vând și globuri vechi, de exemplu, 5 globuri de sticlă sunt oferite pentru suma de 125 de lei + transport.

Un vârf de brad poate fi achiziționat pentru prețuri ce pornesc de la 40 de lei, dar care pot ajunge și la 100 de lei.

Sursa – Facebook / Decorațiuni pentru pomul de iarnă din anii 60-80

„Această modă poate reflecta tendința societății românești de a trece de la judecarea regimului comunist și ceaușist la valorizarea semnificației culturale pe care regimurile au avut-o, chiar dacă acestea au fost, în multe privințe, negative și detrimentale.

Totodată, este vorba și despre nostalgia persoanelor care au trăit în acea perioadă, mai ales a celor care erau copii atunci. Discutăm despre amintiri frumoase, adânc înrădăcinate în memoria lor, chiar dacă viața în comunism era plină de lipsuri. Unii dintre copiii de atunci pot cumpăra decorațiuni din acea perioadă pentru că pur și simplu le amintesc de magia sărbătorilor din acea perioadă”, a explicat drd. psiholog Lupu Vlad, pentru Libertatea.

Drd. psiholog Vlad Lupu

Moda obiectelor retro

Anunțurile în care oamenii caută sau vând astfel de produse ajung de multe ori virale. De exemplu, poza unei instalații de brad muzicale, din anii 90, a fost apreciată de peste 7.700 de ori.

„Parcă și acum simt mirosul becurilor încinse, când o băgai în priză…”, a comentat un român. Comentariul a fost apreciat de 1.200 de oameni.

Un Moș Gerilă din anii 60 se vinde cu 250 de lei, iar oamenii plătesc oricât pentru a simți din nou magia sărbătorilor de odinioară.

Grupurile dedicate obiectelor vechi din comunism au zeci de mii de membri care caută electrocasnice, decorațiuni sau cărți din această perioadă.

Astfel putem vorbi de „madlena proustiană”, care se referă la un obiect sau un sentiment care stârnește amintiri adânci și emoționale din trecut. La fel ca momentul din romanul „În căutarea timpului pierdut” al lui Marcel Proust, când gustul unei madlene trezește o avalanșă de amintiri din copilărie.

„E madlena proustiană, sărbătorile de acasă. Dorința de a fi în copilărie, de a aduce aerul copilăriei e cât se poate de uman, inclusiv mâncărurile sunt cele cu care am fost obișnuiți, e un tip de atmosferă. Nu e absolut nimic deosebit, zona de vintage este cât se poate de normală”, evidențiază sociologul Gelu Duminică.

„Asistăm și la o reîntoarcere a modei vechi, fie că vorbim despre decorațiuni de Crăciun, elemente vestimentare etc. Prin prisma psihologiei retro, oamenii revin ciclic la tendințe din trecut, deoarece acestea sunt percepute ca fiind mai simple sau romantice.

Social media, de altfel, facilitează crearea unor astfel de mode prin fotografierea și împărtășirea de conținut online. Astfel, chiar și în ochii tinerilor, astfel de decorațiuni din perioada comunistă vor părea cool și unice”, a adăugat psihologul Lupu Vlad.

 
 

Urmărește-ne pe Google News