Membri ai Misiunii FMI, condusă de Jaewoo Lee, au discutat la București cu reprezentanții confederațiilor sindicale în cadrul consultărilor anuale privind evoluțiile economice și financiare ale României.

La capitolul căi ferate, sindicaliștii au arătat că lipsa investițiilor în infrastructură și în material rulant afectează activitatea principalului operator de transport feroviar din Romania, SNTFC “CFR Călători” S.A.

Mai  mult, s-a vorbit și despre ”acțiunile de subminare a principalului operator de stat de transport feroviar, care este falimentat ‘din pix, în timp ce operatorii privați de transport feroviar se bucură de subvenții publice generoase, sfidând principiile și regulile impuse de FMI și Comisia Europeană, privind monopolul și competitivitatea”.

Sindicaliștii consideră că CFR este concurată neloial

Despre această discuție, Maxim Rodrigo, președinte al Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a spus, pentru Libertatea, că operatorii privați sunt favorizați în mod inexplicabil în raport cu CFR Călători, prin compensații care de multe ori nu își au rostul.

”Există o rută principală care are trenuri CFR din 30 în 30 de minute, care primesc compensații. Peste ele s-au băgat trenuri private, tot compensate, iar acum se circulă din 20 în 20 de minute. De ce era nevoie de trenuri compensate peste trenuri compensate? Trenurile CFR sunt monitorizate la sânge în privința biletelor care se compensează, în timp ce privații dau doar declarație pe propria răspundere”, a explicat Maxim Rodrigo, după întâlnirea cu reprezentanții FMI.

Sindicalistul susține și că pentru achizițiile  CFR este nevoie de licitații și autorizări, proceduri la care societățile private de transport feroviar nu sunt supuse.

Prin aceste compensații, statul vrea să țină biletul de tren la un nivel accesibil pentru călător, chiar dacă se majorează costurile pentru serviciile de transport. Dacă zona privată primea regulat compensația, CFR o primea pe sărite, fapt care a condus la un proces între sindicate și Guvern. Instanța a dat dreptate sindicaliștilor, iar situația a revenit la normal.

”CFR cumpără becuri cu licitație, iar participanții trebuie să aibă autorizație AFER, pentru care se percepe taxă. Pentru ce să mai vină furnizorul de becuri la CFR, pentru a se chinui? Preferă să renunțe. Una peste alta, regulile jocului comercial sunt în defavoarea reprezentantului statului, și nu înțelegem de ce. În acest context, până de Paști vor fi scoase din circulație peste 100 de trenuri CFR Călători. Adică, în loc să se înmulțească în timpul alocat acestor sărbători, se împuținează”, a mai spus Maxim Rodrigo.

În cadrul întâlnirii cu reprezentanții FMI s-a mai discutat despre situația pieței muncii, impactul economic și social al transferului contribuțiilor de la angajator la angajat, managementul durabil al pădurilor și viitorul energiei pe cărbune în România, în contextul în care ajutorul de stat pentru huilă expiră la 31 decembrie 2018.


Citește și:

EXCLUSIV/ România a pierdut un credit de 465 milioane de euro pentru o magistrală de metrou dintr-un motiv absurd

 
 

Urmărește-ne pe Google News