România se află în plin avânt cu lucrările de construcție a drumurilor rapide, în special datorită faptului că multe sunt finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și din programele cu fonduri europene.

Pe de altă parte, mai multe construcții sunt în urma programului anunțat.

Unde sunt problemele

Conform CNAIR, lucrările sunt în întârziere la următoarele șantiere:

  • Lotul 3 din A0 Sud, pe traseul Joița – Bragadiru;
  • Autostrada Sibiu-Pitești, secțiunea 2: Boița-Cornetu;
  • Autostrada Sibiu-Pitești, secțiunea 3: Cornetu-Tigveni;
  • Subsecțiunea 3C1 : Suplacu de Barcău – Chiribiș;
  • Autostrada Ploiești – Buzău: Lotul 2 Mizil – Pietroasele;
  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, secțiunea III Leghin – Târgu Neamț;
  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura cu Autostrada A3.

Cine sunt întârziații

Constructorii acestor tronsoane sunt atât companii multinaționale, cât și societăți românești.

  • Lotul 3 Bragadiru – Joița (17,965 kilometri)
    Antreprenor: Asocierea Aktor – SC Euro Construct Trading 98 SRL;
  • Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 kilometri)
    Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS;
  • Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,40 kilometri)
    Antreprenor: Asocierea Webuild SPA – Trancrad SRL;
  • Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 kilometri)
    Antreprenor: Construcții Erbașu SA;
  • Lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 kilometri)
    Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC;
  • Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 kilometri )
    Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade;
  • Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 kilometri)
    Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia).
Rapoartele secrete ale CIA despre armele sonice experimentate de sovietici. „Tunul” de zgomot folosit în timpul ultimului miting al lui Ceaușescu
Recomandări
Rapoartele secrete ale CIA despre armele sonice experimentate de sovietici. „Tunul” de zgomot folosit în timpul ultimului miting al lui Ceaușescu

Centura București, amânări peste amânări

Autostrada Bucureștiului, varianta sud, trebuia să fie gata la finalul anului 2023, conform contractului semnat inițial.

Între timp, noul termen a fost decalat: conform ultimului program de execuție, data de finalizare a lotului 3 sud, ultimul care împiedică deschiderea semi-inelului, este acum 3 iulie 2025, potrivit CNAIR.

Dar CNAIR nu crede că grecii de la Aktor vor fi gata.

„Antreprenorul nu a reușit, în mod culpabil, să respecte obligația contractuală de a finaliza lucrările și nici în momentul de față, acesta nu demonstrează că intenționează să finalizeze integral lucrările, astfel încât, cât mai curând, să aibă loc recepția lucrărilor. În momentul de față, antreprenorul nu întâmpină dificultăți care să îl afecteze în finalizarea lucrărilor”, arată CNAIR.

Nu s-au mutat conducte și rețele electrice

Compania de stat acuză că Aktor încă nu a demarat mutarea unor conducte ale Distrigaz Sud și o serie de rețele electrice ale Transelectrica.

„Până acum, antreprenorul nu a inițiat lucrările de protejare/relocare a conductelor de rețele distribuție gaze naturale aparținând Distrigaz Sud și Euroseven Industry, precum și a rețelelor electrice ce aparțin de Translectrica”, mai acuză societatea din subordinea Transporturilor.

Donald Trump recunoaște că au loc negocieri privind „împărțirea” Ucrainei: „Problema este discutată chiar acum”
Recomandări
Donald Trump recunoaște că au loc negocieri privind „împărțirea” Ucrainei: „Problema este discutată chiar acum”

„Antreprenorul a relocat/protejat cu întârziere utilitățile din mai multe motive, precum: înlocuirea subantreprenorilor, lipsa materialelor din șantier, proiectarea și obținerea avizelor de la deținătorii de utilități cu întârziere, mobilizarea slabă și lipsa unui Cash flow care să îi asigure finalizarea lucrărilor în termen”, acuză Compania de Autostrăzi.

În acest moment, stadiul lucrărilor este de 78,35%, conform CNAIR. Grecii se laudau recent că se află la 92%.

Penalități de 5 milioane de lei

Cert e că societatea de stat se află acum la cuțite cu grecii de la Aktor.

Compania de stat a cerut penalități de 5 milioane de lei de la constructori, din care până acum a încasat 3 milioane de lei.

De asemenea, cere asocierii Aktor – Euro Construct 0,1% pe zi din valoarea contractului până la predarea autostrăzii.

Libertatea a cerut un punct de vedere oficial din partea Aktor. Societatea nu a răspuns până la momentul apariției articolului.

La Autostrada Sibiu – Pitești ne împiedică munții și pădurile

În cazul Autostrăzii Sibiu – Pitești, pentru Secțiunile 2 și 3 lucrările trebuie realizate pe teren muntos cu păduri.

„Acest fapt a împiedicat și îngreunat antreprenorii în realizarea studiilor de teren, această activitate fiind imposibil de realizat înainte de efectuarea defrisărilor”, spune CNAIR.

Moartea misterioasă a unui polițist criminalist. Bogdan Deftu a fost găsit într-o baltă de sânge, la capătul peronului din gara Câmpina
Recomandări
Moartea misterioasă a unui polițist criminalist. Bogdan Deftu a fost găsit într-o baltă de sânge, la capătul peronului din gara Câmpina

Aceasta spune că defrișările nu pot fi făcute până la emiterea ordinelor de către Ministerul Mediului, „iar pentru aceste două secțiuni ordinele au fost întarziate, find emise în anul 2023”.

De asemenea, și finalizarea proiectării a fost întârziată de defrișarea prelungită.

„Având în vedere activitatea antreprenorilor pe ambele secțiuni, respectiv o mobilizare bună și constantă, întârzierele înregistrare în cadrul activității de proiectare pot fi recuperate în cadrul execuției”, consideră CNAIR.

Pentru aceste secțiuni nu au fost aplicate sancțiuni, deoarece întârzierile „au fost generate de emiterea unor acte ce condiționau legal demararea studiilor de teren și finalizarea etapei de proiectare”.

Compania de Autostrăzi spune că nu avea cum să aplice penalități pentru întârzieri ce nu țineau de voința antreprenorului, „mai ales că aceste întârzieri pot fi recuperate în faza de execuție a lucrărilor”.

Autostrada Transivania, trei luni de întârzieri

În ceea ce privește Autostrada Transilvaniei, pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, CNAIR susține că „antreprenorul înregistrează 95 de zile de întârziere rezultate dintr-un ritm necorespunzător al activității de proiectare, întârzieri ce pot conduce la nefinalizarea lucrărilor în durata de execuție prevăzută în acordul contractual”.

Lucrările pe acest segment trebuie să fie gata în 18 luni de la emiterea ordinului de începere, care a fost 20 ianuarie 2025, conform Digi24. Astfel, trebuie gata în august 2026.

CNAIR spune că Erbașu nu a terminat la timp proiectarea, iar cele șase luni destinate acestei activități au expirat.

Societatea de stat spune că va cere câte un milion de lei pentru fiecare zi de întârziere între termenul asumat și cel la care va fi predată lucrarea.

Erbașu susține că va recupera întârzierile

Contactată de Libertatea, compania Erbașu spune că nu vor exista întârzieri.

„Chiar dacă au existat anumite decalaje în etapa de proiectare, generate în principal de necesitatea adoptării, de către partenerul nostru proiectant, a unor soluții tehnice cât mai bine adaptate specificului din teren al proiectului (ținând cont de complexitatea lucrărilor într-un șantier abandonat pentru o perioadă lungă de timp), se are în vedere recuperarea acestora pe parcursul lucrărilor”, arată compania.

Autostrada Ploiești – Buzău, modificări la proiect

În ceea ce privește Autostrada Ploiești – Buzău, Lotul 2 Mizil – Pietroasele, „întârzirile sunt rezultatul modificărilor aduse la proiectului tehnic fata de soluția adoptată inițial și care nu putea fi aplicată”, arată CNAIR.

Asocierea Coni –T race a solicitat o extensie de timp, aceasta fiind în analiză la CNAIR.

Conform Economedia, termenul de finalizare era octombrie 2025, dar ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunțase anterior darea în circulație în decembrie.

La începutul acestui an, Grindeanu a anunțat un nou termen: martie-aprilie 2026.

Si aici CNAIR spune că va calcula penalități, dacă autostrada nu va fi gata în termenul extins de finalizare.

Coni nu a răspuns până acum întrebărilor ziarului.

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, fără autorizații de construcție

Pentru secțiunea Leghin – Târgu Neamț din cadrul autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț, CNAIR spune că a emis o notificare privind întârzierile cu privire la obținerea autorizației de construcție și de aprobare a proiectului tehnic.

La fel și pe tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura cu Autostrada A3, unde CNAIR afirmă că „antreprenorul înregistrează întârzieri, față de termenele interimare din contract, în obținerea autorizației de construire și în elaborarea proiectului tehnic de execuție”.

Concomitent, CNAIR acuză firma turcă Nurol Insaat că a predat cu întârziere documentația privind obținerea autorizației de construcție.

Banii din PNRR

Cum Autostrada A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni este finanțată prin PNRR, Libertatea a întrebat CNAIR dacă cele două segmente aflate în întârziere afectează fondurile destinate țării noastre.

Răspunsul venit? „Pentru contractele finanțate prin PNRR, CNAIR întreprinde toate demersurile necesare astfel încât finanțările din acest program să nu fie afectate”.

PNRR se va termina în anul 2026, astfel că și cele două segmente trebuie neapărat să fie gata la acel moment.

Acuzații din interior

Deși în comunicarea publică CNAIR este foarte dură cu constructorii, surse din cadrul companiei de stat acuză că de fapt în realitate situația este invers.

„Fiecare constructor își pune la CNAIR oamenii săi, tot așa cum grupurile din energie au împânzit cu interese ANRE sau cum ASF este sub controlul asigurătorilor. S-a ajuns la situația în care constructorii cheamă reprezentanții CNAIR la ordine sau la faptul că inginerii CNAIR dau din colț în colț încercând să nu aplice penalități antreprenorilor și inventând scuze”, acuză un om din interiorul CNAIR.

„E anormal ca țară să dai 10 miliarde de euro pentru autostrăzi și să ai întârzieri de ani de zile și lucrări proaste”, a mai explicat sursa din CNAIR.

   

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Wow, ce apartament are Anca Țurcașiu!! Artista stă în Panduri, într-un spațiu mic, pe care l-a decorat ca-n povești! Foarte cochet, zici că e rupt din filme! FOTO
Unica.ro
Wow, ce apartament are Anca Țurcașiu!! Artista stă în Panduri, într-un spațiu mic, pe care l-a decorat ca-n povești! Foarte cochet, zici că e rupt din filme! FOTO
ULTIMĂ ORĂ! Omul din spatele lui Călin Georgescu, reținut de Poliție! A apărut cu cagula pe față la sediul IGPR și a fost audiat mai multe ore, însă ce s-a aflat este de necrezut
Viva.ro
ULTIMĂ ORĂ! Omul din spatele lui Călin Georgescu, reținut de Poliție! A apărut cu cagula pe față la sediul IGPR și a fost audiat mai multe ore, însă ce s-a aflat este de necrezut
WOW, cum arăta Anamaria Gavrilă la 20 de ani, când poza senzual. Imagini în care NU o mai recunoști. Zâmbet de reclamă, păr "sauvage", rochii mulate
Libertateapentrufemei.ro
WOW, cum arăta Anamaria Gavrilă la 20 de ani, când poza senzual. Imagini în care NU o mai recunoști. Zâmbet de reclamă, păr "sauvage", rochii mulate
„Intenția lui Putin e să ajungă la Viena. Ar trebui să fim îngrijorați în România”. Strategia pe termen lung a Rusiei
Adevarul.ro
„Intenția lui Putin e să ajungă la Viena. Ar trebui să fim îngrijorați în România”. Strategia pe termen lung a Rusiei
Vedeta și iubitul ei, surprinși în ipostaze romantice în timpul unei plimbări cu barca, la scurt timp după ce au devenit părinți. Nu se feresc să își arate iubirea în public
Elle.ro
Vedeta și iubitul ei, surprinși în ipostaze romantice în timpul unei plimbări cu barca, la scurt timp după ce au devenit părinți. Nu se feresc să își arate iubirea în public
Elena Băsescu, schimbată complet în ultimii ani! Cum arată la 44 de ani, după 3 copii, mezina lui Traian Băsescu / FOTO
Unica.ro
Elena Băsescu, schimbată complet în ultimii ani! Cum arată la 44 de ani, după 3 copii, mezina lui Traian Băsescu / FOTO
"Bărbaţii nevinovaţi nu fug". Fraţii Tate s-au întors azi noapte în România. Cei doi milionari au chemat jurnaliştii la vila lor din Pipera
Observatornews.ro
"Bărbaţii nevinovaţi nu fug". Fraţii Tate s-au întors azi noapte în România. Cei doi milionari au chemat jurnaliştii la vila lor din Pipera
Horoscop 22 martie 2025. Peștii se bucură de un bun renume și de aprecierea exprimată direct sau indirect a unui întreg grup din care fac parte
HOROSCOP
Horoscop 22 martie 2025. Peștii se bucură de un bun renume și de aprecierea exprimată direct sau indirect a unui întreg grup din care fac parte

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI