Dacă anul trecut românii căutau lucruri pentru casă și alocau o medie de 2.300 de lei pentru cumpărăturile de de Black Friday, datele arată că în acest an are loc o migrare către achiziții fashion sau de cosmetice, în vreme ce alții și-ar cumpăra și televizoare, în perspectiva apropierii Campionatului Mondial de fotbal din Qatar.
Suma medie alocată în acest an este de 2.500 de lei, conform șefului eMAG.
Compania se așteaptă la vânzări de 639 milioane de lei de Black Friday și ca peste 500.000 de români să participe la cel mai mare festival de shopping din an.
- Vezi cele mai interesante noutăți legate de Black Friday 2022 în Live Blog!
Șeful eMAG avertizează că prețurile trebuie să fie cele mai mici din ultimele 30 de zile, iar inventarea mai multor „Black Friday-uri” de către retailerii din România nu face decât să scadă încrederea consumatorilor în eveniment.
Avem peste 1,5 milioane de oferte, iar 69% dintre ele sunt la cel mai mic preț din 2022.
Tudor Manea, director executiv eMAG:
- Apărută în Statele Unite, Black Friday are loc în ultima zi de vineri din noiembrie, după Thanksgiving Day (Ziua Recunoștinței).
- În România, eMAG organizează Black Friday pe 11 noiembrie, pentru a evita aglomerarea transportului de colete în jurul datei de 1 Decembrie, când românii au liber de ziua națională.
- Cum eMAG are o cotă de circa 40% din comerțul online din România, aproape toți retailerii organizează evenimentul în jurul datei anunțate de eMAG pentru a profita de frenezia din jurul Black Friday.
- Marile lanțuri de retail, precum Flanco, Altex sau Carrefour, organizează promoțiile pe mai multe zile, unele chiar și pe o lună, pentru a evita înghesuielile în magazine și în perspectiva Sărbătorilor de iarnă.
Românii vânează reduceri
Libertatea: Cum estimați Black Friday-ul de anul acesta în cifre? Câți români vor participa și care este estimarea eMAG de vânzări la ediția din acest an, comparativ cu anul trecut?
Tudor Manea: Anul trecut, au cumpărat de la noi peste jumătate de milion de oameni și am înregistrat peste 12,2 milioane de vizite.
Interesul pentru eveniment în acest an este mai mare ca oricând: potrivit unui studiu Kantar 93% dintre cei chestionați au auzit de Black Friday.
Este o perioadă în care inflația mare pune puterea de cumpărare sub presiune, iar interesul pentru reduceri este extrem de mare. Se vede acest lucru și din căutările pe Google, unde căutările pentru termenul „reduceri” a crescut cu 23% față de anul trecut.
Dat fiind tot acest context și bazându-ne pe oferta noastră construită alături de furnizori și de partenerii noștri din Marketplace, noi estimăm pentru acest an vânzări de 639 milioane de lei, cu 30 de milioane mai mult față de ediția de anul trecut a Black Friday.
Ce se caută: haine, cosmetice și televizoare
– Cum este Black Friday într-un an cu inflație de 16%? Către ce estimați că se vor orienta românii? Care sunt diferențele față de anii trecuți, din pandemie?
– Cum spuneam, oamenii caută reduceri și sunt dispuși să cheltuie mai mult decât anul trecut, dacă discounturile oferite sunt pe măsura așteptărilor lor.
Față de anii trecuți, când oamenii au stat în case și le-au redecorat, au cumpărat mobilier pentru casă și grădină, măști și echipamente medicale, anul acesta au început să călătorească mult, să facă sport și observăm creșteri semnificative în zona de fashion, cosmetice, beauty.
Tot un studiu realizat în aceste zile de Kantar arăta că de Black Friday, anul acesta, oamenii intenționează să cumpere electrocasnice mici (39,1%), televizoare (33,5%), iar faptul că pe 20 noiembrie începe Campionatul mondial de fotbal din Qatar s-ar putea să fie un factor care să impulsioneze vânzările pe această categorie. Mai vedem că interesul pentru telefoane mobile este mare (22,6%), haine (22,4%) sau frigidere (20,7%).
Conform datelor, anul trecut media pe care românii ar fi alocat-o pentru cumpărături era de 2.300 de lei, anul acesta crește la 2.500 de lei.
1,5 milioane de oferte, două treimi au prețul cel mai mic din an
– Care sunt cele mai mari reduceri pe care le oferă eMAG și cum sunt stocurile?
– Avem peste 1,5 milioane de oferte, iar 69% dintre ele sunt la cel mai mic preț din 2022. Acest procent variază pe o gamă largă de produse.
– Aproape la fiecare ediție există pe internet utilizatori care acuză că prețurile au fost mărite în ultima lună, ca apoi să fie „tăiate din pix”. Am văzut și în acest an. Cum se formează prețurile de Black Friday la eMAG?
– Există legislație clară (Directiva Europeană Omnibus – n.r.), pe care noi o respectăm întru totul. Reducerile, prețurile tăiate, trebuie să fie la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.
În plus, în online este foarte simplu să urmărești o ofertă, totul este transparent, poți să compari produsele și să îl alegi pe cel potrivit pentru tine, poți să vezi cum evoluează în timp prețul unui produs.
– Cum vedeți faptul că avem Black Friday lunea? Sau Black Friday de vară? Sau Black Friday timp de o lună înainte de adevăratul Black Friday? Nu riscă toate aceste promoții să arunce totul în derizoriu?
– Nu ai cum să organizezi Black Friday mai mult de o zi și să vii cu oferte foarte bune.
Noi reușim să venim cu cele 1,5 milioane de oferte după mai bine de 10 luni de negocieri cu partenerii noștri și cu sellerii, după investiții uriașe în tehnologie, livrare, relații cu clienții.
E neserios să îți imaginezi că poți să susții un efort atât de mare în fiecare lună sau în fiecare anotimp, iar toate aceste creații au erodat încrederea în eveniment.
– Cât de adevărate sunt reducerile promise de către retailerii din România, atât cei online, cât și cei clasici? Am văzut acum Black Friday de la legume la materiale de construcții și la orice altceva.
– Noua directivă europeană aduce multă claritate și transparență în această zonă. Orice preț tăiat trebuie să fie cel mai mic din ultimele 30 de zile. Nu există tocmeală.
„Investițiile au depășit un miliard de lei”
– Care sunt trendurile de viitor?
– Vedem că traficul de pe dispozitivele mobile se apropie de apogeu, iar anul acesta a ajuns la 83%.
Black Friday este singura zi din an când comerțul online depășește comerțul tradițional ca pondere în total comerț, trece de 50%. În mod normal este în jur de 12%.
Oamenii caută soluții care să le simplifice cât mai mult existența, iar dovada acestui lucru este adopția extrem de bună a Easybox, care este în continuă creștere. Anul trecut de Black Friday, 52,26% dintre comenzi au fost cu livrare la Easybox, iar în 2022 cu siguranță că procentul va crește.
Genius este în creștere, iar odată cu extinderea în patru platforme – eMAG, Tazz, Fashion Days, Freshful – și a introducerii opțiunii Family, care dă posibilitatea clienților să împartă contul cu cineva apropiat, în același cost de 99 lei pe an, gradul de adopție va crește. În prezent, avem peste 400.000 de utilizatori, iar în 2023 ne așteptăm la peste 600.000.
Un alt serviciu care va crește în următoarea perioadă este My Wallet din contul eMAG, care permite plata în 4 rate sau în 30 de zile. Deja numărăm peste 100.000 de clienți utilizatori și numărul este în creștere.
– Au ajuns robotizarea și inteligența artificială și în retailul din România?
– La noi, da. Doar în ultima lună am robotizat centrul logistic de la Joița și un chatbot de customer.
Sunt investiții mari, care au obiectivul de a ne face pe noi mai productivi, mai eficienți si mai capabili să menținem prețurile reduse pentru serviciile noastre, chiar în condițiile creșterilor de prețuri la energie, dar și să îmbunătățească experiența clientului.
În urmă cu doi ani am anunțat planul nostru ambițios de investiții care se ridică la 3,2 miliarde de lei și ne ținem de el. Deja după primul an, investițiile au depășit 1 miliard, iar în următorii doi, grupul eMAG va continua să investească 2,2 miliarde în planul său de transformare în hub de e-commerce pentru regiune.
Sellerii din România vor vinde prin intermediul eMAG în străinătate produse de 200 de milioane de lei în acest an, iar anul viitor ne așteptăm ca cifra să se dubleze, la 400 de milioane de lei.
Ce își cumpără șeful eMAG de Black Friday
– De curiozitate, ce v-ați luat anul trecut de Black Friday și ce intenționați să vă luați anul acesta?
– Anul trecut mi-am luat vin, iar anul acesta mă mut, așa că intenționez să îmi iau electrocasnice.
– Se mai listează eMAG pe bursă?
– Este o idee interesantă, pentru că ne-ar plăcea să putem să le oferim clienților noștri ocazia să fie parte din ceea ce producem noi, dar încă nu a sosit momentul.
„Doar cu oameni educați putem produce valoare adăugată mare”
– Cum vedeți situația economică a României din acest moment și ce ar trebui făcut pentru anul viitor?
– În general nouă ne place să ne uităm la partea pozitivă. Credem că PNNR (Planul Național de Redresare și Reziliență – n.r.) este o mare oportunitate, pentru că se pot face investiții mari în digitalizare și energie regenerabilă.
De asemenea, credem că aderarea la zona Schengen poate crea, la rândul ei, o mare valoare.
Și nu în ultimul rând să se prioritizeze educația, pentru că fără ea rămânem un furnizor de mână de lucru ieftină și doar așa, cu oameni educați, putem produce valoare adăugată mare.