Cuprins:
România va adera la Schengen terestru din 2025
Aderarea la spațiul Schengen terestru reprezintă o mare victorie pentru cei 25 de milioane de oameni care trăiesc în România și Bulgaria, care vor deveni, în sfârșit, membri cu drepturi depline ai Uniunii Europene.
Cu toate acestea, pentru șoferii de camioane, birocrația nu va dispărea. Deși controalele la frontieră vor fi ridicate, șoferii de camioane vor continua să facă față inspecțiilor și întârzierilor semnificative la granițele dintre România, Ungaria și Bulgaria.
În special, în punctele de trecere ale frontierei de la Nădlac și Ruse, procesul de verificare al camioanelor poate dura ore întregi, iar unii transportatori estimează pierderi de miliarde de euro din cauza întârzierilor.
Asta pentru că cel puțin pentru încă jumătate de an, Ungaria va inspecta fiecare camion și documentele acestuia.
„Mâine aflăm detaliile”, a spus un oficial maghiar zâmbind.
„Diavolul este cel care se ascunde în detalii”, scriu jurnaliștii BBC.
Cu toate acestea, controale „provizorii” la frontieră au fost impuse pe tot continentul, de către țările membre Schengen, care se tem de o creștere a migrației ilegale.
Ore pierdute la frontiere
Șeful Asociației Transportatorilor Rutieri din România, Radu Dinescu, subliniază că, în timp ce măsurile au fost adoptate pentru a facilita transportul de persoane, situația pentru camioane rămâne neschimbată.
În continuare, inspecțiile riguroase ale încărcăturii, cântărirea și verificarea documentelor vor genera întârzieri majore la frontieră.
„Șoferii noștri pierd cel puțin 12 ore la fiecare trecere a frontierei. Cea mai proastă așteptare a fost cinci zile la granița dintre Ungaria și România”, spune Radu Dinescu.
Domeniul transporturilor ar fi pierdut 19 miliarde de euro între 2012 și 2023 din cauza întârzierilor la granițe, a mai spus Radu Dinescu. Iar pentru acest lucru, românii au plătit prețuri mai mari.
Chiar și în contextul extinderii Schengen, România trebuie să negocieze soluții pentru a îmbunătăți fluxul de mărfuri și a reduce presiunea asupra infrastructurii de frontieră.
De exemplu, în alte state, verificările camioanelor au loc mai rapid și mai eficient în locuri special amenajate pentru asta, aflate departe de graniță.
Nu este vorba doar de comerț, ci și de investiții, spune șeful Asociației Transportatorilor Rutieri din România.
Experții subliniază că, pentru a face față provocărilor comerciale și economice, România va trebui să reglementeze mai eficient procedurile de control al camioanelor, iar acest proces ar putea dura până la șase luni.
Problemele legate de birocrație și infrastructură rămân o provocare majoră, mai ales pentru sectorul transporturilor din România.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro