Cei afectați care aveau asigurări în vigoare se așteaptă ca o parte semnificativă a daunelor suferite să fie acoperită de Consorțiul de Compensare a Asigurărilor (CCS), care depinde de Ministerul Economiei, dar este finanțat dintr-un mic supliment aplicat fiecărei prime emise de asigurători.

Scopul principal al CCS este de a acoperi daunele catastrofale, inclusiv cele provocate de acte teroriste, care sunt dificil de asigurat de către o entitate privată din cauza dificultății de a estima riscul și cuantumul daunelor. Această măsură vine în sprijinul cetățenilor afectați de astfel de dezastre naturale.

Cei afectați care aveau o poliță în vigoare cu cel puțin o săptămână înainte de începerea furtunii pot reclama la CCS pentru a primi despăgubiri. Organismul a primit deja 46.000 de cereri, dintre care a început să proceseze 40%. Pentru a evalua daunele, a angajat peste 400 de experți, care deja iau legătura cu cei afectați.

Ce bunuri sunt acoperite

Cheia, în toate cazurile, e să știi ce este inclus în polița de asigurare contractată. Consorțiul acoperă doar ceea ce utilizatorul avea contractat, nu pierderi suplimentare. Acest lucru înseamnă că utilizatorii cu contracte de asigurări mai bune vor fi mai bine acoperiți de consorțiu decât cei care semnează polițele minime, iar cei care nu au asigurare nu vor primi despăgubiri. Totuși, nivelul de asigurare în zona afectată este relativ ridicat: conform sectorului, 76% din bunurile asigurabile în Comunitatea Valenciană sunt acoperite de un tip de poliță.

Automobile: Cu o poliță obligatorie, chiar și în cazul asigurărilor de răspundere civilă, Consorțiul se va ocupa de repararea mașinilor avariate sau de plata unei despăgubiri atunci când nu se justifică reparația. Suma primită de asigurat se calculează în funcție de valoarea venală a vehiculului, care este o estimare a valorii sale de piață, influențată de model și vechime. Mii de mașini, furgonete și camioane au fost afectate de furtună, dar aproape toți proprietarii vor primi o compensație, deoarece asigurarea auto este obligatorie.

Casa: În cazul asigurărilor de locuință, polițele acoperă, de obicei, daunele suferite de clădire (pereți, uși, ferestre, acoperișuri, structuri) și conținutul acesteia (mobilier, electrocasnice și obiecte personale). Aproximativ 74% din locuințele comunității au un astfel de contract, dar acoperirea este aproape întotdeauna parțială și limitată. Dacă asigurarea de locuință (adesea legată de ipotecă) acoperă o sumă maximă de 50.000 sau 100.000 de euro, consorțiul de asigurări va plăti până la acea sumă, indiferent de costul daunelor. Dacă persoana afectată nu avea asigurare de locuință, nu va primi compensație. Unele contracte pot acoperi și neutilizarea locuinței de către proprietari, astfel încât Consorțiul se va ocupa de facturile de hotel și cazare alternativă. Proprietarii de imobile destinate închirierii ar putea primi, de asemenea, despăgubiri pentru pierderea veniturilor din chirii, dacă acest lucru este stipulat în condițiile contractului.

Comunități de vecini: Blocurile de locuințe au și ele asigurări, iar în cazul Comunității Valenciene, aceste polițe sunt obligatorii pentru a acoperi eventualele daune către terți (căderi de fațadă, inundații etc.). Astfel, acoperirea daunelor depinde de clauzele contractelor fiecărei comunități de proprietari.

Companii: De asemenea, vor primi despăgubiri de la Consorțiu acele afaceri și companii care aveau o poliță încheiată. De obicei, aceasta include costurile pentru reparația localului, pierderea mărfurilor, dar în unele cazuri include și compensarea pentru încetarea activității. Același criteriu se aplică asigurărilor industriale sau agricole, care acoperă pierderea exploatațiilor.

Daune personale: În cazurile în care o persoană decedată avea o asigurare de viață sau o persoană rănită avea o asigurare de accidente, CCS va fi entitatea responsabilă cu plata către moștenitori sau către persoana afectată. De asemenea, în acest caz, suma despăgubirii depinde de contractul semnat și de acoperirea contractată: un executiv al cărui contract de conducere include o asigurare de viață substanțială nu va primi aceeași sumă ca și cineva acoperit de polița asociată cardului de credit. Și, dacă victima nu avea asigurare, nu va exista despăgubire pe această cale.

Consorțiul a subliniat că nu există grabă pentru procesarea cererilor de despăgubire. Spre deosebire de alte tipuri de incidente, unde clientului i se cere să înceapă procedura într-o săptămână, aici nu se dorește să se pună presiune pe cei afectați. Prioritatea este recuperarea cadavrelor, repararea infrastructurilor și revenirea la normal.

Cum sunt despăgubite daunele de asigurători

Consorțiul de Compensare a Asigurărilor (CCS) și asigurătorii locuințelor, spațiilor comerciale și comunităților de proprietari vor despăgubi daunele produse, însă sumele plătite nu vor putea depăși în niciun caz valoarea bunului distrus sau limita stipulată în contract.

,,Capitalul asigurat” este suma maximă pe care o va plăti Consorțiul sau asigurătorul pentru daunele produse unui bun. În acest caz, trebuie luat în considerare capitalul asigurat al poliței comunității de proprietari, pe de o parte, și cel din fiecare asigurare de locuință sau comerț a proprietarilor din comunitate.

Proprietarul unei locuințe mari, cu o asigurare scumpă și acoperiri extinse, va primi mai mulți bani decât o persoană care deține o casă mai mică. Totodată, Consorțiul plătește și o sumă pentru orele de curățenie pe care le-a dedicat persoana afectată pentru a îndepărta noroiul și bunurile din locuința sa.

Sectorul asigurărilor din România a lansat mai multe inițiative pentru a sprijini persoanele afectate de DANA. Generali, în colaborare cu Crucea Roșie, a demarat o campanie de strângere de fonduri pentru a oferi ajutor de urgență. Compania va dubla fiecare euro donat, până la 250.000 de euro.

Cea mai mare companie de asigurări, Mutua Madrileña, a activat vehiculul său de investiții, Mutuafondo Compromiso Solidario, pentru a canaliza donațiile clienților către Caritas. Fondurile vor fi utilizate pentru achiziționarea de bunuri necesare, precum haine, pături, medicamente, alimente, apă și alte provizii de bază.

Asociația de asigurări elvețiană Zurich Seguros oferă clienților săi și familiilor acestora un serviciu gratuit de asistență psihologică pentru a-i sprijini emoțional în fața acestor evenimente dramatice. Linia telefonică, disponibilă 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână, este deservită de un grup de psihologi specializați. De asemenea, prin intermediul Z Zurich Foundation, compania va dubla fiecare donație primită, până la 100.000 de euro.

În altă ordine de idei, colegiile de Gestori Administrativi au anunțat că vor returna sumele încasate pentru radierea temporară a vehiculelor, cu condiția ca procedura să fie realizată prin intermediul uneia dintre platformele lor tehnologice.

Urmărește-ne pe Google News