Servicii obligatorii
Pentru a obţine autorizaţia de funcţionare, toţi hotelierii şi proprietarii de pensiuni trebuie să respecte următoarele norme obligatorii: temperatura în spaţiile de cazare, de servire şi în cele comune să nu depăşească 25 de grade Celsius (în sezonul cald, respectiv 21 de grade, în sezonul rece), grupurile sanitare să aibă apă rece şi caldă permanent, spaţiile de cazare să beneficieze de lumină naturală directă şi de aerisire (să nu fie amplasate la subsol!), personalul să fie calificat şi să se garanteze liniştea şi siguranţa turiştilor.
Servicii suplimentare
- Pe lângă serviciile obligatorii, trebuie asigurată o gamă diversificată de servicii suplimentare (cuprinse în tariful de cazare sau plătite separat). Astfel, la 4 şi 5 stele (margarete) trebuie să se ofere cel puţin 15 servicii suplimentare; la 3 stele – 12 servicii; la două stele – 8, la o stea – 5.
- Printre serviciile suplimentare care “aduc” stele în plus se numără cele de poştă, telecomunicaţii şi publicitate (acces internet, fax, program video intern, antenă satelit etc); servicii de frizerie, coafură, cosmetic etc.
Suprafaţa camerei
Suprafaţa minimă (fără grup sanitar) a unei camere cu un loc trebuie să fie de 16 mp – într-un hotel de 5 stele, de 15 mp la 4 stele şi de13 mp la 3 stele. La camerele de două locuri, hotelierii trebuie să asigure minimum 20 mp la 5 stele, 18 mp la 4 stele, 15 mp la 3 stele şi 12 mp la două stele.
Dotările minime
Camerele de hotel între 2 şi 5 stele trebuie să aibă în baie oglindă, coş de gunoi, cuier, perie şi dezodorizant, suport pentru prosoape, săpun şi hârtie igienică, 3 prosoape şi covor antiderapant. În camere trebuie să existe mochetă, somieră şi saltea, noptiere sau alte piese similare, fotolii sau scaune (cu excepţia unităţilor de una şi două stele), masă, oglindă, suport pentru bagaje, cuier, dulap, veioză, pahare, TV (cu excepţia unităţilor de o stea), telefon şi minibar (cu excepţia unităţilor de una sau două stele).
Când se schimbă lenjeria
Dacă te cazezi într-o unitate de 4 sau 5 stele, reţine că angajaţii hotelului sunt datori să aducă lenjerie de pat şi prosoape “proaspete” la fiecare două zile şi halate curate – la 3 zile. La trei stele, lenjeria se schimbă la 3 zile, iar prosoapele, la două, în timp ce la două stele ai dreptul la lenjerie curată o dată la patru zile, iar la prosoape, o dată la 3 zile.