• Banii au ajuns la firme care au în mod frecvent contracte cu administrațiile PSD, iar una dintre acestea are legătură cu o persoană care „s-a obișnuit să folosească numele lui Marcel Ciolacu pentru a primi contracte de publicitate”.

Rareș Hopincă, city managerul sectorului 5, beneficiază de o jumătate de an de o campania substanțială de zeci de știri pozitive. Câteva exemple:

  • Rareș Hopincă: Investiții record pentru sectorul 5 în 2023 – peste 20% din buget pentru școli, străzi și spații verzi.
  • Rares Hopincă, city manager sector 5: În timp record, am recepționat două școli și două grădinițe. Continuăm să investim masiv în educație!
  • Rareș Hopincă, city manager sector 5: „Înverzim sectorul 5! Cu mic, cu mare, angajați și voluntari, plantăm din centru până în inima cartierelor!”
  • Rareș Hopincă, managerul sectorului 5, viral pe internet cu un clip de peste un milion de vizualizări: „Performanță importantă (și) în mediul online pentru Primăria Sectorului 5 din Capitală. Peste 1 milion de vizualizări a adunat un clip ce denunță nepăsarea și lipsa de simț civic ale unora dintre locuitorii sectorului. Comportament ce nu mai este tolerat de actuala conducere a primăriei”.
Rareș Hopincă. Foto: Facebook

Un sector disputat de PSD și băiatul lui Piedone

Înainte de campania de imagine, a avut loc „un eveniment cultural”, în decembrie 2022. În acea perioadă, „Rareș Hopincă încerca să câștige încredere partidului său. Ca să devină candidatul PSD la Primăria Sectorului 5”, a explicat o sursă din PS 5, sub condiția anonimatului. „Pe acest fond, Hopincă a marșat la operațiunea PSD de a cheltui niște bani publici”, a explicat același om.

Cu primarul Piedone la închisoare, sectorul 5 a rămas un teritoriu politic de 270.000 de locuitori disputat între băiatul lui Piedone, Vlad Popescu „Piedone”, și PSD, susțin surse din rândul social-democraților. 

Vlad Popescu „Piedone”. Foto: Facebook

La ultimele alegeri, în septembrie 2020, în sectorul 5 au votat 92.000 de oameni, 38% din numărul de 249.000 de cetățeni cu drept de vot. Cu 25.000 de voturi (10% din numărul potențialilor alegători), Cristian Popescu Piedone a fost declarat primar. El a fost condamnat la închisoare în mai 2022. Rămas fără primar, sectorul ar fi trebuit să găzduiască alegeri, a susținut opoziția, dar atât PSD, cât și PNL au susținut decizia Guvernului de a nu organiza noi alegeri. 

În decembrie 2022, folosind Classical Christmas Market 2022, târgul de Crăciun, spun surse din primărie, „Hopincă a dat un test în fața partidului, a respectat ce cheltuieli trebuie făcute și, mai apoi, s-a lansat în campanie, încurajat de PSD”.

Banii au venit de la Centrul Cultural și de Tineret Ștefan Iordache al sectorului 5 și de la Opera București. Doar ultima instituție a dat banii transparent, prin sistemul electronic de achiziții publice.

Hopincă: „Nu m-am ocupat de organizare”

Contactat de Libertatea, Rareș Hopincă spune că nu s-a ocupat el de organizare, ci Centrul Cultural Ștefan Iordache.

„Nu m-am ocupat de organizarea evenimentului de care vorbiți sau a altor evenimente, neavând nicio atribuție în acest domeniu”, a declarat el pentru ziar.

Hopincă spune că aprecierea că ar fi fost „un eveniment de partid” este „ absolut incorectă și nejustificată”.

„Târgul de Crăciun a fost un produs cultural de bună calitate, unanim apreciat de cei care l-au vizitat și au luat parte la activitățile organizate”.

Hopincă a conchis că nu cunoaște detalii în legătură cu societățile care s-au ocupat de organizare „sau alte aspecte contractuale”.

Ministrul Romașcanu, indicat drept intermediar, neagă

Classical Christmas Market s-a ținut între 10 și 26 decembrie 2022, în fața Operei Naționale din București.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 7

Pe site-ul oficial și pe afiș au apărut cei doi organizatori: Primăria Sectorului 5, prin Centrul Cultural și de Tineret Ștefan Iordache, și Opera Națională București.

Centrul Cultural Ștefan Iordache este, încă din timpul administrației Daniel Florea (tot PSD), cunoscut pentru organizarea de târguri și concerte. În 2018, i-a dat lui Dan Bittman 11.000 de euro ca prezentator și 11.000 de euro pentru trupa Holograf la un concert electoral.

Parteneriatul de la târgul de la Operă a fost intermediat, conform surselor politice ale ziarului, de ministrul culturii, Lucian Romașcanu. Romașcanu e senator de Buzău, județ de unde provin șeful PSD, Marcel Ciolacu, și directorul Operei Naționale București, Daniel Jinga.

Conform Primăriei Sector 5, pentru Classical Christmas Market s-a modificat, pe 11 noiembrie 2022, o Hotărâre de Consiliu Local prin care fusese aprobat calendarul de manifestări culturale al Centrului Cultural și de Tineret Ștefan Iordache pentru anul 2022.

Actul prin care s-a făcut modificarea este o Anexă la HCL Sector 5 nr. 207/11.11.2022 pentru modificarea HCL nr. 31/07.04.2022.

Contactat de Libertatea, Lucian Romașcanu a negat că a fost intermediarul organizării târgului. „Nu îl cunosc pe domnul Hopincă (n.r. – Rareș Hopincă, city manager al sectorului 5). Domnul Jinga vă poate da toate detaliile”, a spus ministrul culturii.

Libertatea a trimis o serie de întrebări către Opera Națională București și directorul Daniel Jinga de mai bine de două săptămâni. ONB n-a oferit nici măcar răspunsul provizoriu în decurs de 10 zile, stipulat de Legea 544/2001.

Ministrul culturii, Lucian Romașcanu. Foto: Hepta

285.000 de euro pentru artiști prin Maahs Digital SRL

De pe 14 decembrie 2022 au început spectacolele pe scena din fața Operei. Actele artistice au fost susținute dintr-o sumă cheltuită de Opera Națională. 1,42 de milioane de lei cu TVA, contract atribuit în SEAP. Adică 285.000 de euro.

Contractul se numește „Contract de prestări servicii pentru asigurarea spectacolelor la scena din cadrul Târgului de Crăciun al Operei Naționale București”. 

Grosul celor 1,42 de milioane de lei a fost împărțit către 33 de artiști care au cântat fie o oră, fie o oră și jumătate. Firma intermediară a fost numită Maahs Digital SRL. 

Contractul a fost făcut fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare, conform SEAP. Scopul invocat, „crearea sau achiziționarea unei opere de artă ori reprezentații artistice unice”. 

Contractul a fost încheiat la aproape o săptămână după ce pagina de Facebook a Operei Naționale anunțase deja artiștii. Printre cei invitați să cânte pe scenă au fost Horia Brenciu, Marcel Pavel și Damian Drăghici. Cine este firma Maahs?

Maahs Digital, firma de publicitate a fiului fostului deputat PSD Iulian Iancu

Conform termene.ro, Maahs a avut, în 2021, o cifră de afaceri de 800.000 de lei și un profit de peste 1,1 milioane de lei.

Cu obiect de activitate agenție de publicitate, firma este deținută de Horațiu Iancu (50%) și Mihai-Ionuț Pop (50%).

Conform RISE Project, Horațiu Iancu este fiul fostului deputat PSD Iulian Iancu. Sursa îl descrie pe politician ca fiind „omul Gazprom”. Iancu a fost deputat de Neamț, Bacău și Constanța între 2004 și 2020.

Iulian Iancu. Foto: Facebook

Sursa citată spunea despre Maahs că „are sediu comun și legături cu afaceri sau oameni care au migrat între timp din marketing digital la departamentul de comunicare al SRI”.

Cu doar două luni înaintea încheierii contractului pentru târgul de Crăciun, MAAHS a luat 98.000 de lei, separat, de la Primăria Sector 5, pentru „servicii de proiectare site-uri www (Branding, ghid identitate și dezvoltare website)”.

Contactați de Libertatea, cei de la MAAHS neagă legăturile politice. „Dorim să precizăm că activitatea profesională a colegului nostru, care este și acționar în societatea Maahs Digital, nu are legătură cu activitatea profesională a tatălui său, așa cum se întâmplă în majoritatea familiilor”, a răspuns firma. Cât despre contract, compania a menționat că 70% din sumă s-a dus pe artiști. Astfel, în medie, fiecare act a primit aproape 30.000 de lei. Peste 5.000 de euro per artist sau trupă. 

Unde s-au dus cele 3,1 milioane de lei de la primărie

În aprilie 2023, Centrul Cultural și de Tineret Ștefan Iordache a răspuns solicitării Libertatea și a trimis toate cheltuielile pentru târg. Acestea s-au ridicat la 3,1 milioane de lei cu TVA. Adică aproximativ 628.000 de euro.

Centrul Cultural Ștefan Iordache este condus, din 2022, de Alexandru Sebastian Lazarov, consilier local PSD în sectorul 5.

Alexandru Sebastian Lazarov. Foto: Facebook

193.000 de lei au fost dați pentru „prestări diverse servicii artistice, servicii de promovare, foto-video, spoturi video, afișaj, grafică (cesiune drepturi autor și cesiune drepturi conexe) etc.”, a răspuns instituția publică, fără a se specifica spre ce companie.

Apoi urmează 13 firme care au împărțit restul sumei. Doar două dintre aceste contracte au fost încheiate în SEAP. 

Cele mai mari cinci contracte sunt: 

  • 2.375.605 lei pentru scenotehnică, INNOVA SOLUTIONS BUCUREȘTI S.R.L;
  • 124.205 lei pentru servicii de promovare, PUBLIVOL CREATIV SA (Metropola TV);
  • 136.278 de lei pentru servicii de pază, RPG SECURITY;
  • 91.000 de lei pentru ateliere de copii realizate de FRÂNCU MARIA MAGDALENA ÎNTREPRINDERE INDIVIDUALĂ;
  • 54.527 de lei pentru mesaje de informare, GLOW BRANDS SRL.

Alte sume, mai mici, s-au dus pentru servicii de tip toalete ecologice, PSI, salubrizare, panouri de afișare, video eveniment. Printre firmele care au luat grosul banilor sunt unele apropiate de PSD. 

Colegi de CA, unul dă banii, altul ia banii

De exemplu, Publivol Creativ SA este firma pe care funcționează Metropola TV. Televiziunea Metropola TV este deținută de Primăria Voluntari, condusă de PSD-istul Florentin Pandele, soțul Gabrielei Firea, fost primar PSD și ministru al muncii.

Metropola era condusă, la data încheierii contractului, de Alexandru Hazem Kansou ca director general. Fost PNL-ist, Kansou a devenit apropiat de Gabriela Firea și a intrat în mai multe CA-uri.

Alexandru Hazem Kansou, șeful Metropola, și Alexandru Sebastian Lazarov, directorul Centrului Cultural Ștefan Iordache, sunt colegi în CA al societății de stat BTT. Biroul de Turism pentru Tineret funcționează în subordinea Ministerului Familiei, condus de Gabriela Firea. 

Lazarov a spus pentru ziar că achiziția pentru târgul de Crăciun a fost realizată „conform procedurii proprii de achiziție, cu respectarea prevederilor legii” și că a respectat „nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și asumarea răspunderii”.

Innova, firma care a luat 2,3 milioane de lei

Cei mai mulți bani, pentru scenotehnică, 2,3 milioane de lei, i-a luat Innova Solutions București. N-a fost prima oară când firma s-a ocupat de acest lucru la evenimente ale instituțiilor conduse de politicieni ai PSD.

Firma îi aparține lui Mihai Dorin Dima și, conform termene.ro, are un singur angajat din 2014 încoace. 

În SEAP apare cu patru contracte câștigate. Toate sunt cu instituții din subordinea Primăriei Capitalei în perioada Gabriela Firea (2018) sau cu Centrul Ștefan Iordache al sectorului 5 (2021).

De exemplu, în august și în decembrie 2018, a organizat două evenimente pentru Teatrul Ion Creangă. Între ele, a organizat un eveniment pentru Centrul Educațional Proedus din subordinea PMB. În total, cele 4 contracte publice însumează peste 1,7 milioane de lei. Pentru contractul pentru Crăciunul lui 2022 a primit 2,3 milioane de lei.

Întrebați despre participarea la evenimente ale instituțiilor publice conduse de social-democrați, cei de la Innova au punctat că „este o întrebare tendențioasă. Firma are o experiență mai mare de 10 ani, timp în care am avut contracte atât cu parteneri privați, cât și cu instituții de stat aflate în alte administrații decât PSD”.

„Sorina Stan-Docuz, cea care invocă numele lui Ciolacu”

Pentru evenimentul de Crăciun, mesajele de informare au fost contractate de Glow Brands SRL. Peste 10.000 de euro au ajuns la o companie care e deținută de Sânziana Mihaela Florescu, coacționară și la Look Outdoor, firmă despre care G4media scria că este cea care „mută milioane de lei de la PSD către presă”.

Look Outdoor e o firmă de publicitate stradală din cercul Sorinei Stan-Docuz, apropiata lui Marcel Ciolacu, președintele PSD. În 2022, singurul contract din SEAP al celor de la Glow Brands este tot cu Centrul Cultural Ștefan Iordache. 

Sorina Stan-Docuz. Foto: expresspress.ro

„Cei din PSD știu că Sorina Stan-Docuz invocă numele lui Marcel Ciolacu și că primește contracte publicitare, de panotaj sau de altă natură, mai ales din partea autorităților locale”. Libertatea a contactat Glow Brands, însă firma n-a răspuns.

 
 

Urmărește-ne pe Google News