- Propus de PNL și apropiat al deputatului liberal Ion Iordache, Cosmin-Constantin Trufelea a condus exploatarea Roșia (reorganizată apoi ca Roșia-Peșteana). Acolo, un muncitor a murit în 2020, iar altul, în 2021.
Miercuri, 18 ianuarie 2023, la câteva ore după ce 3 muncitori au murit în exploatarea Jilț Sud din cadrul Complexului Energetic Oltenia (CEO), compania gorjeană avea doi noi membri în Comitetul Director.
Unul dintre ei era Cosmin-Constantin Trufelea. Trufelea este un apropiat al deputatului PNL Ion Iordache.
Conform CV-ului său, Trufelea a făcut Facultatea de Electromecanică din cadrul Universității Craiova (1992-1997). Imediat după s-a angajat ca inginer electromecanic la Compania Națională a Lignitului Oltenia (CNLO), funcție pe care a deținut-o până în 2006. De aici au urmat funcțiile de conducere în CNLO și, mai apoi, CEO.
Ultima funcție, din iulie 2020 în ianuarie 2023, a fost cea de șef al Unității Miniere de Carieră (UMC) Roșia.
„Accidentele s-au petrecut din cauza condițiilor precare de lucru”
Imediat după numire, Trufelea, un susținător activ al Partidului Național Liberal pe Facebook, a postat mai multe imagini foto și video cu el inspectând minele din cadrul CEO, a scris Gorj Express.
A fost lăudat pentru vizite. Pentru că angajații CEO au pus mult preț pe șefii care au venit în cariere după decesul colegilor și i-au taxat aspru pe cei care nu au făcut-o. Dar Trufelea este criticat de alți mineri pentru două decese petrecute la mina Roșia, cât timp a fost el la conducere.
Accidentele s-au petrecut din cauza condițiilor precare de lucru, pe care Trufelea le cunoștea foarte bine. El fusese tot șef, dar pe poziții mai mici, tot la Roșia.
Mineri detaliază, sub protecția anonimatului, pentru Libertatea:
„Și acum vine întrebarea – e normal să ajungi în directorat după decesul a trei mineri când tu vii de la o mină unde au murit doi oameni?”, spune un ortac. Cum s-au petrecut cele două accidente tragice?
2020: Miner electrocutat într-o baracă metalică neizolată
Acum doi ani și jumătate, în septembrie 2020, la trei luni după numirea sa în funcția de șef al Unității Miniere de Carieră Roșia, Trufelea se confrunta cu un prim deces în mina sa.
Minerii consultați de Libertatea spun că la minele-surori Roșia și Peșteana sunt condiții grele de lucru, „pentru că straturile acvifere sunt foarte puternice. Se fac mereu noroaie, amândouă sunt aproape de râul Jiu”.
Pandurul scria că un miner de 44 de ani s-a electrocutat și a murit într-o baracă metalică în timp ce încerca să se adăpostească de ploaie. Ziarul Gorjeanul l-a identificat. Este vorba despre Costinel Butan, din Drăguțești, un miner în vârstă de 44 de ani, căsătorit și cu un copil.
„Barăci-capcană aducătoare de moarte”
În ziua înmormântării sale, unul dintre cei mai vocali sindicaliști de la CEO, Manu Tomescu, a criticat modul în care a decedat colegul său, declarațiile sale fiind preluate de site-ul local IGJ.
„Colegii apropiați lui Costinel (…) spun că era un om bun și sunt absolut șocați de modul în care a murit. Eu sunt de acord cu ei și mă întreb câte astfel de cabine, barăci-capcană aducătoare de moarte, or mai fi în toate subunitățile CE Oltenia?”, a scris el.
La un an și două luni după decesul lui Butan, un alt miner și-a pierdut viața la Roșia.
2021: Miner răsturnat cu wola într-o zonă accidentată
Despre caz a scris, cu lux de amănunte, Gorjeanul. Ziarul local a spus că Petre Stoian, în vârstă de 50 de ani, a urcat o coastă cu wola, un utilaj asemănător unui buldoexcavator.
Imediat, colegii bărbatului decedat au făcut declarații dure pentru sursa citată.
„Din păcate pentru noi, o să mai fie astfel de accidente, pentru că starea tehnică a utilajelor este jalnică. Acest utilaj nu avea frâne deloc, după cum mi-au spus colegii. Utilajele din cariere nu sunt verificate de nicio autoritate în domeniu”, scria unul dintre mineri.
ITM Gorj a menționat imediat că a demarat o anchetă. Ce s-a întâmplat în acest caz și în cel din 2020?
Raport: vehiculul era epavă, șoferul – acar Păun
Într-un raport de expertiză tehnică intrat în posesia ziarului Libertatea, întocmit de ITM Gorj, cauza accidentului este „oprirea motorului în timpul urcării cu spatele”.
Utilajul era lipsit de direcție și frânare, fără a se putea efectua nici măcar manevra de coborâre a cupei în vederea frânării, sistemul de presiune hidraulic fiind nefuncțional.
Raport de expertiză tehnică ITM Gorj:
Alte concluzii din raport:
- Printre cauzele posibile ale opririi motorului sunt enumerate lipsa motorinei, „cantitate insuficientă în rezervorul cilindric artizanal, care la înclinarea de 10 grade la urcare nu a mai tras motorină în sistemul de alimentare, ci aer”
- Utilajul avea durata de viață depășită, „circa 10 ani pentru asemenea tipuri de utilaje, cu prelungirea perioadei de funcționare în urma verificărilor tehnice la unitățile specializate, autorizate RAR”
- Utilajul era, conform expertizei, „necorespunzător din punct de vedere tehnic, deplasându-se pe drumurile publice fără ITP, neînmatriculat, motiv pentru care deserventul avea deschis de poliție dosar penal”
- „Sistemul de frânare este nefuncțional de mai mult timp” și „se utiliza un rezervor de carburant artizanal, neconform normelor tehnice de funcționare în siguranță ale utilajului”
- În concluzie, vina este împărțită de ITM între „organele tehnice responsabile de asigurarea tehnico-materială din unitatea deținătoare a utilajului, cât și cele responsabile de exploatarea utilajului”, iar Stoian „de la reparații” este indicat printre vinovați pentru că nu a adus la cunoștința CFL (conducătorilor formațiilor de lucru) orice defecțiune sau situație generatoare de pericole.
„Să fim serioși, Stoian e scos acar Păun. Știa toată mina de problemele acelui utilaj, chiar dacă n-a recunoscut niciunul dintre șefi. Putea să spună Stoian orice, alt utilaj nu îi aducea nimeni” – mineri de la CEO
41 de ani era vârsta utilajului, tractor A1802 IF, conform expertizei tehnice: era fabricat în 1980.
Dosarul e încă în cercetare
Contactată de Libertatea, familia lui Petre Stoian susține că în expertize sunt mai multe elipse. Prima dintre ele: „nu s-au reținut toate aspectele în sarcina angajatorului. Pe lângă drum, exista un șanț foarte mare; o groapă în care s-a răsturnat efectiv tractorul. Dacă era amenajat șanțul nu se întâmpla așa ceva”, comentează familia sa.
Sunt probleme și în modul în care s-a întocmit raportul de cercetare. Noi am contestat la Inspecția Muncii, însă soluția a rămas aceeași
Rudele lui Petre Stoian:
Alt aspect contestat de familie este faptul că sângele a fost prelevat după o perioadă lungă. „S-au încălcat niște proceduri în mod flagrant la Serviciul de Medicină Legală. Plecând de la recoltare la modul în care a fost depozitat acel flacon”.
Alcoolemia șoferului a ieșit una de 0,2 la mie. Apoi, la refacerea testelor, la INML Mina Minovici din București, 0,1 la mie. „Era 8.30 dimineață, ce să bea la ora aia? Ni s-a părut o chestiune de acoperire a cuiva”, spun apropiații muncitorului decedat. Dosarul penal se află în continuare în cercetare la Parchetul de pe lângă Judecătoria Târgu Jiu, conchid aceștia.
Au driblat răspunsul
Libertatea a încercat, timp de mai multe zile, să ia legătura cu inspectorul-șef al ITM Gorj, George Romanescu.
După ce n-a răspuns la telefonul mobil timp de două zile, același număr de pe care făcuse declarații tot pentru Libertatea imediat după accidentul de la Jilț, Romanescu a putut fi găsit doar pe fix, la instituție.
După ce a ascultat despre ce e vorba, a spus că va răspunde miercuri, 1 februarie, scuzându-se că este într-o ședință. N-a mai răspuns.
George Romanescu este fratele primarului PNL din Târgu Jiu, Marcel Romanescu, cel care a recâștigat scaunul de primar în 2020 cu 45% dintre voturi.
Cosmin-Constantin Trufelea nu a răspuns, deși a fost contactat în mod repetat prin telefon și mesaj. La penultimul apel, a menționat că va reveni. Ca și Romanescu, Trufelea nu a revenit și nu a explicat.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
mrc.inl • 06.03.2023, 10:19
Cine zice că PSD-PNL nu promovează valoarea? În locul celui ce i-au murit trei mineri au adus unul căruia i-au murit „decât” doi!