„- Mă doare în gât și medicamentele au gust de bleah.
– Încearcă acadelele Salviasept Kids gât.
Salviasept Kids gât ameliorează durerea și calmează iritația gâtului.
– Hm, ce gust delicios are.
– Toate mămicile știu. Pentru durerea în gât, Salviasept poate fi de ajutor”.
Acesta este textul reclamei la „dispozitivul medical” (regimul sub care este comercializat produsul) adresat copiilor și care se vinde sub forma a șase acadele. Replicile sunt rostite pe voci de copii, iar în clip o fetiță cu vârstă de grădiniță îi oferă produsul unui băiat de vârstă similară.
Spotul a fost promovat masiv cu bani și pe TV, și pe online
Pe YouTube, spotul a strâns deja peste 7,5 milioane de vizualizări în puțin mai mult de un an de când a fost postat, semnul unei promovări intense. În aceeași perioadă a campaniei, a fost difuzat de numeroase televiziuni din România.
La sesizarea unui telespectator, CNA a monitorizat pentru o săptămână, 24-30 octombrie 2022, aparițiile spotului publicitar pentru Salviasept Kids și l-au întâlnit pe nu mai puțin de 19 canale TV românești.
Potrivit datelor CNA, spotul a fost difuzat de Antena 1, Antena 3 CNN, Antena Stars, B1 TV, Comedy Central, Digi 24, ETNO, Favorit TV, Kanal D, N24 PLUS, Național TV, Prima TV, PRO Arena, PRO TV, Realitatea Plus, România TV, Taraf TV, TVR 1, TVR 2.
CNA nu a răspuns încă la întrebarea ziarului privind numărul total de difuzări ale spotului în săptămâna de monitorizare, respectiv pe perioada campaniei publicitare.
„CNA nu deține date privind numărul de difuzări ale spotului Salviasept Kids, deoarece CNA nu are capacitatea administrativă de a monitoriza constant posturile licențiate în România”, a spus instituția într-un răspuns oficial pentru ziar.
De ce CNA a dat o decizie în acest caz la peste două luni de la monitorizare
Chiar dacă atât sesizarea clipului publicitar, cât și monitorizarea organismului de reglementare au avut loc în luna octombrie, CNA a luat o decizie în acest caz abia în ședința din 10 ianuarie 2023.
Adică la două luni și 10 zile după ce avea rezultatele monitorizării. În tot acest timp, reclama a rulat în continuare zi de zi pe posturile TV, spun sursele ziarului.
Explicația vine de la Mircea Toma, membru CNA din 2021: „Târâm o întârziere care s-a creat în 2021, când CNA nu a putut lucra timp de 4 luni, pentru că nu avea cvorum. Expiraseră mandatele a 4 membri. Întârzierea a fost redusă treptat, acum am ajuns la două luni”.
Toma a mai precizat că, în mod normal, temele ar trebui să intre pe ordinea de zi „de pe-o săptămână pe alta”. Altfel spus, monitorizarea de la finalul lui octombrie ar fi fost discutată în prima săptămână din noiembrie, dacă forul funcționa în ritm normal.
Întârzierea a făcut redundante o parte din deciziile luate de CNA, a adăugat Toma. „Multe dintre spoturile care ajung să fie discutate nu mai sunt difuzate deja. Nu mai aveau sens deciziile noastre, dar acum încep să aibă sens, că întârzierea e mai mică, și produc efecte”.
Ce a decis CNA
Membrii CNA au stabilit că spotul încalcă prevederile art. 29 alin. (2) lit. b) din Legea audiovizualului nr. 504/2002:
„Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu încurajeze în mod direct minorii să îşi convingă părinţii sau pe alte persoane să cumpere bunurile ori serviciile care fac obiectul publicităţii”.
Compania Zdrovit a primit de la CNA „decizie de intrare în legalitate”, ceea ce înseamnă că trebuie să refacă spotul publicitar.
În primă fază, CNA nu dă amenzi, dar, „dacă un post insistă să dea acest spot, după decizia de intrare în legalitate, atunci sancționăm postul de televiziune”, a explicat, pentru Libertatea, Cristina Pocora, membru CNA.
În Legea publicității (148/2000) există un articol similar celui din Legea audiovizualului. Acesta spune:
Pentru produsele şi serviciile destinate minorilor este interzisă publicitatea care:
a) conţine elemente ce dăunează acestora din punct de vedere fizic, moral, intelectual sau psihic;
b) încurajează în mod indirect copiii să cumpere produse sau servicii, profitând de lipsa de experienţă sau de credulitatea lor; (art. 16 din Legea publicității);
c) afectează relaţiile speciale care există între minori, pe de o parte, şi părinţi sau cadre didactice, pe de altă parte;
d) prezintă, în mod nejustificat, minori în situaţii periculoase. (art. 16 din Legea publicității).
Legătura CNA-MS nu există
Tot legea publicității spune că Ministerul Sănătății este cel care sancționează încălcarea acestui articol 16 din Legea publicității, cu amenzi de la 5.000.000 de lei la 15.000.000 de lei.
Problema este că nu există niciun mecanism – formal sau informal – de cooperare între CNA și Ministerul Sănătății, astfel încât o reclamă problematică judecată în ședința CNA să fie semnalată mai departe și Ministerului Sănătății.
În cazul Salviasept Kids, de exemplu, membrii CNA spun că nu au anunțat mai departe Ministerul Sănătății. „Pe veriga asta, pe clipuri, Ministerul Sănătății nu are un rol. Nu avem o procedură de colaborare cu Ministerul Sănătății. Noi dăm o decizie de intrare în legalitate, iar cel care-a creat spotul, îl aduce în conformitate cu legislația. Și abia apoi, televiziunile îl pot prelua din nou la difuzare”, explică Cristina Pocora, membru CNA.
Neregulile privind publicitatea la suplimente alimentare sau dispozitive medicale sunt un subiect des discutat în ședințele CNA. În aceeași ședință în care s-a decis „intrarea în legalitate pentru Salviasept Kids, membrii CNA au decis același lucru pentru reclamele la 4 suplimente alimentare care încălcau prevederile art. 120 alin (1) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual:
„Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi”.
Era vorba de spotul radio la Hof. Imun, Hofigal și spoturi TV la Prostagood, Fluend Extreme sau Neurovert Forte.
Cristina Pocora: „S-au înmulțit reclamele la suplimente sau dispozitive medicale care folosesc copii”
Membrii CNA spun că, în cazul publicității televizate, au un parteneriat cu RAC – Consiliul Român pentru Publicitate. „Au și un cod care reglementează mult mai strict decât noi. Cumva se autoreglementează. Iar noi susținem autoreglementarea în orice domeniu”, spune Cristina Pocora.
RAC e o structură din care fac parte zeci de companii, advertiseri și clienți de publicitate.
CNA a cerut RAC un punct de vedere și pentru spotul Salviasept Kids, iar răspunsul a fost: „Spotul încalcă prevederile Codului de Practică în Comunicarea Comercială elaborat de RAC”.
Cristina Pocora spune că neregula pentru care s-a cerut retragerea Salviasept Kids se înscrie într-o tendință mai largă: „E o discuție și în interiorul CNA, noi am observat că s-au înmulțit tot mai mult reclamele la suplimente sau dispozitive medicale care folosesc copii”.
Tot ea precizează însă că CNA nu are o bază legală prin care să poată da sancțiuni pentru această abatere. „Aici trebuie lucrat și, când dezbatem codul nostru, să introducem articole mult mai solide pe chestiunea asta, pentru că altfel, dacă noi nu avem o bază legală și dăm sancțiuni, companiile merg în instanță, că le afectează interesul financiar.”
Libertatea a contactat compania Zdrovit, producătorul Salviasept Kids, dar, până la acest moment, nu am primit niciun răspuns. Vom publica punctul de vedere al companiei cu privire la reclama retrasă de CNA, de îndată ce îl vom primi.
Contactat de ziar, Ministerul Sănătății a răspuns doar că a redirecționat cererea de informații către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, deoarece „Salviasept Kids e dispozitiv medical”.
Unele farmacii online vând produsul ca supliment alimentar, dar mențiunea de pe etichetă este „dispozitiv medical”. Acadelele au ca ingrediente: „extract uscat de Lichen-de-Piatră, extract de cimbru, extract de Nalbă-Mare, pulbere de aronia și vitamina C. Alte ingrediente: zahăr, sirop de glucoză, apă, acid citric, aromă de zmeură, colorant E120”.
Ce a spus Agenția Națională a Medicamentului
În ceea ce privește publicitatea referitoare la dispozitive medicale, ANDMDR are atribuții și poate sancționa, în baza prevederilor art. 29. alin (9) din OUG 46/2021 care transpune legislație europeană privind dispozitivele medicale.
Potrivit Agenției Naționale a Medicamentului, reclama la Salviasept Kids respectă prevederile acestui regulament european.
În plus, „deși produsul este destinat copiilor, la finalul materialului publicitar este menționat: toate mămicile știu! Ca urmare, din punctul nostru de vedere, materialul publicitar se adresează mamelor”, a scris ANMDMR, într-un răspuns oficial.
Firma din spot are cel mai mare buget de publicitate TV pe 2022
Zdrovit, compania care produce Salviasept Kids, este compania cu cel mai mare buget de publicitate TV din România în 2022, potrivit unei analize Forbes. Compania are 50 de angajați în România și o cifră de afaceri de peste 330.000.000 de lei.
Volumul de audiență TV obținut de sectorul farmaceutic (OTC, suplimente alimentare și dispozitive medicale) reprezentă 28,4% din bugetul total livrat de piața TV către clienții publicitari. Cu alte cuvinte, mai mult de un sfert din audiența TV pentru reclame a fost realizată de brandurile de medicamente și suplimente alimentare.
Zdrovit România, distribuitor de suplimente alimentare, medicamente OTC și cosmetice, a ocupat și în 2022 primul loc în topul comunicării farmaceutice, cu un volum de 151.809 GRP30 target All 21-54 de ani ABCD Național, în creștere cu 6,6% față de 2021.
GRP este o unitate de măsură pentru tranzacționarea spațiului de publicitate. GRP30 înseamnă, în termeni laici, 65.000 de telespectatori din publicul țintă 21-54 de ani, explică Petre Barbu, în articolul din Forbes.
Zdrovit domină autoritar topul consumului publicitar TV, având un consum aproape dublu în GRP față de poziția secundă, o altă companie farmaceutică: Naturpharma Products Ro.