Grupul german Varta caută 100 de hectare de teren în zona Aradului pentru o fabrică de baterii pentru mașini electrice, investiție care ar putea ajunge la un miliard de euro, scrie Economedia.ro. Țara noastră ar putea finanța cu fonduri europene o parte din investiție, mai arată sursa citată.
Anunțul inițial a fost făcut pe Facebook de către Roxana Mînzatu, secretar de stat în Ministerul Investițiilor si Proiectelor Europene (MIPE). Aceasta a șters ulterior postarea.
„Am primit azi delegația grupului Varta. Compania vizează România ca locație pentru o investiție strategică de 1 miliard de euro într-o nouă unitate de producție baterii pentru mașini electrice. Am setat cadrul opțiunilor potențiale pentru finanțarea din fonduri europene pentru anumite componente ale investiției. Unitatea se va baza pe tehnologii înalte și pe forța de muncă bine pregatită și competitivă. Echipa Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene va oferi taskforce-ului coordonat de Ministerul Economiei tot suportul posibil care să faciliteze decizia investitorului de a opta pentru România”, a scris Mînzatu.
Varta deține deja o fabrică de baterii la Brașov și a primit în 2019 un ajutor de stat de 25,3 milioane de lei pentru extinderea producției de acumulatori. Investiția totală în extindere se ridică la 50 de milioane de lei.
Varta a anunțat în 2021 sistemul de baterii V4Drive, iar primele comenzi vin de la constructorul auto Porsche, scria în luna februarie Electrive.com.
Investiție în litiu
Informația privind Varta vine după ce Virgil Popescu, ministrul Energiei, a semnat la începutul lunii un memorandum cu compania canadiană RockTech Lithium. Aceasta va construi o fabrică de materii prime pentru bateriile litiu-ion destinate industriei auto.
Conform lui Popescu, compania va construi o rafinărie de litiu, iar materia primă folosită va fi adusă din Canada, scrie Digi24.
Ford a anunțat trei modele electrice la Craiova
De asemenea, constructorul american Ford a anunțat recent că va produce la Craiova trei modele electrice.
Unul dintre acestea este modelul Puma, cel mai bine vândut autoturism Ford în Europa. Acesta va primi o versiune electrică din 2024, iar aceasta va fi realizată la Craiova, potrivit Euractiv.
Un alt model electric este Transit Courier, care va avea tot din 2024 o versiune electrică.
În fine, al treilea model este un vehicul compact multifuncțional, numit Tourneo Courier. Acesta va fi produs la Craiova din 2023, iar în 2024 va avea o versiune electrică.
Concomitent, Ford a transferat proprietatea fabricii din Craiova către Ford Otosan, o companie mixtă din Turcia deținută în comun de către Ford și Koç Holding.
Dacia, celălalt mare constructor auto al României, vinde deja un model electric, numit Dacia Spring. Acesta este însă produs în China.