UPDATE 22 martie: Într-un răspuns adresat Libertatea, Administrația Prezidențială precizează că președintele Klaus Iohannis a utilizat aeronava specială în cele două cazuri pentru că „intervalul de timp avut la dispoziție în cadrul programului de activități” nu a permis „deplasarea cu mașina”. Președinția nu comunică cât au costat zborurile: „contractele pentru prestarea serviciilor de executare a zborurilor speciale sunt documente clasificate”. Puteți citi răspunsul integral la finalul articolului.
Președintele Klaus Iohannis a zburat de la București la Craiova, pe 19 mai 2022 și pe 20 decembrie 2022, cu avioane închiriate.
Pe 19 mai, Iohannis l-a primit la Cotroceni pe premierul portughez, António Costa, iar ulterior, cei doi s-au deplasat în vizită la Batalionul I Instrucție Olt de la Caracal, potrivit Agendei Prezidențiale.
Aici se află, conform unei știri Agerpres de la acea vizită, un contingent de forțe terestre portughez care participă la forța multinațională NATO din România pentru consolidarea apărării aliate pe Flancul Estic.
Pe 20 decembrie 2022, Iohannis a fost din nou în vizită la Caracal, tot cu avionul până la Craiova. De această dată l-a avut ca musafir pe președintele Portugaliei, Marcelo Rebelo de Sousa, în vizită la același batalion.
De unde a închiriat avioanele?
Potrivit unor surse din domeniul aviatic, Președinția a apelat la serviciile companiei Toyo Aviation pentru ambele curse. Iar la ambele deplasări au fost folosite aeronave de tip Embraer Legacy 600, mai mic și mai ieftin decât cel cu care a mers acum în Japonia și Singapore.
Avionul de producție braziliană Embraer Legacy 600 este destinat curselor din zona business și poate transporta maximum 13 pasageri.
- Pe 19 mai, Iohannis a zburat cu avionul cu indicativul YR-IGP. A aterizat la Craiova la ora 14.00 și a plecat înapoi spre București la 15.30. 8 pasageri au fost la bord.
- Pe 20 decembrie, a folosit avionul cu indicativul YR-TRO. A aterizat la Craiova la 10.35 și a decolat spre Capitală la ora 15.00. 10 pasageri au fost la bord.
Administrația Prezidențială a apelat la Toyo Aviation în mai multe rânduri.
Iohannis a zburat, în 28 iunie anul trecut, la summitul NATO de la Madrid, tot cu aeronava Embraer cu indicatorul YR-IGP, conform G4Media. Cu același aparat a călătorit și la Chișinău, în 2020, conform sursei citate.
Colaborarea Cotroceniului cu Toyo Aviation este de lungă durată. În 2015, președintele a închiriat o aeronavă Challenger 300 pentru a merge la Bruxelles. Șeful cancelarriei prezidențiale de la acea vreme, Dan Mihalache, a spus că închirierea aeronavei a costat 140.000 de lei, conform Stiri pe Surse.
La opt ani distanță și în contextul crizei energetice, sunt mari șanse ca prețurile să fi crescut simțitor.
Cine deține compania cu care zboară președintele?
Toyo Aviatian este deținută, prin intermediul altor companii, de El Feki Tarek, conform datelor de la Registrul Comerțului, prezentate de Termene.ro.
El Feki Tarek este un om de afaceri egiptean, care activează de mulți ani în România. Numele său a apărut în stenogramele din dosarul fostului senator PSD Cătălin Voicu, condamnat, în 2013, la 7 ani de închisoare pentru fapte de corupție.
Tarek figura în dosar drept denunțător al unui alt om de afacaeri, Marius Locic, care a fost condamnat, în același dosar cu Cătălin Voicu, la 4 de închisoare.
În cadrul Toyo Aviation activează în calitate de manager operațiuni de zbor și fostul director general al TAROM Florin Susanu, conform paginii sale de pe LinkedIn.
Libertatea a solicitat un punct de vedere din partea Toyo Aviation, dar până la publicarea articolului nu am primit niciun răspuns.
Cât timp a câștigat Iohannis?
Cu mașina, cei 173 de kilometri dintre București și Caracal sunt străbătuți în două ore și 34 de minute, conform aplicației Distanțe Rutiere de pe site-ul turism-zone.ro.
Folosirea antemergătorilor din coloana prezidențială poate reduce substanțial timpul de deplasare.
Distanța aviatică dintre aeroporturile din București și Craiova este de 178 de kilometri (111 mile), conform platformei specializate airportdistancecalculator.com. Un zbor durează, cu decolare și aterizare, aproximativ 40 de minute, conform surselor din domeniul aviației.
De la Craiova, Klaus Iohannis a mai avut de parcurs încă aproximativ 55 de kilometri până la Caracal. Cu mașină normală, aproximativ 45 de minute. Cu girofar, mai puțin.
Cu avionul și mașina, delegația prezidențială a ajuns probabil la Caracal în mai puțin de 1 oră și 30 de minute.
Dacă ar fi mers direct la Caracal cu coloana auto prezidențială, ar fi pierdut probabil mai puțin de o oră, conform calculelor Libertatea. Două cu tot cu retur.
Franța a interzis zboruri pe distanțe scurte, UE caută soluții
„Aviația este una dintre sursele cu cea mai rapidă creștere de emisii de gaze cu efect de seră. UE ia măsuri pentru a reduce emisiile din aviație în Europa și colaborează cu comunitatea internațională pentru a dezvolta măsuri cu acoperire globală”, se arată într-un document al Comisiei Europene.
În UE, în 2017, emisiile directe din aviație au reprezentat 3,8% din emisiile totale de CO2. Sectorul aviației generează 13,9% din emisiile din transport, ceea ce îl face a doua cea mai mare sursă de emisii de GES din transport după transportul rutier.
Comisia Europeană:
În acest context, în multe țări UE există dezbateri aprinse pe tema interzicerii zborurilor pe distanțe scurte.
În decembrie 2022, Executivul de la Bruxelles a validat o măsură adoptată de Franța, în cadrul Legii pentru combaterea schimbărilor climatice, care interzice zborurile pe rute scurte, unde există o alternativă cu trenul care durează mai puțin de două ore și 30 de minute.
Aproximativ două ore și 30 de minute ar fi durat și călătoria flotei auto prezidențiale de la București la Caracal.
Ce am întrebat la Cotroceni
Libertatea a solicitat un punct de vedere din partea Administrației Prezidențiale privind cele două deplasări pe ruta București-Craiova-Caracal. Inclusiv care a fost prețul de achiziție al serviciilor.
Am întrebat și care este punctul de vedere al președintelui referitor la reducerea numărului de zboruri pe distanțe scurte. Până la momentul publicări articolului nu am primit niciun răspuns.
Iohannis spune că „faci ceva pentru mediu” dacă mergi cu bicicleta
Pentru a lupta împotriva poluării, președintele Iohannis a promovat în mai multe rânduri mersul cu bicicleta.
„Decât să pierzi două ore în mașină mergând până la serviciu, poți să faci același lucru mergând poate 20 sau 30 de minute pe bicicletă. Ajungi mai repede, economisești timp, economisești bani, ești mai sănătos și faci ceva pentru mediu”, a declarat șeful statului, în iunie 2021, în cadrul unei dezbateri organizate de Green Revolution cu prilejul Zilei Mondiale a Bicicletei.
Iohannis a mers cu avionul în vizite oficiale în țară și străinătate, în perioada 1 ianuarie 2022 – 28 februarie 2023, de 26 de ori. Majoritatea zborurilor au făcut escală în Sibiu, potrivit unei analize BoardingPass, un site specializat în domeniul aviației, a arătat Libertatea.