Comisia pentru Protecția Datelor din Irlanda a dat două amenzi care însumează 390 de milioane de euro (aproximativ 414 milioane de dolari), în două cazuri care ar putea zdruncina modelul de afaceri al Meta, bazat pe trimiterea către utilizatori a unor reclame în funcție de ceea ce fac aceștia în mediul online, scrie AP.

Organismul de supraveghere din Irlanda a amendat Meta cu 210 milioane de euro pentru încălcări ale normelor stricte ale UE privind confidențialitatea datelor, într-un caz care implică Facebook, și cu 180 de milioane de euro pentru încălcări într-un caz în care este implicată platforma Instagram.

Aceasta este cea mai recentă pedeapsă aplicată Meta de către Comisia din Irlanda pentru încălcări ale confidențialității datelor, după alte patru amenzi date companiei începând din 2021, care totalizează peste 900 de milioane de euro.

Cum a încercat Meta să „fenteze” GDPR-ul

Decizia de aplicare a sancțiunilor a fost luată în urma unor plângeri depuse în mai 2018, când au intrat în vigoare regulile de confidențialitate ale celor 27 de state membre ale UE, cunoscute sub numele de Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR).

Anterior, Meta se baza pe obținerea consimțământului în cunoștință de cauză al utilizatorilor pentru a le prelucra datele cu caracter personal în vederea difuzării de anunțuri personalizate sau comportamentale. Când GDPR a intrat în vigoare, compania a schimbat temeiul juridic în baza căruia prelucrează datele utilizatorilor, adăugând o clauză la termenii serviciului pentru reclame, obligându-i efectiv pe utilizatori să fie de acord ca datele lor să fie folosite. Acest lucru încalcă normele UE privind confidențialitatea.

Organismul irlandez de supraveghere a fost inițial de partea Meta, dar și-a schimbat poziția după ce proiectul de decizie a fost trimis unui consiliu al autorităților de reglementare în materie de protecție a datelor din UE, dintre care multe s-au opus.

În decizia sa finală, Comisia irlandeză a precizat că Meta „nu are dreptul să se bazeze pe temeiul juridic „contractual” pentru a furniza reclame personalizate pe Facebook și Instagram”.

Într-o declarație, reprezentanții Meta au transmis: „Credem cu tărie că abordarea noastră respectă GDPR și, prin urmare, suntem dezamăgiți de aceste decizii și intenționăm să contestăm atât fondul hotărârilor, cât și amenzile”.

Organismul irlandez de supraveghere este principala autoritate europeană de reglementare a Meta în materie de confidențialitate a datelor, deoarece sediul regional al companiei se află la Dublin.

Foto: Profimedia Images

Urmărește-ne pe Google News