Termenul „Black Friday” a apărut în anii ’60, desemnând ziua de debut a cumpărăturilor pentru celebrarea sărbătorilor de iarnă. În SUA, Black Friday este celebrat la sfârşitul lunii noiembrie, când multe companii oferă zile libere angajaţilor lor.
În ultima perioadă, Black Friday se desfăşoară, din ce în ce mai des, în domeniul virtual. Cei care doresc să profite de reduceri, îşi comandă cele necesare pe internet, pentru a nu mai fi nevoiţi să aştepte în faţa magazinelor. Pentru a răspunde nevoilor clienţilor, marile magazine îşi organizează activitatea pe site-uri şi reţele de socializare online.
Adjectivul „black”-negru se referă la magazine, care treceau în această perioadă de la „roşu” la „negru”, în organizarea contabilă, efectuată manual. În acest proces, contabilii marcau cu cerneală roşie pierderile pe care le aveau magazinele, iar cu negru profiturile înregistrate.
O altă ipoteză referitoare la originea numelui „Black Friday” se referă la un eveniment petrecut în anii ’60, în oraşul american Philadelphia, când o mulţime de motociclişti, dar şi pietoni, au intrat într-o altercaţie cu forţele de ordine ale poliţiei. De asemenea, a fost formulată ideea conform căreia această zi de vineri aminteşte de puternica criză economică din anul 1869.
Ziua de Black Friday debutează, în general, de la primele ore ale dimineţii, când magazinele devin adevărate temple pentru clienţii care aşteaptă în faţa lor chiar şi câteva ore. Comercianţii invită oamenii să le treacă pragul, anunţându-i de ofertele disponibile cu mult timp înainte ca vinerea reducerilor să înceapă. În toată acestă perioadă, clienţii sunt informaţi prin reclame de produsele puse la vânzare şi li se oferă cupoane sau tichete de reducere.
Cum a apărut Black Friday în România
Black Friday a fost importat în România în anul 2011. Numărul românilor care au auzit de evenimentul anului în comerţul românesc a ajuns, în 2015, la 71% în rândul persoanelor din eşantionul evaluat. Cei mai fideli clienţi ai BF sunt bărbaţii şi tinerii (între 24 şi 34 de ani).
Cei de la eMAG au fost cei care au adus conceptul de Black Friday în România în 2011, împreună cu cei de la Flanco. În acel an doar vânzările din Vinerea Neagră au adus 8 milioane de euro pentru eMAG, compania încheind anul 2011 cu venituri de 145 de milioane de euro. La primul Black Friday din Romania mediul online a fost blocat, acest eveniment fiind unul dintre principalele momente în care cumpărăturile online au cunoscut un adevărat spor de popularitate.
De când a apărut Black Friday în România și până azi, nu mai puțin de 43 de lanțuri de magazine au ajuns să înceapă sezoane de reduceri considerabile.
Reducerile Flanco de Black Friday 2016! 300.000 de produse în stoc și reduceri de 80%
Ce produse sunt cele mai cautate de Black Friday
Lista de cumpărături întocmită de români pentru Black Friday, conţine, în medie, două-trei produse, cele mai multe din categoria televizoarelor (40%), electrocasnicelor mici (39%) şi telefoanelor mobile (22%), arată cel mai recent studiu al unei companii de cercetare de marketing în zonele de brand, media şi de comunicare.
La mare căutare sunt şi maşinile de spălat (18%) şi frigiderele (17%). Aproape jumătate dintre respondenţi şi‑au propus să cumpere ceva la reducerile anunţate pentru Black Friday 2015, de aproape trei ori mai mulţi comparativ cu ediţia din 2012.
Mai mult, numărul românilor care au auzit de evenimentul anului în comerţul românesc a ajuns, în 2015, la 71% în rândul persoanelor din eşantionul evaluat. Cei mai fideli clienţi ai BF sunt bărbaţii şi tinerii (între 24 şi 34 de ani).
Cum să nu-ți iei țeapă de Black Friday 2016
Verifică atent modul în care este afişată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.
În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.
Deschide coletul în prezenţa curierului şi, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menţionezi pe documentele de transport motivul refuzului.
În cazul cumpărăturilor efectuate online ai 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare.
Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situaţii, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Procedura este simplă: dacă tranzacţia s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poţi contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operaţiune numită “refuz de plată”).
Dacă ai făcut comanda online, comerciantul trebuie să-ţi livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puţin, dacă aţi căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteţi stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezoluţiunea sau rezilierea contractului.