Cuprins:
O navă care pleacă de la New York către San Francisco, dacă trece prin canal, parcurge în total 9.500 km, mult sub distanța de 22.500 km pe care o presupunea ruta ocolitoare pe la Capul Horn (strâmtoarea Magellan).
Proiectul Canalului Panama
Deși conceptul unui canal în Panama datează de la începutul secolului al XVI-lea, prima încercare de construcție a avut loc începând cu 1880 sub conducerea francezului Ferdinand de Lesseps. După ce această încercare a eșuat, lucrul a fost terminat în cele din urmă de Statele Unite, și canalul s-a deschis în 1914.
Prima tranzitare oficială a fost efectuată de nava de marfă SS Ancon, care a parcurs drumul dintre Oceanul Atlantic și Pacific „fără nicio problemă, accident sau incident nefavorabil de orice fel”.
Construcția și importanța Canalului Panama
Statul Panama a preluat controlul total asupra canalului în 1999, în urma Tratatului Torrijos-Carter din 1977.
De atunci, autoritățile panameze au investit peste 5 miliarde de dolari pentru modernizarea și extinderea canalului. Astăzi, peste 12.000 de nave tranzitează anual canalul, acesta jucând un rol crucial în comerțul global.
Rolul canalului în comerțul internațional
Conform revistei de analiză geopolitică The Atlantic, Canalul Panama facilitează aproximativ 5% din volumul total al comerțului maritim global. Pentru Statele Unite, canalul este vital, 40% din traficul de containere trecând anual prin acesta, transportând mărfuri în valoare de circa 270 miliarde de dolari.
Canalul reprezintă cea mai rapidă rută comercială între Coasta de Est a SUA și Asia.
Importanța canalului pentru piețele energetice
Canalul Panama joacă un rol semnificativ în facilitarea comerțului cu energie între America și Asia.
Transporturile de petrol brut, produse rafinate și gaz natural lichefiat (GNL) din SUA și Brazilia către Asia tranzitează frecvent canalul. Acesta este crucial în special pentru GNL, având în vedere că aproape toată capacitatea operațională de GNL din SUA se află pe coastele de est și de sud.
Controversa recentă legată de canal
Recent, președintele american Donald Trump a declarat că acest canal a fost „dat în mod prostesc țării Panama” și că SUA ar trebui să-l „ia înapoi”.
Afirmațiile au stârnit îngrijorare cu privire la viitorul canalului și relațiile dintre SUA și Panama. Conform The Atlantic, preocupările lui Trump legate de Tratatele Canalului Panama nu sunt noi, el exprimându-și opinia că SUA au fost păcălite încă din 2003.
În concluzie, Canalul Panama rămâne o arteră vitală pentru comerțul global, în ciuda provocărilor recente.
Importanța sa strategică și economică continuă să fie semnificativă, iar orice schimbare în administrarea sau controlul său ar putea avea implicații majore la nivel internațional.