Programul se va derula în următorii doi-trei ani, a declarat, miercuri, premierul Mihai Tudose, care a participat la prezentarea proiectului „Multi risc – modul I”.
„Este vorba despre materializarea unei discuţii pe care am avut-o cu Ministerul de Interne, cu doamna ministru, cu domnul Raed Arafat, plecând de la primul proiect, ce facem repede şi am ajuns, împreună, la decizia să fim înţelepţi – să nu ne mai cârpim şi în fiecare an să luăm câte ceva şi să fie un never ending story. La întrebarea adresată domnului doctor Raed Arafat, care este situaţia ideală, adică să avem în ţara aceasta tot ceea ce trebuie acestei unităţi de elită a ţării, domnia sa a spus tot: de la navă de pompieri pe mare, la tren pentru intervenţia în tunelurile feroviare, trecând prin scări telescopice, scafandri şi aşa mai departe. Vă spun acum, suma este de 600 de milioane de euro. După ce ne-am revenit din şocul sumei am început să lucrăm, după două zile i-am dat vestea bună domnului doctor Raed Arafat că am găsit soluţia”, a spus Tudose.
Premierul menționat că va exista şi o contribuţie naţională, dar aceasta va fi mică. Întrebat în cât timp se va materializa acest proiect, prim-ministrul a spus: „Doi, trei ani de zile. Nu este discuţia despre bani. Banii, practic, îi vom avea imediat. Nu este pe stoc tot ce este pe lista de cumpărături a ministerului. Va trebui să facem comandă, dar pentru unele începem imediat, începem de anul acesta”, a afirmat premierul.
Citește și: Atenție, curentul electric se scumpește cu 30-40%!
Arafat: Banii vor fi folosiți pentru înlocuirea parcului auto al ISU și pentru echipament de salvare pe mare
Secretarul de stat din MAI Raed Arafat a declarat, în cadrul evenimentului, că în cadrul programului vor fi schimbate și maşinile de stingere care au peste 30 de ani vechime.
„În primul rând este nevoie de înlocuirea unei părţi importante din mijloacele şi parcul auto al IGSU şi pot să vă dau anumite cifre aici: vorbim de aproape 41% din maşinile de stingere care au peste 30 de ani vechime, deci au depăşit orice limită posibilă. S-a decis alocarea ei integral pentru rezolvarea unei probleme cronice, care este de 20 şi ceva de ani. Noi încă vedem tehnică de intervenţie la pompieri care este cumpărată prin anii 70-80”, a spus Arafat, arătând că o altă problemă este lipsa majoră de autoscări care au început să fie reînnoite printr-un proiect european, dar în număr foarte mic.
ISU vrea ca, din cei 600 de milioane de euro, să achiziționeze și echipament pentru operațiuni de salvare pe mare.
”Noi nu avem forţe de intervenţie pe mare, cu mijloace grele de intervenţie în caz de incendii pe nave, de exemplu. Ne trebuie nu numai tehnică nouă, am chemat aici experţi din Marsilia, de la Marina Militară din Franţa. Concluzia este că indiferent ce este în jur este obligatoriu ca pompierii să aibă un vector de ieşire pe mare, pe stingere, pe salvare şi inclusiv pe depoluare. Şi asta este unul din proiectele care se vor face pe această sumă, adică o navă mai mare, patru medii, care să permită intervenţia nu numai pe mare, dar şi pe Delta Dunării şi pe Dunăre, mai ales pe partea de stingere”, a mai spus Arafat.