Obține o diplomă în domeniul muzicii.
Înțelege că asta nu e tocmai ce se cere.
Învață singur programare.
Apucă-te de un internship unde înveți să creezi site-uri.
Spune-i ideea ta unui coleg.
Întoarce-te la școală pentru a studia politică.
Răspunde unui telefon de la fostul tău șef. Îi place ideea.
O săptămână mai târziu, ia de la el un milion de dolari pentru a-și construi propriul site.
Stai cu lunile pentru a-l perfecționa în detaliu.
Lansează-l.
Observă cum nu are succes.
Intră în panică.
În disperare, pivotează spre altceva.
Vezi cum cealaltă idee crește exponențial.
Angajează 1.000 de oameni anul următor.
Strânge un miliard de dolari în următorii patru ani.
Asigură-ți un venit propriu de 200 de milioane de dolari. Cumpără-ți un pian.
Dezvoltă afacerea mai repede decât Facebook.
Primește o ofertă de la Yahoo de două miliarde de dolari.
Respinge-o.
Primește o ofertă de la Google de șase miliarde de dolari.
Respinge-o.
Inventează o metodă de contabilitate pentru a umfla evaluarea companiei la 30 de miliarde de dolari.
Fii forțat de board-ul tău să vinzi acțiuni.
Fii expus criticilor publicului.
Trezește-te numit cel mai slab CEO al anului.
Vezi cum prețul acțiunilor scade cu 80% într-un an.
Fii demis.
Scoate un album muzical și spune-ți povestea.
Aceasta este povestea reală a lui Andrew Mason, cofondatorul companiei Groupon.
O idee
Povestea companiei lui Andrew Mason, spusă pe scurt sub forma poeziei de mai sus, a pornit de la ideea sa că oamenii trebuie să se poată asocia în acțiuni colective pentru a cere socoteală corporațiilor.
Primul pas a fost The Point, un site pentru care a primit o finanțare de un milion de dolari și care ar fi trebuit să fie un loc unde oamenii pot organiza acțiuni comune și pot strânge bani pentru diverse cauze împotriva guvernelor sau a companiilor.
Ideea era că dacă în spatele unui scop stau mai mulți oameni, atunci acel scop va avea mai multe șanse de a se îndeplini.
Dar nu activismul politic stătea în mintea lui Mason.
De fapt, una dintre ideile sale era fantezistă 100% și viza construirea unei cupole uriașe deasupra orașului Chicago, care să îi protejeze pe locuitori de iarna friguroasă.
Site-uri asemănătoare cu The Point au apărut între timp și au mare succes, dar la momentul când a fost lansat, în 2007, el era prea avangardist.
Rezultatul: 1.000 de accesări pe lună, și acelea din partea unor oameni care cereau legalizarea canabisului (un alt obiectiv între timp parțial îndeplinit în mai multe state americane).
Dar unii utilizatori au observat totuși o utilitate a acestui site și au început să se organizeze în grupuri pentru a beneficia de reduceri de prețuri din partea unor comercianți locali.
O companie de succes
Pe această idee a mizat Mason, iar noul produs, numit Groupon, o combinație a cuvintelor “grup” și “cupon”, a decolat.
Prima tranzacție a avut loc în octombrie 2008 și a presupus achiziția a două pizza la prețul uneia, dintr-o pizzerie din Chicago. 20 de oameni s-au înscris pentru a beneficia de această ofertă, iar Groupon a încasat un comision.
Decizia a fost aceea de a ținti în special micile magazine familiale, afaceri locale precum brutării sau comercianți de articole sportive care nu aveau acces la comerțul electronic de care începeau deja să beneficieze marile corporații.
Practic, Groupon promova aceste mici afaceri gratis, urmând să primească un comision din vânzări.
Destul de repede, site-ul s-a extins în patru orașe – Chicago, cel inițial, Boston, New York și Toronto.
La doar 16 luni după ce s-a lansat, compania avea o valoare estimată de un miliard de dolari. Singura companie care s-a dezvoltat mai repede a fost YouTube, care a atins aceeași valoare în 12 luni.
În 2010, Yahoo i-a făcut lui Groupon o ofertă de preluare în valoare de două miliarde de dolari, dar a fost refuzată.
În același an, Google a venit cu o ofertă uriașă – șase miliarde de dolari. Și aceasta a fost refuzată de CEO-ul companiei, Andrew Mason.
Problema, scrie Entrepreneurs Handbook, este că Groupon a fost de la bun început construită ca o companie destinată vânzării.
Primul investitor, controversatul Eric Lefkofsky, și board-ul de directori își doreau să vândă, așa că în momentul în care Mason a refuzat ofertele, ei au ales să înceapă vânzarea de acțiuni printr-o ofertă publică inițială.
Atunci au apărut problemele.
Căderea unui CEO
În primul rând, toată lumea a descoperit că Groupon nu era o companie profitabilă, ci una care pierdea bani – 413 milioane în 2010, pierderi ascunse printr-un artificiu contabil.
Pierderile companiei au continuat în următorii ani.
În același timp au apărut mai multe nemulțumiri ale comercianților care făceau afaceri cu Groupon.
Lipsa de încredere a investitorilor în CEO-ul Andrew Mason – considerat nepotrivit pentru un rol atât de serios și de important – nu a ajutat prea mult.
După câțiva ani dificili, în care compania a continuat să piardă bani, dar și să se extindă, Mason a primit neplăcutul titlu neoficial de “cel mai slab CEO al anului”.
În februarie 2013, el a fost demis din funcția de CEO.
Cu un model de afaceri modificat, Groupon își continuă și acum activitatea în cel puțin 44 de țări, inclusiv România.
La plecarea de la vârful companiei, Mason ar fi primit un pachet financiar de doar 378 de dolari – reprezentând salariul pe șase luni. Și asta pentru că chiar el ceruse în 2010 o reducere semnificativă a salariului.
El a păstrat însă acțiuni în cadrul companiei.
În vara lui 2013, după ce a fost demis, Mason a lansat un album rock intitulat Hardly Workin, inspirat din perioada petrecută în companie.