Mulți șoferi care dețin mașini înmatriculate în țara noastră își pun întrebarea dacă pot face ITP-ul și în străinătate. Dacă și tu ai această nelămurire vei putea afla răspunsul citind articolul de față.
Cuprins:
Proiect de lege: ITP în altă țară UE
În primăvara anului 2019, doi senatori PSD lansau un proiect legislativ prin care se propunea ca cetățenii români cu rezidenţă de durată medie şi lungă în afara României care dețin vehicule înmatriculate în țara noastră ar fi putut efectua ITP-ul și în străinătate.
„Activitatea de inspecţie tehnică periodică se poate realiza atât pe teritoriul României, cât şi pe teritoriul Republicii Moldova, pe teritoriul statelor membre ale Spaţiului Economic European şi pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene, prin operatori economici autorizaţi, numai pe baza unui contract de franciză încheiat cu RAR de către aceştia, în condiţiile legii”, se specifica în proiectul de lege depus la Senatul României la data de 5 mai 2019.
Statele la care făcea referire proiectul legislativ erau Republica Moldova, Elveţia, Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi statele membre ale Uniunii Europene (UE).
Potrivit proiectului legislativ, inspectorii care ar fi lucrat în stațiile ITP din străinătate ar fi trebuit mai întâi să se autorizeze la Registrul Auto Român (RAR). În același timp, stațiile ITP ar fi putut să funcționeze în condițiile stabilite de legislația română, dar și de legislația statului pentru care ar fi fost autorizate de către RAR.
După dezbateri care au durat doi ani, în aprilie anul acesta, Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, a respins proiectul, care, astfel, și-a încetat parcursul legislativ.
Este valabil în România ITP-ul făcut în altă țară UE?
Conform legislației din țara noastră privind inspecția tehnică periodică a vehiculelor, în România se poate efectua ITP-ul pentru un autovehicul înmatriculat într-un alt stat în cadrul reprezentanțelor RAR.
Vehiculele înmatriculate sau înregistrate în Romania pot efectua inspecția tehnică periodică în unele țări membre UE în baza legislației din respectivele state. Dar asta nu înseamnă că ITP-ul va fi automat recunoscut și în terțe țări membre, deci nici în România.
Practic, după cum informează RAR, cetățenii români din străinătate cărora le expiră ITP-ul vor trebui să se adreseze autorităților din țara unde rezidează sau direct la stațiile autorizate pentru inspecția tehnică periodică dacă pot face ITP-ul și dacă vor primi și documentele legale doveditoare.
De asemenea, ar fi util ca aceștia să solicite informații cu privire la recunoașterea acestor ITP-uri și la societatea de asigurări unde este asigurat autovehiculul pe care îl dețin în cazul producerii unui accident.
Astfel, la revenirea în România, autovehiculul pentru care a expirat ITP-ul va trebui să fie supus efectuării inspecției tehnice periodice la o stație autorizată sau la una dintre reprezentanțele teritoriale RAR, în baza legislației naționale. Este și cazul autoturismelor care au primit dovada efectuării ITP emisă de un alt stat membru al UE.
ITP în 2021: acte necesare, valabilitate și prețuri
Procedura pentru efectuarea inspecției tehnice periodice în 2021 este simplă și nu necesită multe documente.
Conform legislației în vigoare, prima inspecţie tehnică periodică se efectuează o dată la trei ani pentru autoturismele noi, din doi în doi ani pentru cele cu o vechime de până în 12 ani şi anual pentru autovehiculele mai vechi de 12 ani.
Actele necesare pentru efectuarea ITP sunt:
- Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) în original sau copie conformă cu originalul (în cazul persoanelor juridice, aceasta va fi eliberată de leasing sau de bancă);
- Certificat de înmatriculare în original;
- Asigurarea obligatorie (RCA) valabilă;
- BI/CI în original al persoanei care se prezintă cu vehiculul la stația ITP.
Preţul unei verificări de tip ITP variază între 80 şi 150 de lei, în funcţie de staţia de verificare şi de tipul autovehiculului.