O dovadă în acest sens este scăderea vânzărilor unor mari producători de băuturi răcoritoare şi dulciuri, precum Coca-Cola şi Nestle. Chiar dacă economiile încep treptat să se redeschidă, este neclar cât de repede îşi va reveni consumul, având în vedere că veniturile sunt în scădere, iar şomajul a crescut.
„La cinematograf consumi un litru de suc, dar nu și în fața televizorului”
„Dacă mergi la cinematograf, este probabil că vei consuma un litru, poate chiar mai mult, de băuturi carbogazoase în timp ce te uiţi la un film, dar nu credem că oamenii vor bea un litru de băuturi carbogazoase în timp ce se uită la Netflix”, este de părere Ben Seed, analist la Czarnikow.
Industria zahărului era deja sub asediu înainte de pandemia de coronavirus.
Ritmul de creştere a cererii a încetinit în ultimii ani, pe măsură ce decidenţii din mai multe economii emergente, precum Africa de Sud şi Thailanda, au început să taxeze suplimentar băuturile răcoritoare care conţin zahăr şi au sfătuit populaţia să îşi scadă consumul de carbohidraţi, pe fondul îngrijorărilor cu privire la obezitate.
Însă toate acestea nu au avut un impact la fel de mare precum carantina care a afectat cheltuielile realizate în afara casei. Iar acum recesiunea globală care se prefigurează afectează perspectivele pentru perioada următoare.
Numai în primele trei săptămâni din luna aprilie, vânzările Coca-Cola au scăzut cu aproximativ 25%, iar compania se aşteaptă ca impactul pandemiei asupra rezultatelor sale în trimestrul al doilea să fie unul semnificativ.
Rivalul PepsiCo Inc. se aşteaptă şi el la scăderea cifrei de afaceri în trimestrul al doilea, iar în Germania, o importantă ţară pentru consumul de zahăr, un grup de producători de dulciuri a informat că vânzările a jumătate din companiile membre au scăzut în perioada februarie – aprilie.
În aceste condiţii, compania Czarnikow estimează că în sezonul actual consumul de zahăr va scădea cu 1,2%, până la 169,9 milioane tone. Analiştii guvernului american şi ai băncii Citigroup Inc. se aşteaptă şi ei la scăderea cererii în acest sezon. Organizaţia Internaţională a Zahărului a avertizat că criza coronavirusului va şterge cea mai mare parte a creşterii consumului preconizată pentru 2020 şi pierderi chiar mai mari ar putea urma.
Scădererea cererii va duce la surplusuri de stocuri de zahăr
Scăderea cererii înseamnă surplusuri de zahăr peste aşteptări în sezonul actual şi în următorul, avertizează John Stansfield, analist la traderul Group Sopex. Deşi cotaţiile futures la bursa de la New York şi-au revenit, în perioada de după sfârşitul lunii aprilie ele sunt totuşi cu 50% sub vârful atins în 2016.
Principala îngrijorare acum este legată de modul în care criza Covid-19 va afecta cererea pe termen scurt. Banca Mondială estimează că în acest an economia globală va înregistra cea mai mare contracţie de după cel de Al Doilea Război Mondial, ceea ce va duce la diminuarea veniturilor şi va arunca în sărăcie milioane de oameni.
„Imaginea de ansamblu referitoare la scăderea consumului de zahăr, pe care o arată vânzările Coca-Cola şi Pepsi, este una groaznică. Dar ceea ce mă îngrijorează mai mult, este scăderea Produsului Intern Brut mondial. Şomerii nu vor merge la restaurante şi baruri. Pe măsură ce PIB-ul scade, consumul de zahăr scade şi el”, susţine John Stansfield.