UPDATE ora 11.15: Vlad Pascu va fi judecat pentru ucidere din culpă, a decis Judecătoria Mangalia la termenul de azi. Pentru această infracțiune pedepsele prevăzute sunt de la 3 la 10 de închisoare. La termenul anterior, familiile victimelor ceruseră instanței, prin avocat, reîncadrarea faptei la omor calificat, unde pedeapsa este detenția pe viață sau închisoarea de la 15 la 25 de ani.

Știrea inițială:

Tânărul în vârstă de 20 de ani este acuzat de ucidere din culpă, după ce, în august anul trecut, a condus drogat și a ucis cu maşina doi tineri. 

La termenul de judecată stabilit pentru data de joi, 4 aprilie, va fi pusă în discuție schimbarea încadrării juridice a faptei, în omor calificat. Dacă judecătoarea Ancuța Popoviciu va respinge cererea, ar putea fi ultimul termen al procesului pe fond.

La termenul anterior al procesului, din 14 martie, Vlad Pascu şi-a recunoscut faptele și a cerut, iar instanța i-a admis să fie judecat în procedura simplificată care reduce cu o treime limitele pedepsei. 

Pascu este judecat în acest moment pentru ucidere din culpă, infracțiune pedepsită cu închisoarea de la 3 ani la 10 ani şi 6 luni. Pentru că beneficiază de procedura simplificată, dacă va fi găsit vinovat, el va primi o pedeapsă cuprinsă între 2 ani şi 7 ani de închisoare. 

Instanța n-ar mai putea însă să dispună suspendarea executării pedepsei, pentru că, la data comiterii accidentului de la 2 Mai, intrase deja în vigoare „Legea Anastasia”, care prevede că uciderea din culpă săvârșită de un șofer care a condus băut, drogat sau fără permis se pedepseşte numai cu închisoarea.

Ultima înfățișare la Judecătoria Mangalia

Părinții celor doi tineri uciși în accident și cele trei victime rănite au cerut instanței, prin avocați, ca Vlad Pascu să fie judecat nu pentru ucidere din culpă, ci pentru omor calificat, unde pedeapsa este detențiunea pe viață sau închisoarea de la 15 la 25 de ani.

Termenul de azi ar putea fi ultimul al procesului pe fond, pentru că, în procedura simplificată, instanța dă sentința doar în baza probelor adunate de procurori. Decizia Judecătoriei Mangalia nu va fi una definitivă, iar dacă va fi atacată, procesul se va muta la Curtea de Apel Constanța.

În cazul în care astăzi judecătoarea va admite schimbarea încadrării juridice a faptelor, procesul se va muta la Tribunalul Constanţa, care are competenţa să judece dosarele de omor.

7 cazuri cu șoferi judecați pentru crimă

În jurisprudența instanțelor din România, există numeroase cazuri ale unor șoferi care au ucis oameni cu mașina și, ulterior, au fost judecați pentru omor sau omor calificat. Iată câteva exemple: 

  • În martie 2018, Curtea de Apel Iaşi l-a condamnat pe Claudiu Marian Paşnicu la 19 ani şi 8 luni de închisoare, pentru omor calificat. El a ucis cu mașina doi oameni, soţ şi soţie, pe o șosea din Iaşi. Anchetatorii au stabilit că, înainte de accident, tânărul de 25 ani circulase pe contrasens şi trecuse de trei ori pe culoarea roşie a semaforului. A patra oară, el a intrat în coliziune cu mașina în care se aflau cele două victime. La alcooltest şi DrugTest, rezultatele lui Paşnicu au fost negative.
  • În aprilie 2019, Curtea de Apel Suceava i-a condamnat pe Florin Stănescu şi Emil Bujor la 8 ani, 7 luni şi 10 zile de închisoare, pentru omor. În aprilie 2016, cei doi s-au luat la întrecere cu maşinile pe strada principală din orașul Darabani, județul Botoșani, şi au izbit frontal o căruţă şi un alt autoturism. O tânără de 20 ani a murit, iar alţi patru oameni au fost răniţi. Stănescu avea o alcoolemie de 1,5 g ‰, iar Bujor, de 1,1 g ‰. În timpul procesului, Stănescu a dispărut, iar acum, el este dat în urmărire de Poliția Română.
  • O tânără și copilul ei, în vârstă de 2 ani, au murit într-un accident petrecut pe autostrada București-Pitești, în august 2020. Mașina condusă de soțul tinerei a intrat într-un TIR care întorcea în mijlocul drumului, pentru că şoferul lui, Cătălin Costăchioaia, încerca să evite un control în trafic. Bărbatul a fost acuzat de omor calificat şi condamnat de Curtea de Apel Piteşti, în mai anul trecut, la 16 ani de închisoare.
  • Tot pentru omor calificat şi tentativă la omor calificat este judecată şi Adina Ghervase, şoferiţa care, în noaptea de 16/17 iunie 2022, s-a urcat băută la volan, a mers cu 148 km/h şi a intrat cu maşina într-un grup de muncitori care lucrau la întreținerea unei străzi din zona centrală a orașului Iași. Patru oameni au murit, și alți trei au fost răniți. Conform acuzării, Ghervase avea o alcoolemie de 1,13 g ‰. Procesul este pe rolul Tribunalului Iaşi.
  • În seara de 7/8 septembrie 2019, Mario Iorgulescu, aflat la volanul unui bolid de lux, a intrat pe contrasens şi a izbit frontal un alt autoturism, la periferia orașului București. Şoferul lovit fără vină a murit pe loc. Expertizele au stabilit că Iorgulescu jr conducea cu 143 km/h, se afla sub influenţa cocainei şi avea o alcoolemie de 1,96 g/l. A fost trimis în judecată pentru omor, iar în octombrie 2023 a fost condamnat definitiv de Curtea de Apel Bucureşti la 13 ani şi 8 luni de închisoare.
  • În seara de 29 septembrie 2019, Vasile Manolache a urcat băut la volan și a luat cu el în mașină patru prieteni. Într-o curbă din localitatea Butnăreşti, județul Neamţ, şoferul a pierdut controlul volanului şi s-a oprit cu mașina într-un copac. În urma impactului, doi dintre pasageri au murit pe loc. În ianuarie anul acesta, Tribunalul Neamţ l-a condamnat pe Manolache la 13 ani și șase luni de închisoare, pentru omor calificat. Decizia nu este definitivă.
  • În seara de 21 decembrie 2022, Claudiu Niţariu (la vremea respectivă, în vârstă de 19 ani) s-a urcat la volan fără permis de conducere şi având o alcoolemie de 1,55 g‰. A lovit cu maşina un grup de şase copii din Petroșani care traversau strada, pe trecerea de pietoni. Un băiat de 11 ani a murit, iar ceilalţi copii au fost răniţi. În februarie 2024, Tribunalul Hunedoara l-a condamnat pe Nițariu la 13 ani şi 10 luni de închisoare. Decizia nu este definitivă.

Părinții tinerilor uciși de Pascu cer recuzarea judecătoarei

La primul termen al procesului, judecătoarea Ancuța Popoviciu a intrat în sala de ședințe mestecând gumă şi apoi a întrebat dacă unul dintre tinerii ucişi în accident e prezent şi el la proces. 

La următorul termen, prin avocatul Adrian Cuculis, părinții studentei ucise în accident au cerut recuzarea judecătoarei, motivând că magistratul „a dat dovada de gravă neglijență în administrarea dosarului”. Cererea de recuzare a fost respinsă de Judecătoria Mangalia care a explicat, în motivarea deciziei, că argumentele invocate de avocat sunt „cel mult chestiuni ce ţin de pregătirea profesională a doamnei judecător”.

Avocatul Cuculis a anunțat deja că va depune o altă cererea de recuzare a judecătoarei şi la termenul de azi, 4 aprilie.

Inspecția Judiciară verifică, procurorii au cerut strămutarea

Pe 23 februarie 2024, după ce presa a dezvăluit ce s-a întâmplat la primul termen al procesului, Inspecția Judiciară a anunțat că s-a autosesizat şi a declanşat, în cazul judecătoarei Popoviciu, verificări care vizează:

● respectarea obligației de studiere a dosarelor anterior ședinței de judecată (inclusiv din perspectiva prezenței în instituție a judecătorului anterior acestei date); 
● maniera de gestionare a dosarelor și a ședințelor de judecată; 
● comportamentul judecătorului în ședințele de judecată, în principal cu referire la ședința de judecată din data de 22.02.2024;
● existența unor eventuale situații de incompatibilitate în legătură cu dosarul privind accidentul de la 2 Mai.

Până acum, aceste verificări prealabile nu au fost finalizate. 

Pe 19 martie 2024, procurorii care l-au trimis în judecată pe Vlad Pascu au solicitat strămutarea procesului, „având în vedere pericolul de tulburare a ordinii publice”, dar şi „percepția opiniei publice asupra imparţialităţii judecătorilor” din Mangalia, a precizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Mangalia, la solicitarea Libertatea. 

Pe 3 aprilie 2024, Curtea de Apel Constanța a respins solicitarea procurorilor, considerând-o neîntemeiată.

Un cocktail de droguri şi două vieţi secerate

Pe 19 august anul trecut, la ora 5.20 dimineața, Vlad Pascu a intrat cu mașina într-un grup de tineri care mergeau pe marginea șoselei, din Vama Veche spre 2 Mai. În urma impactului, trei tineri au fost răniţi, iar doi au murit. 

Roberta Dragomir avea 20 de ani, iar Sebastian Olariu, 21 de ani. Ambii erau studenţi la Facultatea de Geografie din Bucureşti. 

Vlad Pascu avea 19 ani şi conducea, în acea noapte, mașina tatălui său: un Mercedes decapotabil, model de epocă. Expertiza tehnică a stabilit că, înainte de impact, maşina avea 103 km/h, în condiţiile în care, pe acea bucată de drum (curbă deosebit de periculoasă), viteza maximă admisă era de 50 km/h.

Mașina pe care o conducea Vlad Pascu, atunci când a ucis-o pe Roberta. A fugit imediat după accident și a fost găsit în Vama Veche. Foto: Captură video

La scurt timp după producerea accidentului, Vlad Pascu a fost prins în Vama Veche. Întrebat de ce e atât de avariată maşina lui, el a explicat: „am lovit o pasăre”.

Testat pentru droguri, Pascu a ieşit pozitiv la cocaină, amfetamine, metamfetamine şi ecstasy. 

Oprit de poliţie, înainte de accident, şi lăsat să plece

Cu o zi înainte de accident, pe 18 august 2023, Vlad Pascu a fost oprit în trafic chiar de către şeful Poliției Rutiere Constanța. Conducea același Mercedes decapotabil şi nu avea semnul de „şofer începător”, deşi obţinuse carnetul de conducere cu trei luni în urmă. Mai mult, maşina nu avea nici poliță RCA, dar polițistul, care trebuia să-i rețină talonul şi plăcuțele de  înmatriculare, l-a lăsat pe Pascu să plece, fără nicio sancțiune.

În noaptea de 18/19 august 2023, tânărul a ajuns în Vama Veche şi a plecat să-și plimbe prietenii cu Mercedesul. Ei au declarat ulterior, în anchetă, că Pascu „conducea haotic, făcea drifturi şi avea viteză foarte mare, chiar şi 200 km/h”. 

La ora 0.40, un bărbat care a văzut maşina lui Pascu în trafic a sunat la 112, semnalând că e posibil ca şoferul să fie beat sau drogat. Abia după două ore, Mercedesul a fost oprit în Vama Veche, de un agent de poliție și un jandarm care au găsit în mașină, în portiera de lângă scaunul șoferului, patru pastile sedative şi un joint.

Însă Pascu a fost testat doar pentru consum de alcool. Rezultatul a fost negativ, iar la ora 4.30, el a fost lăsat să plece. A urcat din nou la volan, iar în mai puţin de o oră, a provocat accidentul mortal. 

Dacă poliţiştii şi-ar fi făcut treaba, „100% tragedia putea fi evitată”, recunoştea şeful Poliţiei Române, chestorul Benone Matei, imediat după accident. 

Tot atunci, ministrul de interne, Cătălin Predoiu, anunţa că vor fi declanşate cercetări prealabile pentru patru şefi din IPJ Constanţa şi un agent de poliţie. În cazul altor doi poliţişti, a fost sesizat Parchetul, pentru abuz în serviciu. 

Până acum, nimeni nu a fost pus sub acuzare. Iar dintre poliţiştii cercetaţi, doar doi au fost sancţionaţi, simbolic, cu reducerea salariului cu 20%, pentru trei luni.

Procurorii spun că şi victimele sunt vinovate

Cercetările din dosarul accidentului de la 2 Mai au fost finalizate în octombrie, anul trecut. Parchetul de pe lângă Judecătoria Mangalia precizează, în rechizitoriu, că „accidentul a fost cauzat de un cumul de factori”, iar vinovaţi sunt şoferul care conducea drogat şi cu viteză, dar şi victimele care, circulând pe marginea şoselei, „pe partea dreaptă a sensului lor de mers”, „au creat o stare pasivă de pericol”.

Procurorii au fost de acord cu experţii care susţin că dacă tinerii implicaţi în accident „s-ar fi deplasat pe acostamentul din stânga, ar fi dispus şi ei de posibilități de evitare a accidentului”. 

Aflat în arest preventiv din 19 august anul trecut, Vlad Pascu cere periodic să fie lăsat în arest la domiciliu, ca să se poată pregăti pentru admiterea la facultate. Solicitarea i-a fost respinsă, până acum, de judecători.  

Anul trecut, după producerea accidentului, Vlad Pascu şi părinţii lui au fost inculpaţi într-un dosar de trafic de droguri. Mama tânărului, Miruna Pascu, e acuzată şi de influenţarea declaraţiilor şi ameninţare, iar tatăl, Claudiu Pascu, pentru deţinere, fără drept, de muniţie letală. 

Dosarul a fost trimis în judecată de DIICOT şi este încă în camera preliminară de la Tribunalul Bucureşti.

Urmărește-ne pe Google News