Cuprins:
Plângere penală pentru deturnarea campaniei
O investigație Snoop a dezvăluit că ANAF a concluzionat că „acțiunea de campanie «Echilibru și Verticalitate», de pe pe TikTok, care l-a promovat pe Călin Georgescu, a fost plătită din banii Partidului Național Liberal”.
Mai exact, 130 de influenceri cooptați prin platforma FameUp de Kensington Communication, angajată de PNL, au lansat în noiembrie 2024 campania „Echilibru și Verticalitate” (#EchilibrușiVerticalitate), promovând calități ale unui viitor președinte fără a-l nominaliza.
Deși campania ar fi trebuit să-l promoveze pe Nicolae Ciucă, candidatul PNL la alegerile prezidențiale, fără a-l numi, aceasta l-a promovat pe Călin Georgescu.
„Kensington Communication va depune o plângere penală pentru ca organele abilitate să cerceteze deturnarea, atacarea cu boţi și/sau clonarea campaniei realizate de Kensington, la comanda PNL, realizată prin intermediul Platformei Fame Up, în favoarea unui candidat extremist.”, au transmis reprezentanții firmei de comunicare.
Mai mult decât atât, contactați de Libertatea, reprezentanții companiei au declarat: „Sunt singurele lucruri pe care le comunicăm. Așteptăm și noi, în urma plângerii pe care o vom face, să-și facă treaba și instituțiile. Mai mult de atât nu comunicăm. Plângerea urmează să fie depusă cât de curând posibil”.
Campania, asemănată în documentele desecretizate ale CSAT cu cea desfășurată de Rusia în Ucraina „Frate pentru Frate”, a fost desfășurată pe TikTok și a avut 2,4 milioane de vizualizări.
În comentariile unor videoclipuri, utilizatorii au făcut direct legătura cu Georgescu, menționând „Votez Călin Georgescu”.
Explicațiile unui expert în social media
Dragoș Stanca, inițiator al Ethical Media Alliance și expert în social media, evidențiază că este o măsură obligatorie „transparentizarea totală a cheltuielilor cu presa și propaganda a partidelor, dacă mai vrem democrație”
„A fost o campanie gândită pentru scriitorul-general-candidat Ciucă, doar că ideea de furnizare de comunicare (inspirată din altele făcute în lume) a fost deturnată pe drum.
Pe TikTok, probabil boții și troli au fost instruiți să răspundă automat hashtagului plătit de PNL via agenție cu menționarea lui Georgescu (generând astfel senzația că e campania acestuia, nu a lui Ciucă).
Văzând asta, chiar și unii influencerii din campanie au confirmat, comentând despre cine e vorba – contribuind astfel la impresia că e vorba de Georgescu (chiar dacă nu pt el o fi fost, de fapt).”, a precizat Dragoș Stanca, prin intermediul rețelei sociale Facebook.
Expertul susține că rămâne neclar cine a modificat hashtag-ul, dar și de ce PNL nu a reacționat public la semnalele privind utilizarea acesteia în favoarea altui candidat, inclusiv după avertizările CSAT.
„Avem nevoie de legislație care să interzică totală partidelor să mai finanțeze campanii de comunicare neasumate din bani publici. Muncim și plătim taxe ca să fim prostiți și manipulați pe banii noștri, practic.”, a adăugat Dragoș Stanca.
Precizările Kensington Communication
Kensington Communication a transmis că hashtag-ul original al campaniei, #echilibrusiseriozitate, a fost schimbat fără acordul lor în #echilibrusiverticalitate pe platforma FameUp.
„Kensington Communication constată cu surprindere interpretarea total eronată a informațiilor pe care le-a furnizat cu transparență și promptitudine în legătură cu campaniile de conștientizare derulate pentru PNL.”, a transmis compania prin intermediul unui comunicat.
Campania nu ar fi avut „caracter electoral”
„Obiectivul campaniei a fost de a promova valori liberale, pro-europene și teme sociale de interes major (cum ar fi combaterea consumului de droguri), precum și campanii anti-extremiste, în contextul în care exista suspiciunea rezonabilă că ne confruntăm cu o recrudescență accelerată a curentului iliberal, nedemocratic.”, precizează Kensington Communication într-un răspuns în urma investigației Snoop.
Compania de comunicare arată că forma campaniei a avut modificări care nu i-au aparținut și care nu „ar fi fost solicitate de către reprezentanți ai partidului”.
„Toate briefurile furnizate către FameUp au fost făcute pentru o campanie de combatere a extremismului și încurajarea valorilor euroatlantice.”, adaugă firma de comunicare, care a subliniat că „nu a făcut și nu i s-a cerut să facă vreo campanie pentru Călin Georgescu”.
Compania cere autorităților să verifice și să ia măsurile legale, „dacă campania a fost clonată sau deturnată în favoarea unui candidat sau altul”.
Aelin • 21.12.2024, 13:17
Nu am cuvinte! adică boții și trolli lui cg au fost plătiți din buzunarul PNL aka banii noștri ? Și ăștia (PNL) au făcut pe mortu'-n păpușoi până acum? SRI și SIE și restul , îmi închipui au știut ( dacă nu au știut ar trebui desființate.ce naiba îi plătim dacă nu își fac treaba?economisim niste bani!). de asta au adoptat și dânșii tactica defensiva a mortului in păpușoi că să vadă cum și de unde suflă vântul.PNL și PSD ar trebui trase la răspundere, să dea explicații publice pentru jocurile de culise ...E noaptea minții! Îi doare undeva de situația economică și politică a țării,ei erau ocupați cu inventarea intrigilor demne de evul mediu și a jocurilor politice ,cu manipularea oamenilor că să ce ? Să câștige președenția pentru propria moșie . Să vă fie rușine PNL și PSD ! Voi ,împreună cu cg bineînțeles și ccr ar trebui să fiți judecați pt trădare de țară! Vă pasă numai de interesul vostru PERSONAL ! RUȘINE!