„Acum, urmări vor fi, asta este foarte clar, dar şi Guvernul se va preocupa de această chestiune. Și, cu siguranţă, cum și până acum s-au luat măsuri bune pentru a proteja populaţia, se va găsi o soluţie şi la această problemă”, a afirmat Klaus Iohannis, aflat în capitala Albaniei, fără să răspundă concret întrebării jurnaliștilor dacă subvenționarea prețului la pompă la carburanți poate fi prelungită.
Afirmațiile lui Klaus Iohannis au venit în contextul în care producţia de ţiţei a României a scăzut cu 6% în primele nouă luni din 2022, iar importurile au crescut cu aproape 25%. În acest moment, o treime din totalul consumului de țiței din România provine din producția internă, iar restul din import.
În acest moment, prețul mediu la benzină este de 6,7 lei pe litru, iar la motorină de 7,9 lei pe litru. Subvenţionarea preţului la pompă cu 50 de bani, atât la motorină, cât și la benzină, expiră pe 31 decembrie.
Petrolul rusesc, interzis de ieri în UE
În vară, Consiliul European a adoptat al șaselea pachet de sancțiuni contra Moscovei. Printre altele, s-a decis interzicerea achiziționării, importului sau transferului de țiței și de anumite produse petroliere din Rusia către UE. Restricțiile au intrat în vigoare ieri, 5 decembrie, pentru țiței, iar de la 5 februarie 2023 se vor aplica pentru alte produse petroliere.
Totodată, a fost prevăzută și o excepție temporară pentru statele membre ale UE care, din cauza situației geografice, nu au alternative și sunt dependente de aprovizionarea cu țiței din Rusia.
De asemenea, în coordonare cu statele din G7, ţările UE, plus Australia, au stabilit vineri, 2 decembrie, un acord care prevede plafonarea preţului petrolului pe care Rusia îl va livra statelor terţe la 60 de dolari barilul. Concret, UE interzice acum companiilor europene care livrează petrolul rusesc pe cale maritimă să-şi ofere serviciile dacă petrolul livrat depăşeşte pragul de 60 de dolari barilul.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro