Cea mai nouă operațiune a Internet Research Agency (IRA), organizația susținută de Kremlin, era încă într-o fază incipientă în momentul în care a fost descoperită, scrie The Guardian.
Când Facebook a primit informația de la FBI, rețeaua avea 13 conturi și două pagini care totalizau doar 14.000 de urmăritori.
Atât paginile, cât și conturile aveau misiunea de a distribui conținutul PeaceData.net, un site în limbile engleză și arabă, care susține că este o ”organizație jurnalistică globală”, dar al cărui staff editorial este, de fapt, fictiv.
”Peacedata” se recomanda drept o ”tânără organizație de știri nonprofit” cu sediul în România, care ”se concentrează pe conflicte armate, corupție, criza ecologică, abuzul de putere, activism și drepturile omului”, potrivit Dailybeast.
Pozele editorilor PeaceData.net au fost create prin folosirea unui soft care generează imagini faciale, potrivit Graphika, o firmă care analizează conținutul de pe rețelele sociale și care a realizat un raport pe tema operațiunii IRA.
”Au făcut eforturi substanțiale pentru crearea unor persoane fictive, încercând să dea senzația că aceste conturi false sunt reale”, a declarat Nathaniel Gleicher, responsabil cu politica de securitate al Facebook.
Multe dintre aceste personaje aveau profil pe Twitter și LinkedIn.
Și Twitter a spus marți că a suspendat cinci conturi asociate cu PeaceData pentru ”manipularea platformei”, pe care ”o putem atribui cu certitudine unor actori statali din Rusia”.
Jurnaliști care nu știau pentru cine lucrează
Mare parte din conținutul PeaceData era preluat de pe alte site-uri, dar unele materiale erau scrise de jurnaliști angajați de la distanță. Site-ul avea oferte de angajare pe platformele Upwork sau Guru.com.
Temele principale abordate pe site sunt conflictele armate, abuzurile asupra drepturilor omului (în special cele făcute de SUA sau Marea Britanie), corupția, mediul, dezvăluirile WikiLeaks, pandemia de coronavirus și conspirația QAnon.
Patru jurnaliști care au lucrat pentru PeaceData, fără să știe că au fost angajați, de fapt, de o organizație rusească, au declarat pentru The Guardian că au fost abordați de unul dintre ”editorii” PeaceData pe Twitter, LinkedIn sau prin email cu o ofertă.
Unii dintre ei au apucat să scrie câteva articole, suma primită fiind mai mare decât cea plătită în mod obișnuit și mai mare decât cea comunicată public de PeaceData, adică în jur de 200-250 de dolari pentru un articol.
Un jurnalist care a preferat să își păstreze anonimatul a declarat pentru New York Times că a aplicat la oferta PeaceData și că a fost angajat foarte repede.
În articolele sale anterioare, jurnalistul criticase campania lui Joe Biden, candidatul democrat la președinția SUA, argumentând că acesta nu merită votul electoratului de stânga.
Jurnalistul a spus că a scris câteva articole care au apărut pe site, aproape needitate. El a primit 75 de dolari pentru fiecare material.
Jurnaliștii angajați de la distanță au aflat că totul era o înșelătorie doar după apariția articolelor din presă pe tema PeaceData sau după ce au fost abordați de ziariștii care scriau pe această temă.
Un site care curtează stânga
Articolele PeaceData prezintă SUA ca pe o țară care poartă războaie și încalcă legea peste hotare, în vreme ce acasă se confruntă cu propriile probleme – rasism, corupție.
Site-ul este critic la adresa lui Donald Trump, dar analiza Graphika a aflat că și tonul folosit la adresa lui Joe Biden este unul ostil.
Concret, spune Graphika, conținutul site-ului pare a avea scopul de a construi o audiență de stânga, care nu îl agreează pe candidatul democrat la președinție.
Similar, conținutul pe tema chestiunilor din Marea Britanie se adresează audienței de stânga, argumentând că liderul Partidului Laburist, Keir Starmer, este prea centrist.
Atât Graphika, cât și Facebook au concluzionat că operațiunea a fost detectată și oprită înainte de a provoca pagube serioase.
”Operațiunea a urmat un tipar clar, în care actorii ruși sunt tot mai pricepuți să se ascundă, dar impactul lor este tot mai mic și ei sunt detectați mai repede”, a declarat Gleiche.
”Marele succes al operațiunii stă în abilitatea de a angaja jurnaliști inocenți care să le scrie conținutul”, spune și analiza Graphika.
O notă postată marți pe site-ul PeaceData, care este încă funcțional, în ciuda ștergerii conturilor de pe rețelele sociale, atacă informațiile publicate de New York Times, Reuters, CNN și alte ”surse media corporatiste”.
”Editorii” site-ului se declară șocați de acuzațiile cum că ar fi o unealtă de propagandă rusească și subliniază că site-ul este unul ”creat de oameni pentru oameni”.