Potrivit unor surse familiarizate cu discușia, ţara din Orientul Mijlociu urmează ca în 2023 să îşi majoreze de cinci ori livrările de motorină în Europa, până la 2,5 milioane de tone, adică aproximativ 50.000 de barili pe zi.
De asemenea, Kuweitul vrea să îşi dubleze şi exporturile de kerosen în Europa, până la aproape cinci milioane de tone.
Mișcarea vine în contextul în care UE va interzice majoritatea importurilor de produse petroliere ruseşti pe cale maritimă începând cu data de 5 februarie 2023.
Uniunea Europană și-a făcut stocuri în avans, importând motorină atât din Rusia, cel mai mare furnizor extern al său, dar şi din Asia şi Orientul Mijlociu.
Analiştii de la Bank of America avertizează că preţurile la motorină ar putea urca până la 200 de dolari pe baril în cursul acestui trimestru, pentru că embargoul rusesc ar putea declanşa un deficit global.
La rândul lor, analiştii de la JPMorgan Chase & Co. estimează că anul trecut Uniunea Europeană a importat aproape 1,3 milioane de barili de produse rafinate din Rusia, iar motorina a reprezentat jumătate din cantitatea totală.
În ultimii ani, Kuweitul a cheltuit zeci de miliarde de dolari pentru modernizarea şi construcţia de noi rafinării.
După ce rafinăria Al-Zour, una dintre cele mai mari din țară, va funcţiona la capacitate maximă, Kuweitul va ajunge la o capacitate totală de rafinare de 1,5 milioane de barili pe zi.
Şi alţi mari producători de petrol din Orientul Mijlociu, precum Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite, sunt aşteptaţi să îşi majoreze şi ei exporturile de carburanţi în Europa în 2023.