Luni, trenul 1582 IR, plecat la ora 13,00 din Constanța, cu destinație București Nord, a fost oprit de urgență după o oră, în plin camp, din cauza unui scurtcircuit la nivelul electromotorului care a declanșat un incendiu în locomotivă.

Un eveniment asemănător a avut loc pe 14 iunie, când o altă locomotivă a luat foc pe ruta Sighișoara – Brașov.

Mai mult, asemnea incidente încep să se petreacă regulat în România, reamintim doar cazul locomotive unui marfar care transporta țiței și care a luat foc în apropiere de Predeal, în luna mai, anul acesta – fiind la un pas de o catastrofă. În urma acestor incident nu s-a înregistrat, din fericire, nicio victimă.

”Reparațiile locomotivelor doar pe hârtie nu vor mai fi acceptate”

Rodrigo Maxim, lider FSTFR

 

”Situația materialului rulant din țara noastră este dezastruoasă și pune în pericol siguranța călătorilor. Noi am anunțat din timp, ca să nu se spună că suntem rău intenționați, că de la data de 1 octombrie nici un conductor nu va mai porni trenul de pe loc dacă locomotiva nu va standard din punct de vedere tehnic. Reparațiile pe hârtie nu vor mai fi acceptate. Va fi cea mai puternică grevă tehnică din istoria CFR, mai puternică decât o grevă generală”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, liderul Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari (FSTFR).

El a explicat că  singura societate care repară locomotive, SCRL Brașov, a intrat în insolvență în 2015 după ce a fost ruptă de CFR Călători. ”Noi am cerut revenirea acestei societăți la CFR, dar autoritățile au refuzat, cerând în instanță un plan de insolvență de trei ani. Dar CFR Călători nu va rezista trei ani fără locomotive”, n-a mai spus liderul FSTFR.

CFR are contract cu armata SUA

De ce este importan transportul pe căile ferate? Dăm două exemple: războiul și situațiile de calamitate!

Conform art. 5 din H.G. nr. 582/1998, de pildă, CFR Marfă desfăşoară activităţi de interes public naţional, în scopul realizării transportului feroviar public de marfă şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării.

La art.10 din aceeaşi hotărâre de Guvern, se precizează că “în vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, CFR Marfă are următoarele obligaţii:

  1. a) să participe, împreună cu ceilalţi factori responsabili, la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
  2. b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
  3. c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
  4. d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.”

Din acest punct de vedere, CFR Marfă este angajată în Convenţii şi Protocoale cu Ministerul Apărării Naţionale şi cu Forţele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacităţilor necesare în diverse situaţii.

Conform Protocolului interministerial privind colaborarea dintre Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru coordonarea şi executarea transporturilor militare pe căile de comunicaţie feroviare, navale şi aeriene, protocol înregistrat la Ministerul Apărării Naţionale sub nr. M-86/02.07.2003 şi la Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sub nr. MM 2549/08.07.2003, transportul feroviar constituie modul de transport de bază pentru transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt, pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi război sau alte situaţii deosebite şi se asigurăde către CFR Marfă.

De asemenea, această unitate economică are obligaţii privind asigurarea interoperabilităţii sistemelor de transport şi de trupe militare. Astfel, conform dispoziţiilor lit.c) prevăzută la art.1 din Hotărârea privind măsurile pentru optimizarea sistemelor de management al securităţii în domeniul transporturilor navale, nr. 65/25.06.2008 a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, Ministerul Transporturilor este obligat să întreprindă măsuri pentru „menţinerea şi dezvoltarea liniei de feribot ca element de legătură între Europa şi Asia, aceasta fiind concepută ca o prelungire a Coridorului IV Pan European”. Adică, CFR Marfă deţine două nave care indiferent de situaţie, trebuie să asigure transportul pe Marea Neagră între Europa şi Asia.

În aplicarea angajamentelor asumate de România, CFR Marfă are încheiate convenţii directe cu Forţele Armate al Statelor Unite ale Americii (U.S. Forces) convenţii care privesc stabilirea tarifelor, a condiţiilor de transport şi decontare a serviciilor furnizate armatei americane pentru trenurile KFOR şi terminalul de feribot.

Cum poate CFR onora toate aceste obligații dacă în acest moment locomotivele îi iau foc în mers?

 

 
 

Urmărește-ne pe Google News