In tinerete a fost instructor de dans. Un accident la coloana l-a obligat sa-si schimbe meseria si asa a ajuns instructor auto-moto la cea mai veche scoala de soferi din Bucuresti. Nu chiar printr-o intamplare, pentru ca Alexandru Strajescu, Mosu, cum il alinta colegii mai tineri, conduce motocicleta de la 16 ani, de cand un mecanic din vecini l-a molipsit cu microbul motoarelor, iar pe vremea cand varsta era pe masura spiritului aventuros nu lipsea de la nici unul din circuitele de viteza organizate in Herastrau. Azi e cel mai in varsta instructor moto din Romania.
Pe Alexandru Strajescu l-am gasit la gmuncah, pe poligonul pentru motociclete de la Ilioara, desi la 76 de ani trebuia sa fi iesit de mult la pensie. Asa e, ne confirma nea Sandu, cum ii spun familia si prietenii. Am iesit la pensie in 1992, dar am ramas colaborator la scoala. Ma gasiti aici in fiecare zi, dupa ora 10 dimineatah. Este vioi, imbracat in pantaloni scurti si striga de zor la elevii care nu-i respecta intocmai instructiunile. Pe scurt, cel mai varstnic instructor moto din Romania nu are nimic din alura unui pensionar. Care este secretul lui? Dupa multi ani de casnicie, nevasta-mea mi-a spus intr-o zi: stii ce n-am vazut eu niciodata la tine? N-am vazut cum arati beat. Cred ca asta a fost secretul meu. N-am exagerat niciodata cu bautura. Iar din data de 5 mai 1970 nu mai fumez.
Ganditi-va numai ce binecuvantare a fost asta pentru plamanii mei.
Ii cautam din priviri motocicleta, pentru ca am aflat ca nea Sandu circula si acum cu acest mijloc de transport asociat mai degraba varstei tinere, nebunatice si lipsite de griji. Le serviciu vin cu masina, ne dezamageste putin Alexandru Strajescu. Motocicletele sunt in garaj, acasa. Am doua bijuterii: un MZ de 125 cmc din 1961 si un IJ de 350 cmc. Dar si masina lui nea Sandu are o poveste. Este vorba despre un Trabant cumparat de nou in 1982, cu care Alexandru Strajescu a umblat prin toata Europa. Este o masina extraordinara. N-as da-o pe una noua acum. Cu ea cred ca o sa ma ingroape.
Pe poligon, o tanara de 29 de ani exerseaza mersul cu mana intinsa. Daca pentru permisul de masina sunt mai multe femei decat barbati, la motociclete proportia este de 20 la 80 in favoarea barbatilorh, ne spune nea Sandu. Cu toate acestea, femeile sunt de departe cele mai bune eleve. La un moment dat, politistii care participau la examen mi-au spus ca daca si barbatii ar conduce la fel de bine ca femeile, n-am mai avea nici un accident pe strazile din Romania.
Prin mainile lui nea Sandu au trecut mii de elevi
Din 1969, de cand lucreaza la Scoala de soferi Ilioara, prin mainile lui Alexandru Strajescu au trecut cateva mii de aspiranti la carnetul de sofer sau la permisul de motocicleta. Dupa ce-a iesit la pensie, nea Sandu nu s-a mai ocupat decat de cei care doreau sa invete sa conduca motocicleta. Prima intrebare la care acestia trebuia sa raspunda, dupa ce intrau pe poarta scolii, era: Stii sa mergi pe bicicleta? Daca raspunsul era negativ, invataceii erau trimisi acasa, pentru a-si insusi abecedarul mersului pe motocicleta. Nu se poate altfel. Doar daca esti supradotat poti sa mergi pe motocicleta fara sa fi mers vreodata pe bicicleta. Este vorba despre echilibruh, ne asigura nea Sandu. In afara de echilibru, un motociclist trebuie sa mai aiba o sensibilitate aparte, pentru a anticipa eventualele pericole. El trebuie sa prevada urmatoarea miscare a celorlalti participanti la trafic. Si, fireste, trebuie sa invete sa se fereasca de accidente. Asta inseamna sa nu exagereze cu viteza si in cazul unui derapaj sa lase motocicleta din maini. Adica exact ce a facut premierul Tariceanu la sfarsitul lunii august, cand a provocat un accident rutier in apropierea Capitalei. Dupa mine, este vorba despre un derapaj si despre nimic altceva. Tariceanu are o motocicleta foarte grea, a dat peste o portiune cu nisip in viraj si a derapat. A dat drumul la motocicleta, iar el a fost azvarlit in lateral. Era singura solutie pentru a scapa teafar din accident, ne lamureste nea Sandu cu privire la un accident care continua sa tina prima pagina a ziarelor.
Alexandru Strajescu se indreapta spre poligon. Eleva lui tocmai a reusit o serie de opturi. E talentata, dar e putin fricoasa, mai apuca sa ne spuna instructorul, inainte de a fugi sa-i aminteasca elevei sale regilile cu privire la tinuta.
„Roxana Ciuhulescu a fost una din cele mai talentate eleve ale mele”
De-a lungul timpului, printre elevii lui Alexandru Strajescu s-au numarat si cateva personalitati, pe care nea Sandu e mandru ca le-a invatat sa conduca bine. Deopotriva oameni politici, cum este liderul PIN, Cozmin Gusa, vedete de televiziune si personalitati din industria show-biz-ului romanesc, cum sunt Virgil Iantu, Cabral sau Mihai Dobrovolschi. Cu totii, conducatori talentati si responsabili. Toti acestia au invatat de la nea Sandu ca daca in masina mai esti protejat de caroserie si de airbag-uri, pe motocicleta esti singur cu viata ta, pe care trebuie sa faci totul ca s-o protejezi. “Roxana Ciuhulescu e una din cele mai talentate eleve pe care le-am avut”, isi aminteste cel mai varstnic instructor moto din Romania, facand un gest de admiratie.
Dobrovolschi era “nebun”, iar Iantu si Cabral erau foarte ascultatori. Nea Sandu isi aminteste ca a asistat si la lectiile pe care Mihaela le-a luat la Ilioara, cu un alt instructor. “Tin minte ca era foarte incapatanata. A invatat repede toate regulile. Nu pleca de pe poligon pana nu-i iesea totul perfect”, ne-a mai spus instructorul.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_4a80529caa4234fd4510124f58db2316.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f680bfe4850c0845c6eabae2d80612cd.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_73d4e4db3243ae75970c7f920b5e7174.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_dbdbce27dcc0235ad2e509b7a89215d9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_5eeb01d9ba3d5ca35c061a5390046e27.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_b413dfba86a7abd503a8e7c21c2c9f10.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_679709e0b14e882c5d97ac291281565d.jpg)