Istoria airbagului

Prima idee de airbag a fost propusă în 1953, atunci când americanul John W. Hetrick a patentat un dispozitiv de „pernă de siguranță pentru autovehicule”, care se baza pe un sistem cu aer comprimat. În aceeași perioadă, inginerul german Walter Linderer a primit un brevet pentru un concept similar.

Cercetările ulterioare din anii ’60 au demonstrat că aerul comprimat nu era capabil să umfle airbagurile suficient de repede pentru ca acestea să fie eficiente. Patru ani mai târziu, inginerul auto japonez Yasuzaburou Kobori a dezvoltat un sistem de „plasă de siguranță” pentru airbag, care folosea un dispozitiv care declanșa umflarea rapidă a airbagului, pentru care a primit brevete în 14 țări.

Din păcate, Kobori a murit în 1975, înainte de a-și vedea ideile puse în practică la scară largă. În 1968, a fost rândul americanului Allen Breed să-și prezinte propria idee, relatează ThoughtCo.com. Acesta avea să obțină primul brevet pentru singura tehnologie de detectare a coliziunilor disponibilă atunci, și anume un „sistem de siguranță pe bază de senzori”, invenție pe care le-a vândut-o celor de la Chrysler.

Cu toate acestea, tehnologia necesară pentru a face airbagurile viabile din punct de vedere comercial a fost dezvoltată la începutul celui de-al șaptelea deceniu, când au fost găsite soluții pentru problemele legate de declanșarea rapidă și sigură a airbagului.

Generalul Vasile Milea, „eroul” care a ordonat reprimarea Revoluției la Timișoara. „Sinuciderea a fost practic o încercare de autorănire”
Recomandări
Generalul Vasile Milea, „eroul” care a ordonat reprimarea Revoluției la Timișoara. „Sinuciderea a fost practic o încercare de autorănire”

Când au apărut primele airbaguri moderne

Compania Ford Motor a construit în 1971 o flotă de mașini echipate cu un dispozitiv de siguranță experimental, în timp ce General Motors a instalat airbaguri într-o flotă de Chevrolet Impala doi ani mai târziu, însă doar pentru uz guvernamental.

La ce viteză se declanşează airbag-ul - Imagine cu interiorul unei maşini cu şapte locuri, în care sunt prezentate aibag-urile frontale, laterale şi cortină.
Airbaguri frontale, laterale şi cortină

Prima mașină echipată cu airbag pentru pasageri disponibilă pentru publicul larg a fost Oldsmobile Toronado, în 1973. Ulterior, General Motors a oferit o opțiune de airbaguri pe partea șoferului la modelele Oldsmobile și Buick în 1975 și, respectiv, 1976. Apoi, mașinile Cadillac au fost dotate și cu airbaguri pentru șofer și pasager.

General Motors, care și-a comercializat airbag-urile sub denumirea de „Air Cushion Restraint System”, a renunțat la această opțiune pentru modelul din 1977, invocând o lipsă de interes din partea consumatorilor, mai precizează sursa citată anterior.

În 1987, a fost lansat pe piață Honda Legend, care devenea primul automobil japonez echipat cu airbaguri. Tot niponii aveau să introducă airbag-ul de tip cortină, care protejează capul împotriva unui impact cu geamul lateral. Acesta a fost introdus în forma actuală în 1998, pe modelul Toyota Progres, în timp ce airbagul pentru genunchi, care este montat sub coloana de direcție, a fost lansat pentru prima dată pe Toyota Avensis, în 2003.

Adevărata revoluție. Cei zece pași care chiar ar schimba România
Recomandări
Adevărata revoluție. Cei zece pași care chiar ar schimba România

Cine a introdus airbagurile în Europa

În Europa, primul constructor care a echipat mașinile sale cu airbaguri a fost Mercedes-Benz. Dar marca germană nu a construit un model care dispunea de airbaguri decât în 1980, atunci când nava-amiral S-Klasse primea un astfel de sistem de siguranță.

Tot o mașină europeană a fost prima din lume dotată cu airbaguri frontale în echiparea standard. Este vorba despre Porsche 944 Turbo, în 1987. În anii 1990, airbagurile au devenit un standard în industria auto ca răspuns la reglementările de siguranță și ca urmare a cererii publicului pentru măsuri de protecție mai avansate.

Pentru a aduce un plus în domeniul siguranței auto, compania suedeză Autoliv AB a patentat airbagurile laterale, adică cele „ascunse” în scaune, care au rolul de a proteja zona pelviană, și le-a montat în premieră pe modelul Volvo 850, în 1994. Airbagurile sunt obligatorii pe toate mașinile noi începând cu 1998.

Airbagul: ce este și ce rol are

Termenul de airbag se referă la un dispozitiv de siguranță auto pasivă, menit să protejeze pasagerii unui autovehicul în cazul producerii unui accident, în special în caz de impact frontal sau lateral. Airbagul este o pernă gonflabilă din nylon foarte rezistent, care este pliată în volan, bord, scaune sau alte zone ale vehiculului. Acesta conține un senzor care „simte” impactul și un sistem de declanșare care umflă rapid sacul cu gaz.

Coșul de cumpărături, mai ieftin în Ungaria decât în România | Experiment Libertatea
Recomandări
Coșul de cumpărături, mai ieftin în Ungaria decât în România | Experiment Libertatea

Rolul airbagului este acela de a-i proteja pe ocupanții mașinii împotriva rănirii în caz de accident. De obicei, airbagurile nu necesită întreținere decât dacă se declanșează în urma unui accident, situație în care trebuie înlocuite. Operațiunea se face doar la un service specializat care utilizează piese de schimb originale pentru a se asigura că noul airbag nu este contrafăcut. Acesta poate să nu se deschidă sau poate elibera șrapneluri metalice în timpul declanșării, potrivit IIHS.

În cele mai multe cazuri, airbagurile se pot declanșa chiar dacă pasagerul nu poartă centura de siguranță, însă acest lucru nu este recomandat. Airbagurile sunt concepute să funcționeze împreună cu centurile de siguranță, iar necuplarea acesteia poate face ca airbag-ul să provoace răniri grave. În momentul impactului, dacă nu poartă centura de siguranță, corpul pasagerului se va deplasa prea aproape de airbag, ceea ce poate duce la un impact violent cu airbagul în momentul umflării acestuia.

Câte tipuri de airbag există

La începuturile airbagurilor exista un singur tip, cel frontal pe bază de aer comprimat, însă, începând cu anii ʼ80, datorită progresului tehnologic, au fost introduse mai multe tipuri, iar mașinile moderne sunt echipate cu mai multe airbag-uri, fiecare fiind destinat protecției anumitor părți ale corpului. Cele mai comune tipuri includ:

La ce viteză se declanşează airbag-ul - Imagine care prezintă tipurile de airbag cu care pot fi echipate maşinile.

Airbaguri frontale – amplasate în centrul volanului și în bord, acestea protejează capul și pieptul ocupanților locurilor din față în caz de coliziune frontală.

Airbaguri laterale – sunt montate în montanți sau în scaune și oferă protecție în cazul de impact lateral declanșându-se după ce airbagurile frontale cedează.

Airbaguri suplimentare – sunt instalate în plafon și protejează ocupanții mașinii în caz de răsturnare a autovehiculului.

Airbaguri de tip cortină – acestea acoperă ferestrele laterale și protejează capul în caz de răsturnare sau de impact lateral. Se declanșează după ce airbagurile frontale și laterale au cedat în momentul impactului.

Airbaguri pentru genunchi – așa cum sugerează și numele, acestea sunt amplasate în față și protejează partea inferioară a corpului, în special genunchii și picioarele, în cazul coliziunilor frontale. Se declanșează după ce airbagurile frontale au cedat, notează Safetyrestore.com.

Airbaguri pentru centură – acestea sunt integrate în centura de siguranță, iar în caz de coliziune se umflă pentru a reduce presiunea exercitată asupra corpului.

Cum funcționează un airbag

Airbagurile funcționează pe baza unui sistem complex de senzori și de declanșatori pirotehnici, care monitorizează condițiile de impact. În cazul producerii unui accident, senzorii de accelerație încep să măsoare severitatea impactului, iar dacă acesta este suficient de grav, trimit un semnal către unitatea de control electronic. Aceasta declanșează un generator de gaz, care umflă în fracțiuni de secundă airbagul prin arderea unui compus chimic, care de obicei este azotat de sodiu.

În acest fel, airbagurile sunt umflate foarte rapid, în vreo 10-20 de milisecunde, încetinind astfel mișcarea spre înainte a pasagerului cât mai uniform posibil, aflăm de la specialiștii de la Howstuffworks.com. Altfel spus, airbagul îi protejează pe pasageri împotriva loviturilor violente de structura vehiculului și de obiectele dure din maşină, reducând riscul de rănire prin amortizarea șocului. Airbagul se dezumflă imediat după impact pentru a nu împiedica evacuarea din automobil sau pentru a nu provoca alte daune.

La ce viteză se declanșează airbagul

Indiferent dacă șoferul sau pasagerii poartă centura de siguranță, airbag-ul se va declanșa în caz de coliziune moderată sau severă. În general, pernele cu gaz se activează dacă mașina rulează în momentul impactului cu o viteză de cel puțin 20-25 km/h, în funcție de intensitatea impactului, dar și de tipul de airbag. Spre exemplu, airbag-urile laterale pot avea o sensibilitate mai mare, declanșându-se la viteze mai mici, asta datorită faptului că impactul lateral poate provoca leziuni mai grave la viteze reduse.

Cu ce viteză se declanșează airbagul

Sistemul de umflare a airbagului aprinde un propulsor solid, care arde extrem de rapid ca să creeze un volum mare de gaz pentru umflarea sacului. Asta face ca airbagul să se declanșeze cu o viteză uluitoare, de aproximativ 320 km/h pentru a oferi protecție instantanee, înainte ca pasagerii să fie aruncați în direcția volanului, a bordului sau a geamurilor. O secundă mai târziu, gazul se dispersează rapid prin micile găuri din sac, dezumflându-l astfel încât pasagerii să se poată mișca. Praful alb care este eliberat de airbag nu este altceva decât pudră de talc și este utilizată de producători pentru ca deschiderea pernei gonflabile să se facă în codiții optime.

Cum poți evita rănirile cauzate de airbag

Încă de la apariția primelor airbag-uri auto, experții au avertizat asupra faptului că acestea trebuie utilizate în tandem cu centurile de siguranță. Asta, deoarece airbagurile funcționau numai în cazul coliziunilor frontale care aveau loc la mai mult de 6 km/h. Nu a durat mult până s-a stabilit că forța unui airbag îi poate răni grav pe cei care sunt prea aproape de el. Pentru a elimina acest risc, ocupanții mașinii ar trebui să urmeze câteva măsuri simple, și anume:

  1. Centura de siguranță trebuia purtată întotdeauna deoarece este esențială în a asigura funcționarea corectă a airbagului.
  2. Cercetătorii au stabilit că zona de risc pentru airbag este cuprinsă între 5 și 8 cm de umflare. De aceea, șoferul și pasagerul din dreapta trebuie să aibă o distanță de cel puțin 25 cm de suprafețe dure precum volan și bord.
  3. Reglează scaunul cât mai în spate posibil, dar astfel încât să ajungi confortabil la pedale.
  4. Evită să ții obiecte grele sau ascuțite pe bord deoarece acestea pot deveni adevărate proiectile periculoase în cazul declanșării airbagurilor.
  5. Reglează volanul pe înălțime astfel încât să fie orientat spre piept, nu spre gât sau cap.
  6. Nu așeza copiii mici pe scaunul din față. Copiii sub 12 ani trebuie să fie așezați pe locurile din spate, iar pe cei mici în scaunul special, mai precizează Howstuffworks.com.

Vezi şi când trebuie montate anvelopele de iarnă!

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Încă un DIVORȚ în showbizul românesc! Și-au spus ADIO după 10 ani de mariaj! 'S-a încheiat într-un mod civilizat, nu e cu scandal'
Unica.ro
Încă un DIVORȚ în showbizul românesc! Și-au spus ADIO după 10 ani de mariaj! 'S-a încheiat într-un mod civilizat, nu e cu scandal'
Cum arăta Corina Caciuc în urmă cu câțiva ani, înainte de operațiile estetice...Pare altă femeie, dar și atunci era atrăgătoare
Viva.ro
Cum arăta Corina Caciuc în urmă cu câțiva ani, înainte de operațiile estetice...Pare altă femeie, dar și atunci era atrăgătoare
De ce câștigă numai Tudor Chirilă "Vocea României". Are 7 trofee, iar ultimele 4, consecutive. Mutările geniale pe care le-a făcut în finale
Libertateapentrufemei.ro
De ce câștigă numai Tudor Chirilă "Vocea României". Are 7 trofee, iar ultimele 4, consecutive. Mutările geniale pe care le-a făcut în finale
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Elle.ro
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Fotografie unică cu Mihaela Rădulescu la Revoluție, urcată pe tanc! Cum arăta diva în 1989. 'Eram blondă, tunsă periuță. Voiam să intru în diplomație'. Imagini de colecție / FOTO
Unica.ro
Fotografie unică cu Mihaela Rădulescu la Revoluție, urcată pe tanc! Cum arăta diva în 1989. 'Eram blondă, tunsă periuță. Voiam să intru în diplomație'. Imagini de colecție / FOTO
Suma colosală pe care un om al străzii a primit-o moştenire. A fost atât de fericit încât s-a îmbătat şi i-a uitat într-o gară din Germania
Observatornews.ro
Suma colosală pe care un om al străzii a primit-o moştenire. A fost atât de fericit încât s-a îmbătat şi i-a uitat într-o gară din Germania
Horoscop 22 decembrie 2024. Berbecii sunt dornici de rezultate și asta se vede în tot ce faci, de la cele mai simple gesturi, până la decizii
HOROSCOP
Horoscop 22 decembrie 2024. Berbecii sunt dornici de rezultate și asta se vede în tot ce faci, de la cele mai simple gesturi, până la decizii

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI