Trasurile in care se plimba turistii pe malul marii sau la munte sunt mai scumpe chiar decat o Dacie sau un Matiz. In Romania exista una dintre cele trei firme europene care mai fabrica trasuri si sanii de agrement sau pentru competitii sportive. Mesterii lucreaza cam doua luni la o trasura care ajunge sa coste chiar si 9.000 de euro.
Trei ingineri din Oradea – Ioan Mester (43 de ani), Gheorghe Botea (46 de ani) si Viorel Capus (43 de ani) – au facut o afacere din fabricarea si comercializarea trasurilor si saniilor pentru agrement sau pentru sport. Preturile practicate sunt de la 1.000 la 9.000 de euro. Ei produc 12 tipuri de trasuri (sase de agrement si sase de sport) si doua modele de sanii. Acestea sunt cele mai ieftine, costand in jur de o mie de euro. Ioan Mester spune ca firma poloneza are preturi cu 40% mai mari, iar cea germana produce de patru ori mai scump.
Trasurile pentru agrement sunt copii fidele ale celor folosite la inceputul secolului XX, dar adaptate cerintelor actuale de circulatie cu sisteme de franare hidraulice, cu felinare si bandaje de cauciuc pe roti. De altfel, acestea sunt si cele mai scumpe. De pilda, sareta de doua locuri costa 1.530 euro, iar trasura Glass Launder costa 8.975 euro. Sareta are o bancheta simpla, iar Glass Launder e o caleasca in toata regula, cu o cuseta acoperita, cu usa si scarite. „Trasurile sunt cautate mai ales pentru turism. Cele mai multe comenzi le-am avut in Olanda, Ungaria, Austria, Italia si Franta. Francezii ne-au comandat o trasura mare cu 21 de locuri pentru trasee incluse in pachete turistice. In tara am vandut mai ales in Poiana Brasov, Mangalia si pentru parcul de vile de la Corbeanca, de langa Bucuresti. Acum cativa ani am vandut o sanie de 1.000 euro lui Ilie Alexandru”, spune Ioan Mester.
Trasurile de competitie costa pana la 2.500 euro.
Trasurile pentru sport sunt pentru participantii la campionatele de atelaj. „Cea mai mare performanta a fost ocuparea unui loc cinci la Campionatul Mondial din 1999 din Ungaria. Trasuri de tipul maraton sunt specifice competitiilor sportive de atelaje cu unu, doi sau patru cai si sunt din otel si aluminiu. La trasurile pentru proba de dresaj si obstacole conteaza dimensiunile standardizate, tinuta conducatorului atelajului si a secundului sau si hamurile cailor”, explica Gheorghe Botea. Preturile pentru aceste trasuri variaza intre 1.500 si 2.500 de euro. La firma lucreaza zece mesteri (tamplari, tapiteri, fierari) care muncesc cam doua luni la o trasura. „Fiecare piesa este facuta din alt material. Se foloseste lemn de esenta tare (stejar, mesteacan, salcam) si fier forjat, iar scaunele sunt tapitate cu piele. La fiecare comanda tinem cont daca se doresc roti din lemn sau metal. Trasurile pentru campionatele de atelaje sunt facute din otel si aluminiu”, a mai precizat Ioan Mester.