De câteva zile, morga Spitalului de Boli Infecțioase Victor Babeș din Timișoara a fost externalizată la 5 kilometri de spitalul din estul orașului.
Aceasta a fost improvizată într-o remorcă frigorifică de TIR, amplasată pe Stadionul CFR, chiar în fața gradenelor arenei. Aici, rudele și aparținătorii oamenilor care mor de COVID vin să-și identifice apropiații decedați.
Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), costul este unul însemnat pentru spital, care plătește 81.000 de lei pentru transportarea și depozitarea a 150 de persoane decedate. La acesta se adaugă un alt contract, cu aceeași firmă – SC Casa Funerară Octavian și Adi SRL -, pentru aceleași servicii funerare în cazul altor 20 de victime.
De ce costă 81.000 de lei
Conform contractului, publicat pe SEAP, costul de 81.000 de lei este defalcat în felul următor:
- 150 x transport funerar de 390 de lei, total de 58.500 de lei
- 150 x serviciu funerar (depozitare) de 150 de lei, total de 22.500 de lei
Managerul Spitalului Victor Babeș, Cristian Oancea, a confirmat pentru Libertatea colaborarea cu firma respectivă pentru serviciile funerare în cazul pacienților decedați de COVID.
“Firma este SC Casa Funerară Octavian și Adi SRL. Perioada contractului 9.11. – 31.12.2020. Suma este 390 RON per persoană decedată transport + depozitare corp 24 de ore container frigorific mortuar”.
Întrebat de ce s-a recurs la această metodă, Oancea a spus: “Facem asta când serviciul nostru mortuar este plin. Depinde în mod special de perioada de weekend.
Când avem multe decese, avem contract cu această firmă, care este acreditată. Noi avem o morgă mică, așa că ducem cadavrele acolo, pe cheltuiala spitalului”, a punctat șeful spitalului de boli infecțioase.
“Morga e împărțită în două și mică”
În plus, Oancea susține că “morga mică este, la rândul ei, împărțită în două, pentru a exista circuite. Avem și decedați COVID, dar și non-COVID, de aceea am luat decizia să facem așa.
Avem zile în care nu avem niciun deces, dar în weekendul în care am avut zece decese am zis că asta este cea mai civilizată soluție”.
De la locul de depozitare, familiile fac identificarea și ridică trupurile în prezența medicului anatomopatolog al spitalului (conform procedurii interne).
Cristian Oancea, manager Spitalul Victor Babeș Timișoara:
Întrebat dacă TIR-ul este acreditat de Direcția de Sănătate Publică, acesta a spus că este, din ce știe el.
În luna aprilie, patronul firmei, Octavian Batori, vorbea, pentru ziarul Lugojeanul, despre un TIR asemănător care era parcat lângă spitalul din Lugoj.
“Are capacitate de 50 de locuri pentru decedați”, spunea acesta pentru sursa citată.
Libertatea a luat legătura și cu DSP, dar și cu firma de pompe funebre și va publica răspunsurile celor două de îndată ce vor fi primite.
Firmă implicată într-un scandal cu Primăria Timișoara
Compania Casa Funerară Octavian și Adi SRL, cea care a câștigat acest contract din partea spitalului din subordinea Primăriei, a fost implicată într-un caz deschis la DNA împotriva unui director din Primăria Timișoara.
E vorba de Florin Răvășilă, șef al Direcției Patrimoniu I Est, căruia fostul primar Nicolae Robu i-a retras dreptul de semnătură.
Acesta ar fi primit o mită de 40.000 euro de la asociații companiei de pompe funebre pentru ca firma să primească dreptul de îngrijire a cimitirelor Russu-Șirianu și Șagului.
Unul dintre aceștia ar fi făcut plângerile la DNA și i-ar fi dat detaliile și fostului primar Nicolae Robu, conform publicației locale tion.ro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro