Pe 20 aprilie au ajuns în Danemarca, unde au fost nevoiţi să mai aştepte trei zile, pentru că aeroportul din Copenhaga era închis. “Cine se gândea că un nor de cenuşă va face K.O. toată Europa?”, se întreba Lăcătuşu în acele zile. Abia pe 23 aprilie, cu trei zile întârziere faţă de planul stabilit acasă, cei doi au reuşit să se îmbarce spre Reykjavik.
«Locuitorii sunt terorizaţi de urşi»
Însă aventura nu se încheiase: echipamentul, trimis cu un avion cargo de la Bucureşti, s-a pierdut pe drum şi, în plus, zborul de la Reykjavik în Groenlanda a fost amânat cu o zi, tot din cauza haosului generat de vulcanul islandez. Pe 26 aprilie, la 8 zile de la plecarea de acasă, cei doi au reuşit să pună piciorul în Kusulak, pe marea insulă. Aici, nici urmă de bagaje! Românii au mai aşteptat două zile echipamentul, timp în care au mers cu elicopterul la Tasiilaq, o insuliţă îngheţată locuită de 1.900 de eschimoşi.
“În sfârşit, în Groenlanda! Suntem la Tasiilaq. Nici urmă de cargo. Poate miercuri… Am amânat elicopterul către Isortoq pentru joi. Până atunci ne aclimatizăm aici, mai luăm ceva provizii, facem fotografii. Locuitorii de aici sunt terorizaţi de doi urşi polari. Am luat 4 sănii”, relata prin sms Ticu Lăcătuşu în ziua de 26 aprilie. Pe 28, lucrurile au început să intre pe făgaşul normal, astfel că zborul cu elicopterul până la Isortoq, un sătuc uitat de lume, în care trăiesc 100 de locuitori, a putut fi stabilit pentru ziua următoare.
Are de mers 550 de kilometri
Pe 29 aprilie a început adevărata provocare: traversarea propriu-zisă a Grţnlandei. Pe 1 şi 2 mai, românii uitaseră deja aventurile cu vulcani şi cu zboruri amânate pentru a da piept cu ninsoarea, ceaţa şi frigul. Aveau de parcurs, în 30 de zile, un traseu ostil de 550 km de gheaţă. În primele 6 zile ale expediţiei, cei doi străbătuseră aproape 80 de kilometri din traseu.
Jurnal de călătorie: «Ninge mereu, e ceaţă, nu se vede la 20 de metri»
Ticu Lăcătuşu îşi ţine la curent fanii cu aventura sa prin sms-uri transmise pe site-ul său personal, www.lacatusu.ro.
30 aprilie: “După prima noapte petrecută pe gheaţă, am luat şi primul breakfast «la cort». GPS-ul arată încă 550 km în linie dreaptă până pe coasta de vest, însă noi vom merge pe traseul dictat de condiţiile de pe gheţar. Am mers 21 de km, între orele 12.30 şi 16.30, printre fiorduri şi câmpuri de zăpadă”.
1 mai: “A nins toată noaptea. Dimineaţa, cortul şi săniile erau sub zăpadă groasă. A fost prima zi pe schiuri şi am reuşit să înaintăm 11 km. Traseul a fost greu, în continuă ascensiune, prin zăpada dificilă şi frânaţi de greutatea săniilor. Fiecare cară cam 90 kg. Ziua sunt -5 până la 0 grade Celsius, noaptea temperatura coboară până la -15 grade C. Mai avem de urcat încă 250 km până la acoperişul calotei”.
2 mai: “Ceaţă deasă, atmosferă lăptoasă, cu o vizibilitate mai mică de 30 metri. Am mers până la 18.30, dar, din cauza ninsorii, am făcut doar 7 km. Munţii de pe coasta de est au rămas în spate, dar suprafaţa e încă rugoasă: se urcă şi se coboară printre fiorduri. Temperatura a crescut spre 0 grade şi am reuşit să dormim puţin”.
3 mai: “A nins neîncetat, toată ziua a fost ceaţă – mai departe de 20 de metri nu se vede nimic şi să ocoleşti crevasele şi seracurile (n.r. – turnuri) din gheaţă rămâne extrem de dificil. Am făcut 11 km şi jumătate”.
4 mai: “Munţii au rămas din ce în ce mai în spate. Zăpada greoaie şi terenul accidentat sunt greu de călcat cu schiurile, dar trebuie să înaintăm în orice condiţii. Am mers de la 13.00 la 18.00 şi am reuşit să facem 13 km şi jumătate”.
5 mai: “Nu se vede mai departe de 3 metri. A nins mărunt şi ceaţa ne-a blocat orice şansă de orientare. Am reuşit să mergem 15 km folosind mai mult busola decât GPS-ul, care se descarcă mereu… Ne e imposibil să folosim panourile solare ca să îl încărcăm”.
N-a mai dat nici un semn de patru zile!
De patru zile, cei doi români, Constantin Lăcătuşu şi Cornel Coman, nu au mai comunicat cu nimeni. În ultimul mesaj dat prin sms, Ticu spunea că nu îşi poate încărca bateriile mijloacelor de comunicare, din cauza vremii nefavorabile.
Îşi trag singuri săniile de 90 de kilograme
În plus, tot în Groenlanda, românul a reuşit, pe 7 iunie anul trecut, o ascensiune în premieră absolută în lume, urcând pe Petra Peak (3.300 m). Pentru anul acesta, Eco-Greenland presupune traversarea Groenlandei, pe linia Cercului Polar de Nord. Lăcătuşu şi partenerul său, Cornel Coman, nu beneficiază de sprijin exterior, îşi cară singuri săniile cu provizii (90 kg fiecare), se orientează prin GPS şi ţin legătura cu cei de acasă prin satelit.
Pe urmele lui Nansen
Din septembrie, când au reuşit să-şi încheie cu succes aventura, până în primăvara anului 1889, cei şase au fost nevoiţi să stea într-un sat de eschimoşi, pentru că nici o barcă nu a plecat spre continent. La întoarcere, exploratorii au fost primiţi ca nişte eroi în Norvegia.
A atins cele mai înalte şapte vârfuri din lume
1. Elbrus (5.642 m) – Europa, cucerit în 1993;
2. Kilimanjaro (6.895 m) – Africa, cucerit în 1995;
3. Everest (8.848 m) – Asia, cucerit în 1995;
4. Aconcagua (6.960 m) – America de Sud, cucerit în 1996;
5. McKinley (6.194 m) – America de Nord, cucerit în 1997;
6. Carstensz (4.884 m) – Australia şi Oceania, cucerit în 2000;
7. Vinson (4.8897 m) – Antarctica, cucerit în 2001.
Foto: lacatusu.ro