Președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen ajunge duminică pe insula italiană Lampedusa, într-un moment în care autoritățile italiene se confruntă cu o creștere dramatică a numărului de imigranți.
Vineri, șefa guvernului italian Giorgia Meloni a promis că va lua „măsuri extraordinare” pentru a reduce afluxul de migranți și a cerut ajutorul UE pentru instituirea unei blocade navale pentru a opri traversările în Marea Mediterană, scrie Politico.
Lidera extremei drepte a declarat că i-a scris și președintelui Consiliului European, Charles Michel, cerându-i să abordeze problema migrației în timpul summitului UE din octombrie.
„Intenționez să reiterez cererea pentru o misiune imediată a UE pentru a bloca plecarea ambarcațiunilor cu migranți”, a declarat Meloni.
Creșterea numărului de sosiri – care survine în ciuda acordului controversat încheiat de Comisia Europeană cu Tunisia în iulie pentru a limita fluxurile de migrație către Europa – pune presiune asupra lui Meloni, care a ajuns la putere anul trecut la Roma cu promisiuni de a ține în frâu migrația.
Președintele francez Emmanuel Macron a vorbit sâmbătă cu Meloni, reiterând sprijinul Franței pentru Italia. Ministrul francez de interne, Gerald Darmanin, va vizita și el Italia în zilele următoare pentru a se întâlni cu omologul său, a precizat președinția franceză.
Miniștrii de interne francez și italian au avut, de asemenea, o convorbire telefonică sâmbătă cu omologul lor german și cu reprezentanți ai UE, a precizat Darmanin Ministrul german de interne, Nancy Faeser, a declarat vineri seara târziu că Berlinul a decis să continue să primească migranții care sosesc în Italia, la două zile după ce a anunțat suspendarea unui acord cu Roma pentru primirea de noi sosiri.
Câți migranți au ajuns în Lampedusa
Peste 120 de ambarcațiuni mici au sosit în Lampedusa în decurs de aproximativ 24 de ore, ridicând numărul persoanelor aflate în centrul de primire local la 7.000 de persoane la un moment dat. Numărul este de 15 ori mai mare decât capacitatea centrului și depășește chiar și populația insulei.
Potrivit Ministerului italian de Interne, peste 127.000 de migranți au ajuns în Italia pe mare până acum în acest an, aproape dublu față de aceeași perioadă a anului trecut.
Lampedusa, care este mai aproape de Africa de Nord decât de partea continentală a Italiei, este de mult timp ținta traficanților de persoane.
Având în vedere că Tunisia este acum principala rampă de lansare spre Europa, insula primește în prezent aproximativ 70% din toți migranții care ajung în Italia, a declarat Flavio Di Giacomo, purtător de cuvânt al biroului mediteranean al Organizației Internaționale pentru Migrație, citat de Associated Press.
Europa s-a confruntat anterior cu un număr mult mai mare de sosiri zilnice, inclusiv în timpul crizei migrației din 2015-2016 și, mai recent, după invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina. Dar sosirile consecutive pe mica insulă într-o perioadă scurtă de timp au făcut ca lucrurile să fie dificil de gestionat, a spus Di Giacomo.
Migranții nou sosiți sunt transferați progresiv pe continent, upentru procesarea cererilor de azil. Mulți dintre ei speră să ajungă în cele din urmă în alte părți ale Europei pentru a-și găsi un loc de muncă sau pentru a se reuni cu rudele.
De unde vin migranții
La bordul ambarcațiunilor care sosesc în Lampedusa din Tunisia se află cetățeni din diferite țări africane, printre care Coasta de Fildeș, Guineea, Camerun, Burkina Faso, Mali și Tunisia. Mulți dintre ei au trăit și au lucrat în Tunisia ani de zile, înainte de a decide să plece în Europa.
Există, de asemenea, un număr tot mai mare de persoane care sosesc din Tunisia după ce au traversat din Libia vecină, potrivit OIM. Printre aceștia se numără cetățeni din Egipt, Eritreea și Sudan, unde conflictul în curs de desfășurare între liderii militari rivali a provocat deja strămutarea a peste 4 milioane de persoane din aprilie.
Cei mai mulți dintre cei care se îmbarcă pe ambarcațiunile contrabandiștilor cu destinația Europa sunt bărbați tineri și minori neînsoțiți, deși femei și copii sunt văzuți, ocazional în număr mai mic.
Ce se află în spatele creșterii numărului de migranți
Experții în migrație spun că furtuna mediteraneană Daniel i-a forțat pe contrabandiștii din orașul de coastă tunisian Sfax și din jurul acestuia să își întrerupă operațiunile timp de mai multe zile, ceea ce a generat un blocaj.
Imediat ce vremea s-a îmbunătățit, aceștia au lansat de pe plajele tunisiene peste 100 de bărci mici, care pot transporta între 30 și 40 de persoane.
„Este, de asemenea, o modalitate de a se asigura că mai multe persoane trec prin plasă și copleșesc sistemul”, a explicat Chris Borowski, ofițer de presă principal la Agenția Europeană pentru Frontieră, cunoscută și sub numele de Frontex.
Sfârșitul verii aduce, de asemenea, în general, o creștere a numărului de traversări, deoarece migranții își încearcă norocul înainte de vremea mai rea din toamnă și iarnă.
Dar există și alți factori de bază. Situația socio-economică din Tunisia se agravează din cauza inflației ridicate și a lipsei locurilor de muncă, ceea ce îi afectează atât pe tunisieni, cât și pe străinii care locuiesc acolo.
Politica anti-migrație tot mai dură din această țară, înfreptată în special împotriva africanilor subsaharieni, i-a împins, de asemenea, pe migranți să traverseze marea.
În iulie, autoritățile tunisiene au adunat sute de migranți și refugiați de culoare, abandonându-i în deșert, unde zeci de persoane, inclusiv copii, au murit, potrivit relatărilor organizațiilor umanitare, autorităților libiene și migranților înșiși.
Totuși, numărul mare de sosiri nu ar fi trebuit să fie o surpriză pentru oficialii italieni.
„Toți indicatorii din Tunisia și din regiunea mai largă arătau că numărul crescut de sosiri va continua”, a declarat Tasnim Abderrahim un cercetător tunisian de la Inițiativa globală împotriva crimei transnaționale organizate, cunoscută și sub acronimul GI-TOC.
Ce se întâmplă cu acordul încheiat de UE cu Tunisia
Pe măsură ce traversările dinspre Tunisia au crescut, Meloni și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, au făcut mai multe vizite în Tunisia în acest an, în încercarea de a încheia un nou acord cu liderul autoritar al țării, cu un accent deosebit pe oprirea trecerilor de migranți.
Într-un memorandum de înțelegere semnat pe 16 iulie, UE a anunțat un parteneriat amplu care presupune transferul a 105 milioane de euro către Tunisia pentru controlul frontierelor.
Este prea devreme pentru a vedea dacă noile proiecte finanțate de UE în Tunisia – care nu au fost încă puse în aplicare – vor fi eficiente în reducerea migrației și în stabilizarea economiei sale. Până în prezent, „situația nu a făcut decât să se înrăutățească”, a declarat Abderrahim.
„Este nerealist să ne așteptăm ca Tunisia să blocheze complet plecările de migranți”, a spus acesta. Și chiar dacă ar fi vrut, capacitatea autorităților este limitată.
Unii politicieni au acuzat Tunisia că permite în mod deliberat traficanților să lanseze tot mai multe ambarcațiuni pentru a obține o pârghie în negocierile cu Europa. Însă până acum nu au fost furnizate dovezi în acest sens.
În orice caz, experții sunt de acord că este puțin probabil ca contrabandiștii să fie neobservați de autorități, în timp ce sudează zeci de bărci de fier în șantiere navale clandestine înainte de a le lansa de pe plajele din jurul orașului Sfax.
Migranții plătesc contrabandiștilor între 1.500 și 5.000 de dinari tunisieni (aproximativ 500-1.600 de dolari) pentru un loc pe o barcă. Dar cererea este în creștere în ciuda riscului, și nu doar pentru Italia. Spania și Grecia înregistrează, de asemenea, o creștere a numărului de traversări în acest an.