Profitând de faptul că, în ultimii ani, numeroase personaje din România au devenit extrem de cunoscute pe TikTok prin afișarea unui stil de viață luxos, Bogdan Peșchir, un programator din Brașov, dar care ar locui în Cluj, a reușit să creeze, în numai câteva seri, un nou „Rege al TikTok-ului” – BOGPR. Fără identitate, dar cu o mulțime de bani la îndemână, BOGPR a stârnit curiozitatea milioanelor de români prezenți pe TikTok.

BOGPR a devenit „Regele TikTok-ului” în luna martie 2024, atunci când a donat zeci de mii de euro către un cont de TikTok deținut de un studio de producție muzicală – AMMA Studio, prin intermediul unor sesiuni live în care Nicolae Guță, cunoscutul interpret de manele, a cântat și a dat dedicații ore în șir.

Live-urile pe TikTok reprezintă singura modalitate prin care conturile din România pot monetiza conținutul. Mai exact, în sesiunile live, fanii pot trimite diverse cadouri către conturile care organizează live-urile, iar cadourile sunt cumpărate de pe platforma TikTok prin intermediul unor monede virtuale achiziționate, însă, cu bani reali. Cel mai scump cadou este reprezentat de „TikTok Universe”, care costă 44,999 de monede virtuale, iar în bani reali, aceste monede valorează aproximativ 500 de dolari (aproximativ 2300 de lei).

@thinkerbell009 Seara magica #TiktokRomania combo #tiktokunivers #bogpr #foryou #fy #foryourpage #fyp #fypシ #fypシ゚viral #fypage #nicolaeguta #guta #manele #fyppppppppppppppppppppppp #video #videoviral #tiktokromania ♬ original sound - Think 🌀

După ce a donat zeci sau chiar sute de astfel de cadouri, totalizând zeci de mii de dolari, BOGPR a devenit unul dintre cele mai influente personaje de pe TikTok, intrând chiar și în atenția presei, după ce românii au început să facă presupuneri despre cine se află în spatele contului care a donat zeci de mii de euro pe dedicațiile lui Nicolae Guță.

BOGPR, Călin Georgescu și finanțarea ilegală de pe TikTok, în raportul SRI din CSAT

După ce a devenit „Regele TikTok-ului” și a reușit să păstreze misterul personajului BOGPR, Bogdan Peșchir s-a transformat în sponsorul principal al lui Călin Georgescu, candidat independent la președinția României.

Secretul său a fost dezvăluit, însă, de Serviciul Român de Informații (SRI) într-un raport prezentat într-o ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). După ședința în care CSAT a anunțat că TikTok l-a favorizat pe Călin Georgescu, președintele Klaus Iohannis a aprobat declasificarea documentelor care au stat la baza anunțului.

Astfel, din raportul SRI aflăm că BOGPR a sponsorizat campania lui Călin Georgescu, în perioada 24 octombrie – 24 noiembrie 2024, cu suma de 381.000 de dolari, bani care au ajuns la utilizatorii unor conturi de TikTok implicate în promovarea lui Călin Georgescu.

„Bogdan Peșchir afișează un nivel de trai care nu corespunde activităților derulate prin intermediul companiei deținute. Anterior înființării societății, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entități, ambele din Brașov, care sunt asociate cu domeniul criptomonedelor și sunt deținute, printre alții, de Gabriel Prodănescu, persoană care este și cetățean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995′, se arată în raportul SRI.

Activitatea de promovare a lui Călin Georgescu pe TikTok, coordonată pe Telegram

SRI a cerut și primit date de la TikTok despre activitatea de promovare a lui Călin Georgescu, iar din raport reiese că rețeaua de conturi a fost formată inițial din 25.000 de conturi de TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, atunci când Călin Georgescu s-a clasat pe primul loc, cu 2,12 milioane de voturi, adică 22,94 la sută dintre voturi.

„A fost identificat canalul de Telegram Propagator – implică-te și tu, Renașterea României, Hrană Apă Energie (@propagatorcg), care are rol de a coordona alți utilizatori cu privire la postările și conținutul video distribuit. Abonații au primit instrucțiuni clare privind modalitatea de acțiune a conturilor, recomandări privind comportamentul utilizatorilor la nivelul TikTok, respectiv mesaje care ar fi urmat să fie promovate sau distribuite, în sensul includerii unor emoji special alese și a numelui candidatului pentru a exploata algoritmii TikTok”, se arată în raportul SRI.

Influenceri plătiți pentru promovarea pe TikTok a lui Călin Georgescu

SRI a mai identificat, ca alt palier de promovare a candidatului Călin Georgescu, o rețea extinsă de persoane publice cu notorietate ridicată de la nivelul TikTok.

„Și-a promovat campania atât în mod direct (prin susținere publică a candidatului), cât și indirect (prin mesaje aparent neutre, dar care conțineau etichete asociate candidatului). În mod intenționat, o parte dintre aceștia nu au marcat publicitatea ca fiind plătită, pentru a evita asocierea postărilor cu cele dedicate campaniilor electorale”, se mai arată în raportul SRI.

Totodată, SRI a mai descoperit că „în marja alegerilor parlamentare din 1 decembrie, s-au remarcat zeci de conturi TikTok care au utilizat în fals sigla SRI și titulatura Brigada Antiteroristă (BAT), respectiv afișau mii de urmăritori și peste 100.000 de like-uri. Pe aceste conturi au fost distribuite numeroase imagini cu forțele Poliției Române și BAT, preluate din spațiul public. La comentarii au fost identificate postări apreciative la adresa SRI-BAT/instituțiilor de forță și de susținere a candidatului Georgescu, inducând astfel, în fals, ideea că instituțiile statului îl susțin pe acesta”.

Călin Georgescu și Elena Lasconi se vor înfrunta în turul doi al alegerilor prezidențiale, pe 8 decembrie 2024.

 
 

Urmărește-ne pe Google News