„Ea recreează sau adâncește inechitățile salariale pe care noi am încercat să le reparăm, iar acum o vom lua de la capăt cu ele. Votarea acestei OUG cu acest impact bugetar  periclitează posibilitatea ca în viitor să adoptăm și să aplicăm o lege a salarizării unitare. Va avea un efect negativ asupra marjei care ar putea avea efect asupra lasarizării unitare, o abordare populistă făr o analiză în spate riscă din nou să pună în pericol posibilitatea pentru viitorul guvern si parlament să adopte să pună pe baze sănătoase salarizarea unitară”, a declarat Dacian Cioloș, premierul României.

Potrivit analiștilor economici, problema este că se pare că celor care au funcții de conducere vor să mărească cu ceva mai mult de 15%. Și dacă s-ar aplica acest procent tuturor tot ar fi o problemă.

Ne îndreptăm către o nouă criză

„Cineva are salariul de 10.000 de lei, altul are 2.000 de lei. Ai mărit cu 15%. Cel cu 10.000 va avea o mărire de 1.500 de lei, iar celalalt, cu doar 300 de lei. Asta e clar că majorează înegalitatea, și, mai mult, la fiecare tranșă de majorări efectul asta se compune”, a declarat un analist economic.

Potrivit lui, dacă vor să rezolve problema ar trebui ca salariile mai mici să primească o mărire mai mare, iar salariile mai mari, o majorare mai mică. „În mod agregat, totalul nu ar trebui să fie de 15%, ci mult mai mic pentru că aceste majorări ar trebui să țină pasul cu cele din mediul privat. În sectorul privat au avur o creștere agregată de 8%, iar la sectorul public majorarea a fost de vreo 24% în ultimul an. Și acum ce faci? Le mai mărești o dată? O să ajungem excat ca-n 2007-2008”, a mai spus economistul chestionat de Libertatea.

Acest lucru va face ca economia reală să se sufoce sub povara taxelor care vor trebui impuse pentru a suporta măririle salariale.

Adoptarea legii a încălcat mai multe legi

„În primul rând nu s-a făcut o dezbatere reală transparentă a amendamentelor care au fost propuse. Guvernul a solicitat de mai multe ori detalii, după cum ați urmărit și dialogul dintre secretarul de stat de la Ministerul Muncii și unii membri ai Comisiei parlamentare care au aceste amendamente. Se discutau și se votau amendamente care nici măcar încă nu erau formulate clar, pe când procedura și legislația spune foarte clar că e nevoie de un punct de vedere al Guvernului”, a mai spus Cioloș.

Potrivit lui, în al doilea rând, nu se poate ca parlamentarii să nu fi știut de existența legii de responsabilitate fiscal- bugetară, care spune că cu șase luni înainte de alegerile parlamentare nu se mi adoptă acte normative care vizează măriri de salarii.

„Apoi dacă s-ar fi dorit ca această lege să fie constituțională și aplicabilă s-ar fi acceptat principiul bicameralismului care spune că o lege care este modificată fundamental față de formula votată de cealaltă cameră se întoarce la la camera inițială pentru a fi rediscutate și votate amendamentele”, a mai afirmat premierul.

Guvernul vrea creșteri salariale responsabile

Guvernul nu a contesta și nu contestă nevoia de ajustare a salariilor în sectoarele bugetare. „Sunt conștient că nu se poate face reformă în administrație, în educație sau sănătate fără a avea în vedere și salariile. Și tocmai în această idee am venit cu ordonanța 20/2016, dar am spus-o și atunci când am votat-o, că dincolo de măririle care sunt ca atare ceea ce pentru noi este esențial este corectarea unor inechități care persistă în sistem de ani de zile și care au fost adâncite tocmai din cauza acestui mod de abordare a politicii salariale pe genunchi înainte de alegeri, când se aruncă în ochii salariaților câteva procente de creșteri, iar în unele cazuri unele ne mai aplicându-se”, a declarat Dacian Cioloș.

El a făcut referire la salarizarea în educație și mărirea remunerațiilor cu 50%, care nu s-a mai aplicat tocmai pentru că nu a existat această analiză responsabilă.

 
 

Urmărește-ne pe Google News