Guvernul a adoptat, marți 2 martie, Ordonanța de Urgență nr.16/2022, care modifică Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
A fost schimbat un singur alineat dintr-un articol (alin. 13, art.7). Unul esențial, atrage atenția societatea civilă, care acuză Executivul că a introdus o nouă excepție de la procedura de transparență, de care autoritățile centrale și locale ar putea abuza pentru a emite acte normative fără consultare publică.
Ce spune modificarea operată de Guvern
Față de vechea versiune a legii, care prevedea că, în cazul unei situații excepționale, „proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare”, noua versiune stabilește că actele normative pot fi adoptate și înainte de expirarea termenului de transparență.
Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul reglementării unei situații urgente sau a uneia care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării și anterior expirării termenului prevăzut de respectivul alineat.
Art.7 alin.13 după modificare:
Alineatul 2, la care se face referire, prevede că un nou proiect de act normativ trebuie făcut public „cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autorităţile publice”.
Ce acuză societatea civilă
„Suntem de acord că 30 de zile poate fi o perioadă îndelungată pentru situații de urgență, (care ar trebui definite în mod exhaustiv: război, cutremur, calamități), dar lipsa completă a unui minim proces de dezbatere publică este contrar principiilor fundamentale ale unei democrații”, se arată într-o scrisoare adresată de 30 de ONG-uri Avocatului Poporului, Renate Weber, care a fost publicată, joi, pe platforma civică „ONG-uri pentru Cetăţean”.
Scrisoarea este de organizații neguvernamentale din domenii precum justiție socială, drepturile omului, mediu, libertatea de expresie sau bună guvernare, între care se numără ActiveWatch, Societatea Academică Română, Funky Citizens, dar și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România.
Semnatarii susțin că „noua modificare face și mai simplă eludarea standardelor de transparență și consultare” și îi solicită Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională.
Ori de câte ori o autoritate publică centrală sau locală va considera că un act normativ e urgent, va putea să îl adopte fără niciun fel de consultare.
Scrisoare ONG-uri:
Lipsa de transparență
Guvernul este acuzat, totodată, că a adoptat ordonanța „fără a cere avizul Consiliului Economic și Social”, ba chiar „fără a publica textul măcar pe agenda publică a Ședinței de Guvern”.
„De-a lungul timpului, ordonanțele de urgență au avut grave carențe în a explica urgența care fundamenta emiterea acestor documente. Noua formulare a Art. 7, alin. (13) al Legii nr. 52/2003 va permite și mai mult aleatoriu în aplicarea standardelor de transparență și consultare”, se mai arată în document.
Din experiența organizațiilor semnatare, există o practică curentă a autorităților publice locale de a abuza de termenul „urgență”. Această modificare, în opinia noastră, va conduce încă la și mai multe posibile abuzuri din partea autorităților publice locale.
Scrisoare ONG-uri:
Ordonanța de urgență contestată de societatea civilă a fost publicată în Monitorul Oficial în aceeași zi în care a fost adoptată de Guvern, 2 februarie, care are 30 de zile la dispoziție pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare.