La o lună și două zile după ce a fost făcut publice, pachetul de legi ale educației au fost adoptate astăzi de Guvern și merg în comisiile Parlamentului pentru analiză și eventuale modificări. Potrivit Ligiei Deca, legile vor fi dezbătute în procedură de urgență, într-o comisie comună.
Noutatea este că salarizarea nu va mai fi reglementată de Legea educației, ci va merge în Legea salarizării.
„S-a agreat în discuția cu reprezentanții sindicatelor care a precedat ședința de guvern ca această garanție să fie introdusă în legea salarizării. Angajamentul politic există în continuare din partea coaliția de guvernare ca salariul unui debutant în învățământ să plece de la salariul mediu pe economie ca nivel minim pentru a fi stimulați și pentru a avea cei mai buni profesori la clasă”, a dat asigurări ministra Educației, după ședința de Guvern.
„Această decizie s-a luat pentru a avea o unitate legislativă. Pentru a nu avea o prevedere care să vizeze direct grila salarială într-o lege specială, ideea ar fi ca legea salarizării unitare să includă toate elementele necesare pentru ca, în cazul nostru, personalul din învățământ să fie motivat.”
Ligia Deca, Ministrul Educației:
Maximum două mandate pentru rectori, indiferent dacă le întrerup
O altă lămurire se referă la mandatele rectorilor. Legea prevedea că un rector poate sta în funcție doar două mandate. Au existat voci care au spus că dacă un rector se suspendă, de pildă, cu un an înainte de a finaliza mandatului, ar putea ca această perioadă să nu fie luată în calcul. Ministra Educației a venit cu lămuriri: „O modificare este faptul că atunci când vorbim de mandatele rectorilor știam că deja că pot exista două mandate de cinci ani, fără a lua în continuare întreruperile posibile, suspendări, întreruperi. Am clarificat ce se întâmplă cu mandatul în curs: acela se numără la acele două mandate posibile”.
Aceasta a mai menționat că prin pachetul de legi urmărește viziunea proiectului prezidențial „România educată”: „Centrarea sistemului educațional spre elevi, stimularea potențialului pe care fiecare copil îl are și acompanierea potențialului de la educație timpurie până la maturitate, până la învățarea adulților, ne referim la creșterea nivelului calității și a nivelului de alfabetizarea funcțională. Ne referim, sigur, și la creșterea echității, reducerea abandonului școlar, tot ceea ce ține de desegregare și includerea copiilor din medii diferite și particularități diferite în școli.”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro