În România, transporturile aeriene sunt liberalizate, iar intrarea pe piață a unor companii low cost precum Wizz Air, Ryanair și Blue Air, a ieftinit chiar și de cinci ori zborurile interne și cu până la 90% zborurile externe.
În fața Guvernului, s-a desfășurat astăzi, un protest de amploare al transportatorilor care cer scoaterea în afara legii a unor noi firme de transport, acuzându-le de ”concurență neloială”, solicitând în paralel majorarea tarifelor taxiurilor din București. Prin acest demers, protestatarii încearcă, să elimine concurența și să-și păstreze poziția privilegiată pe o piață dominată de servicii slabe, nesiguranță și prețuri mari.
Situația absolut distructivă cu care se confruntă piața de servicii de transport rutier de persoane are un efect nefast asupra economiei României. Traim cu senzatia ca, in general, corupția generalizată afectează transportul rutier regulat de persoane și demonstrează că, din nefericire, piața de servicii de transport public de persoane nu funcționează după principiile liberei concurențe și ale economiei de piață, ci este acaparată de firme care au transformat piața de transport în una cu caracter închis, nefiind accesibilă altor societăți noi.
Cursele regulate de transport rutier de persoane se fac în prezent în baza unor „licențe de traseu” pe care le dețin unele firme de transport (CDI, C&I, Transmixt, Sir Impex, Rodell, Dacos, Millenium Trans Impex), obținute în urma unor licitații organizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR). Cu toate că ARR organizează noi licitații, se produce doar o „prelungire” a licenţei de rută, cel mai important criteriu fiind „vechimea pe traseu” a companiei, context în care totul se întâmplă, în primul rând, în defavoarea călătorilor.
Compania de transport low-cost consideră că, în mod evident, „vechimea” pe care o are o societate în prestarea serviciilor de transport rutier de persoane pe un anumit traseu este absolut irelevantă! Pentru siguranţa circulaţiei ar fi relevantă vechimea unui anume şofer pe ruta respectivă, dar vechimea „societăţii” nu poate avea altă explicaţie decât posibilitatea „legală” care li se oferă celor vechi de a-şi menţine fiecare supremaţia (oligopolul de facto) în transportul de persoane pe un anumit traseu.
Presa are acum șansa să analizeze această demonstrație de forță a transportatorilor care au blocat astăzi Bucureștiul și care doresc ca această piață să nu evolueze. La o simplă căutare pe internet se poate afla cine sunt oamenii care „luptă” ascunzându-se în spatele unor organizații.
Compania de transport low-cost le recomandă atât Guvernului, cât și presei să investigheze activitatea și istoricul firmelor reprezentative și ale proprietarilor lor și să se documenteze despre activitatea și buna credință ale președintelui și vicepreședintelui COTAR.
De altfel, Consiliul Concurenței a analizat o parte a acestei piețe și a problemei nerespectării principiului liberei concurențe în transportul public local de persoane prin curse regulate dar (deși, au trecut aproape 3 ani de la acel moment), la nivel guvernamental și legal nu a intervenit nicio îmbunătățire a situației. Consiliul Concurenței arăta atunci că ”au fost constatate încălcări majore atât ale legislației principale, cât și ale celei secundare care reglementează domeniul„.
Fără concurență, nu putem vorbi despre o piață liberă în acest domeniu. O piață liberă, așa cum se întâmplă în majoritatea domeniilor economiei românești, se autoreglează și elimină toate neajunsurile, favorizându-i pe cei harnici, onești și cu servicii bune și prețuri competitive. O piață liberă ar fi eliminat din transportul public rutier de persoane toate companiile ale căror autocare trebuiau duse de mult la fiare vechi, ai căror șoferi încalcă regulile de circulație și prevederile legale și care, pot încălca legea, neemițând bilete de călătorie!!!