Sute de site-uri, zeci de ziare și un număr mai mic de televiziuni s-au înscris pentru campania publicitară a Guvernului, care a început la jumătatea lunii iunie și se va derula până la jumătatea lui decembrie, cu un cost total de aproximativ 45 de milioane de euro. Pentru comparație, Guvernul plătește 200 de milioane de euro pe an pentru TVR și Radio România.
Deși campania s-a derulat după algoritmul ”bani contra expunere în spoturi, anunțuri sau machete”, teoretic formula publicității clasice, Guvernul a admis că această campanie reprezintă, totodată, și un ajutor dat presei.
Din acest motiv, Executivul a pus și condiții angajatorilor care au primit banii, cum ar fi să nu facă concedieri în această perioadă. În același timp, sumele pentru valoarea spoturilor sau machetelor publicitare au variat și în funcție de numărul de angajați ai instituțiilor de presă.
Banii au fost estimați să se împartă astfel, potrivit Pagina de Media:
- televiziuni: 19 milioane euro cu TVA
- site-uri: 9,5 milioane euro cu TVA
- print: 2 milioane euro cu TVA
- radio: 3,3 milioane euro cu TVA
Mai multe instituții de presă, printre ele numărându-se G4Media, Newsweek România sau Recorder, nu au dorit să participe la campanie, motivele invocate fiind diverse, de la prezența în listă a unor televiziuni și site-uri care încurajează click-bait-ul sau dezinformarea în pandemia Covid și până la argumente care țin de gestiunea independenței editoriale.
Redacția Libertatea a întrebat departamentul de publicitate al Ringier România care este suma estimată ca încasată în această campanie guvernamentală, pentru ca publicul să o cunoască.
Ringier este un trust elvețian care editează în România cotidianele Libertatea și Gazeta Sporturilor, precum și o serie de reviste dintre care fac parte Elle, Avantaje, Unica, Viva și altele.
Conform evaluărilor din acest moment, pentru cele 6 luni Ringier va încasa în total 500.000 de euro, fără TVA, pe cele două societăți pe care le deține în România: Ringier România și Sportal (editorul Gazetei Sporturilor).
În total, Ringier are în sistemul Revisal 300 de angajați, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din presa românească, iar regia de publicitate operată de grupul de presă este pe locul 1 ca audiență online cumulată în România.
Defalcată pe titluri, publicitatea de la Guvern a fost consumată astfel în ultimele 6 luni, în funcție de audiența edițiilor de print și a site-urilor: Libertatea 270.000 de euro, Gazeta Sporturilor 140.000 de euro, 90.000 de euro revistele. Sumele furnizate de departamentul de publicitate sunt fără TVA.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro