Cele două companii care contestă rezultatul licitaţiei reclamă, printre altele, următoarele nereguli:

  • oferta declarată câştigătoare este neconformă, întrucât aceasta nu respectă documentele achiziției;
  • nu sunt respectate dimensiunile generale constructive ale autobuzului. (PMB a solicitat ca lungimea maximă a autobuzelor mici să fie de 10,7 metri, însă cele oferite de Otokar au 10,78 m, iar pentru autobuzele cu burduf, lungimea maximă admisă era de 18,4 metri, însă vehiculele Otokar au 18,75 metri lungime);
  • nerespectarea cerinței privind documentația de omologare a autobuzelor;
  • nerespectarea cerinței privind deschiderea liberă a ușilor pentru călători;
  • neconformitatea ofertelor depuse de către Asocierea OTOKAR EUROPE SAS – OTOKAR OTOMOTIV VE SAVUNMA SANAYI A.S. și KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S. față de cerințele de calificare la procedura de atribuire astfel cum au fost stabilite prin Caietul de sarcini.

Conform unui răspuns transmis Hotnews de Primăria Capitalei, a luat la cunoştinţă de formularea celor două contestaţii.

„După comunicarea rezultatului procedurii transmise în dată de 19.02.2018, doi operatori economici au formulat notificări prealabile în dată de 28.02.2018 și respectiv 01.03.2018. Conform art. 6 alin. (1) din Legea 101/2016, înainte de a formula Contestație, ofertanții au obligația să transmită notificări prealabile entității contractante sub sancțiunea respingerii contestației ca inadmisibilă. PMB a transmis celor doi ofertanți punctele de vedere la Notificările prealabile în dată de 05.03.2018 și respectiv 06.03.2018. În data de 14.03.2018 și în data de 15.03.2018 au fost primite două contestații”, se arată în documentul transmis Hotnews de PMB.

În cazul în care CNSC va constata că neregulile semnalate de cele două companii producătoare de autobuze sunt reale, comisia poate solicita fie reevaluarea tuturor ofertelor, fie ar putea decide anularea acesteia.

Dacă se ajunge la concluzia că legea a fost respectată în ceea ce priveşte organizarea acestei licitaţii şi evaluarea ofertelor, atunci ambele contestaţii vor fi respinse.

Atât municipalitatea, cât şi firmele care au depus contestaţiile vor putea ataca în instanţă decizia Consiliului de Soluţionare a Contestaţiilor.

Reacția Primăriei București

În urma acestor informații, primarul general al Capitalei a transmis, prin intermediul unui comunicat de presă, că „este păcat că, din cauza acestor contenstații, bucureștenii nu beneficiază în cel mai scurt  timp de un transport public modern, la standarde europene”.

„Contestarea unor licitații importante nu reprezintă un caz singular, mai ales că sunt avocați care, urmărind câștiguri substanțiale, își îndeamnă clienții să conteste licitațiile, în detrimetrul clar al cetățenilor care au nevoie de un transport public civilizat”, mai scrie în comunicatul Primăriei București.

Primarul Capitalei mai spune că va solicita modificarea legislației privind achizițiile publice.

”Reamintim că din comisia de evaluare de 11 membri, care a analizat ofertele, au făcut parte specialiști în domeniile economic, tehnic și juridic și a beneficiat de suportul experților tehnici cooptați, profesori universitari de la Politehnica din Bucuresti, precum și de supravegherea reprezentanților Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), care au asistat la toate ședințele comisiei”, a precizat Firea.


Primarul general Gabriela Firea a anunţat, în 19 februarie, că firma turcească Otokar a câştigat licitaţia organizată de Primăria Capitalei şi va livra, în total, 400 de autobuze, dintre care 320 de vehicule cu o lungime de 12 metri, 50 cu o lungime de 10 metri, iar alte 30 autobuze cu burduf. În total, contractul are o valoare de 100 de milioane de euro, ceea ce înseamnă un preţ mediu pentru fiecare autobuz de 250.000 de euro.

Conform cerințelor din caietul de sarcini, autobuzele sunt dotate la standarde europene: toate au instalații de aer condiționat, încălzire și ventilație, sunt dotate cu sistem modern de informare a călătorilor, pot fi monitorizate prin GPS, au acces facil pentru persoanele cu dizabilități. În plus, Primarul Capitalei a mai spus că toate autovehiculele care vor fi aduse la București au supraveghere video la interior și exterior, sistem de taxare modern cu validatoare în dreptul fiecărei uși de acces.

O analiză realizată de cotidianul Libertatea, după anunţarea rezultatului licitaţiei, a arătat că autobuzele turceşti ar urma să fie vândute Primăriei Capitalei prin firma Happy Garage, care figurează în documentele de achiziţie publică ca „subcontractant”. Un drept la replică transmis ulterior de PMB precizează: „calitatea de subcontractor nu este acelaşi lucru cu cea de intermediar, prin urmare autobuzele pe care le va achiziţiona Primăria Capitalei nu au cum să fie vândute “prin intermediul” firmei la care se face referire în articol”.


Citește și:

Guvernul a adoptat Declarația unică: Contribuabilii vor avea o reducere de 10%, dacă depun formularul online și plătesc anticipat

 
 

Urmărește-ne pe Google News