Concret, proiectul de lege prevede o medie de 20 de ore pe săptămână pentru elevii din clasa pregătitoare până la clasa a IV-a.
Spre comparație, în prezent elevii învață 19-20 de ore pe săptămână la clasa pregătitoare (au maximum un opțional), minimum 20 – maximum 21 de ore la clasele I, a II-a și a III-a, iar în ultima clasă de învățământ primar, elevii au minim 21 de ore și maximum 22 de ore la clasa a IV-a.
La gimnaziu, proiectul de lege inițiat de Liviu Pop prevede cele mai drastice tăieri. Proiectul introduce termenul de “medie” de 25 de ore pe săptămână pentru gimnaziu.
În prezent, elevii de clasa a V-a au 26-28 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VI-a au 28-30 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VII-a au 31-33 de ore, iar clasa a VIII-a are 31-34 ore pe săptămână.
Întrebat de Edupedu.ro dacă s-a consultat cu un expert în curriculum, înainte să scrie proiectul, Liviu Pop a răspuns: „Da, cu toți. E irelevant cine. Nu vi-i pot spune, pentru că nu am acordul lor”.
Fără ca și conținuturile pe care copiii le învață să fie modificate, Pop propune tăierea a 2 ore pe săptămână în clasele pregătitoare-clasa a IV-a și eliminarea a până la 9 ore pe săptămână în gimnaziu. Printre semnatarii proiectului se numără și Ecaterina Andronescu, astăzi ministru al Educației pentru a patra oară.
Întrebat dacă a modificat profilul de formare al copilului care finalizează ciclul primar sau gimnazial, prin tăierea numărului de ore de școală Pop a răspuns: „Nu. Nu există așa ceva. Nu modificăm niciun profil al elevului. Unde se modifică profilul elevului, prin stabilirea număruui de ore din preuniversitar?”, a precizat Liviu Pop, pentru sursa citată.
Totuși, Liviu Pop este contrazis de Guvernul Dăncilă, care în avizul de susținere a proiectului său vine cu următoarea observație:
„În plus, precizăm că inițiativa legislativă este lipsită de referiri cu privire la momentul de aplicare (an școlar), acestea fiind necesare ținând cont că planurile-cadru au în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează ciclul primar, respectiv finalitățile învățământului gimnazial, profil determinat de domeniile de competențe-cheie specificate în legea organică”.
„Nu putem să introducem un articol de genul acesta (să spună din ce an școlar se aplică tăierile orelor, așa cum îi cere Guvernul în aviz – N.Red.). Lăsăm la latitudinea Ministerului Educației și al Guvernului să stabilească acest lucru”, a explicat Pop.
Întrebat cum vor putea învăța elevii și preda profesorii aceeași materie, într-un număr de ore mai mic, Pop a răspuns: „Simplu… introducând exact ceea ce încercăm să facem de ani buni, o predare transdisciplinară”.
În ce privește examenul pe care ar trebui să îl susțină la finalul gimnaziului elevii care acum sunt clasa a VI-a, și pentru care legea neschimbată prevede examene noi, Pop susține că ar trebui amânată susținerea noului tip de examen, „pentru că nu am format profesorii să predea transdisciplinar”.
„Noi ne-am limitat la numărul de ore, nu la ce este în interiorul disciplinelor. Pentru a evita supraaglomerarea elevilor am venit cu această medie. S-ar putea ca la clasa a V-a sa fie numai 20 de ore și la clasa a VIII-a 40 de ore. E decizia experților ce vor decide, tocmai de aceea am dat medie”, a declarat fostul ministru Liviu Pop, care a precizat că nu are în vedere și modificarea programelor școlare.
„Doresc să mulțumesc colegilor senatori care astăzi în ședința Comisiei pentru Învățământ, Știintă, Tineret și Sport din Senatul României, au votat Propunerea legislativă pentru modificarea art.66 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011. Această propunere legislativă vine în sprijinul elevilor, e o reglementare a numărului de ore la clasă, 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal. Din 2016, Guvernul Cioloș a aprobat planurile-cadru pentru învățământul gimnazial astfel: 26-28 de ore pe săptămână pentru clasa a V-a, 28-30 de ore pe săpt. la clasa a VI-a, 31-33 de ore la clasa a VII-a și între 31-34 de ore la clasa a VIII-a. Sper din suflet ca săptămâna viitoare în Plen, să fie reparată această greșeală și în consecință, să fie votat acest raport care aduce o modificare substanțială”, scria Liviu Pop, în data de 20 noiembrie, pe pagina sa de Facebook.
Textul integral al proiectului legislativ inițiat de Liviu Pop
Articol unic – Alineatul (1) al articolului 66 din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
(1) Numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal. Aceste ore sunt alocate atât pentru prefare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadru didactic, a conținuturilor predate”.
Cum arată în prezent Alineatul (1) al articolului 66 din Legea educației naționale, pe care Liviu Pop vrea să îl modifice:
Articolul 66 – (1) Numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire este stabilit prin planurile-cadru de învățământ și se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conținuturilor predate.
FOTO: Dumitru Angelescu
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro