Dacă vrei să te bucuri o perioadă cât mai îndelungată de autoturismul tău fără a avea probleme, trebuie să știi că sunt câteva lucruri pe care nu ar trebui să le faci niciodată.

În cele ce urmează îți vom spune ce este bine să nu faci propriei mașini astfel încât să o protejezi și să îi prelungești durata de viață.

15 sfaturi utile pentru orice șofer

NU amâna reviziile anuale!

Manualul de utilizare al mașinii conține instrucțiuni importante legate de întreținerea acesteia. Dacă vei respecta întocmai termenele pentru efectuarea reviziei anuale și vei folosi produsele recomandate de producător, mașina ta va funcționa la parametri normali și astfel durata ei de viață se va prelungi.

  • Află și ce înseamnă ITP și cum te pregătești pentru inspecția periodică a mașinii

NU lăsa rezervorul să se golească!

Cu toții știm că, atunci când se aprinde martorul de combustibil, mai putem parcurge în jur de 50 de kilometri. Totuși, nu circula cu puțin carburant în rezervor deoarece pompa de combustibil va lucra mai mult pentru a-l trage din rezervor, iar cel mai probabil funcționarea pompei va fi afectată. De asemenea, pot apărea probleme la nivelul circuitului deoarece sedimentele de pe fundul rezervorului pot ajunge chiar în sistemul de alimentare. Este recomandat să faci „plinul” atunci când mai ai un sfert de rezervor.

NU ignora martorii de bord!

Martorii de bord au un cod de culori: verde sau albastru indică faptul că o funcție este activată, galben înseamnă că o componentă necesită verificare, iar roșu este echivalent cu o problemă tehnică serioasă care te obligă să mergi degrabă într-un service.

Martorii de bord

NU pune mai mult ulei decât trebuie!

Un nivel scăzut al uleiului poate deteriora motorul, la fel și supraîncărcarea acestuia. Dacă nivelul de ulei al mașinii tale este scăzut, va trebui să-l completezi, iar pentru asta trebuie să folosești joja metalică. Aceasta indică nivelul potrivit de ulei.

NU uita să schimbi/completezi antigelul!

Știi ce se întâmplă dacă nu schimbi/completezi lichidul de răcire (antigel)? Motorul se supraîncălzește, iar dacă locuiești într-o regiune foarte rece, apa din motor ar putea îngheța. Efectele pot provoca o undă în motor și, înainte să-ți dai seama ce se întâmplă, radiatorul se va deteriora.

NU sprijini piciorul pe pedala de ambreiaj!

Durata de viață a ambreiajului este influențată de stilul de condus. Unii șoferi sunt obișnuiți să-și sprijine piciorul stâng pe pedala de ambreiaj, fără să o apese ca la schimbatul treptelor de viteză. Acest lucru duce la o uzură prematură a ambreiajului.

NU aștepta la semafor cu mașina în viteză!

Pe timpul staționării la semafor, scoate mașina din viteză și eliberează pedala de ambreiaj! Această procedură, pe care unii șoferi nu o consideră a fi o greșeală, poate duce la o uzură prematură a componentelor sistemului de transmisie.

NU folosi doar transmisia la staționarea în pantă!

Dacă vrei să staționezi sau să parchezi în pantă, experţii îţi vor spune că este bine să lași mașina în viteză, dar cu condiția să tragi frâna de mână înainte. Dacă vei lăsa tot greul pe transmisie, aceasta se va deteriora în timp, iar costurile de reparații sunt uriașe. Nu mai vorbim despre cât costă o cutie de viteze nouă…

NU suprasolicita pedala de frână în pantă!

Dacă te afli pe un sector de drum în pantă mai lung, ideal ar fi să nu ții pedala de frână apăsată pe tot parcursul coborârii. Astfel, plăcuțele de frână se vor supraîncălzi, ceea ce va duce la uzura lor prematură. Riscul cel mai mare este acela ca la un moment dat să rămâi fără frâne pe un drum virajat, iar ăsta este ultimul lucru pe care ți l-ai dori.

NU merge subturat!

Dacă mergi subturat, mai ales dacă ai o mașină echipată cu motor turbodiesel, favorizează depunerea de ulei pe palele turbinei, care în cele din urmă se deteriorează și necesită reparația sau chiar înlocuirea. În general, mersul subturat dăunează blocului motor din cauza ungerii deficitare, iar deteriorarea propulsorului poate cauza, spre exemplu, creşterea consumului de combustibil.

NU ignora starea cauciucurilor!

Verifică periodic, mai ales atunci când pornești la drum lung, starea anvelopelor. În afară de presiunea pe care trebuie să o aibă cauciucurile, nu omite faptul că mașina ta are nevoie de echilibrarea roților, precum și de refacerea unghiului de fugă atunci când pneurile se uzează rapid și neuniform.

NU apăsa butonul „Pornire/Oprire” cu motorul în mers!

Dacă faci asta la o viteză rezonabilă nu se va întâmpla nimic rău. Mașinile moderne au un dispozitiv de siguranță pentru astfel de cazuri, dar este mai bine să nu faci acest lucru.

NU cupla în marșarier în mers!

Fie că deții o mașină cu transmisie manuală, fie că deții una cu transmisie automată, nu este deloc o idee bună să treci din treapta de viteză în care te afli în „marșarier” dacă mașina nu s-a oprit. Deși calculatorul mașinii va ignora comanda de mers cu spatele, vei reduce durata de viață a cutiei de viteze.

NU selecta modul „parcare” în mers

Dacă deții o mașină cu o cutie automată și vrei să activezi această funcție în timp ce mașina rulează, ar fi bine să te gândești de două ori înainte. Computerul automobilului va bloca această comandă și vei fi nevoit să continui drumul pe… platformă.

NU pune multe chei care să atârne de cheia de contact

Mulți șoferi au obiceiul să agațe alte chei sau brelocuri la cheia mașinii. Din cauza greutății, este posibil ca întrerupătorul circuitului electric al mașinii să se defecteze în timp. Ideal este să existe o singură cheie pe inel, iar aceea să fie cheia mașinii.

 
 

Urmărește-ne pe Google News