Update: Dantes Bratu a reacționat la articolul din Libertatea. Și spune că va contesta în justiție această detașare pe care o consideră nulă de drept. „Analiza muncii mele în această perioadă s-a remarcat prin calificative numai de “foarte bine” acordate de superiorii mei”, subliniază acesta. Replica completă poate fi citită la finalul textului.
- Acestuia i s-a reproșat oficial managementul defectuos, când angajații ITM din toată țara nu și-au primit banii, și lipsa certificatului ORNISS, în urma unui control recent.
- Reangajarea lui face parte dintr-un sistem care încearcă să-i ducă pe linie moartă pe funcționarii publici, propulsându-i însă în structuri mai înalte!
Director al Inspecției Muncii, Dantes Nicolae Bratu a fost schimbat din funcție în martie, după ce Guvernul Orban a trimis Corpul de Control la Inspecția Muncii.
Lui Dantes Bratu i-au fost reproșate, potrivit Profit.ro, rezultatele slabe și faptul că nu avea certificat ORNISS, deși ar fi obligat.
Premierul îi ceruse ministrului muncii, Violeta Alexandru, să îl schimbe de la șefia ITM.
Poate nu îl mai văd pe șeful ITM pe acolo.
Ludovic Orban, în 20 ianuarie:
Apărarea nu a funcționat
Prin instituția pe care o conducea, Inspecția Muncii, cel vizat a trimis un punct de vedere Guvernului în care a explicat poziția sa în cazul fiecărei acuzații. Printre altele și că șeful instituției nu trebuie să aibă ORNISS, pentru că nu lucrează cu secrete de stat, ci cu secrete de serviciu, pentru care are autorizație.
În plus, a explicat printre altele și una dintre acuzațiile grave referitoare la managementul defectuos, și anume că ITM nu ar fi sancționat cum trebuie munca nedeclarată.
Una dintre explicațiile lui Bratu a fost aceea să munca la negru nu a fost reglementată multă vreme.
În ciuda explicațiilor, decizia ministrului muncii a fost însă de a-l demite pe Bratu.
Dat afară prin mutarea lângă premier!
Codul Administrativ spune că, dacă un înalt funcționar public e schimbat de pe un post, guvernul trebuie să îi dea o funcție similară în altă parte. Așa că, în ciuda criticilor Corpului de Control, Executivul Orban a fost nevoit să îi găsească un loc.
Pe 25 martie, Guvernul a dat o decizie, semnată de premierul Ludovic Orban, prin care Dantes Bratu este detașat la Secretariatul General al Guvernului.
Ordinul prin care Dantes Bratu a fost detașat la Secretariatul General al Guvernului
Șeful ITM primește un post fără atribuții
Rugat să explice mutarea, secretarul general al Guvernului, Antonel Tănase, a declarat că lui Dantes Bratu i-a fost oferit un post similar, după ce a fost dat jos de la Inspecția Muncii, pentru că așa prevede Cod Administrativ.
“Noi am aplicat legea. El este cu statut de înalt funcționar public, în momentul în care a fost schimbat din funcție, i s-a oferit să intre în corpul inspectorilor guvernamentali”.
Postul s-a găsit, acum mai trebuie să fie găsite și atribuțiile.
Domnul Bratu, cu încă doi inspectori, deocamdată sunt la dispoziție. O să vedem ce le dăm în perioada următoare.
– Și după cele șase luni ce o să faceți cu domnul Bratu?
– După șase luni poate să revină pe postul său, când îi expiră perioada asta. Da, pentru că acolo a dat concurs și e postul lui deocamdată, până când se rearanjează instituția”.
Un caz tipic
Angajat la Inspecția Muncii în 1999 și șef al instituției din 2011 încoace, Dantes Bratu a fost schimbat de patru ori de guvernele Ponta, Dăncilă și Orban.
De de fiecare dată, Executivul a fost obligat să îl repună pe post după șase luni, după ce îi expira detașarea în niște funcții în care era instalat drept “pedeapsă”.
Perioadele de detașare:
13.08.2012 – 14.04.2014 secretar general adjunct Ministerul Muncii 14.04.2014 – 02.10.2014 secretar general Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați
18.04.2019 – 18.10.2019 secretar general Egalitate de Șanse Între Femei și Bărbați
25.03.2020 – inspector guvernamental
Politicienii atrag atenția că legea nu le permite să scape de funcționarii incompetenți
Senatorul PNL Alina Gorghiu a explicat pentru Libertatea că este foarte greu ca funcționarii publici și înalții funcționari să fie schimbați din funcții.
“Aproape că funcționarii publici nu pot fi schimbați de pe post. În administrația publică, locală sau centrală este aproape imposibil să schimbi un om care nu e eficient și care nu performează. Ești constrâns să funcționezi de multe ori cu personaje în funcții-cheie care nu îndeplinesc criterii de performanță”.
Un alt parlamentar ne-a declarat, sub protecția anonimatului, că detașarea e metoda prin care un guvern scapă de cei pe care nu îi dorește.
E o veche vorbă românească, atunci când vrei să scapi de cineva, îl promovezi. S-or găsi pe acolo multe funcții de tăiat frunze la câini.
Reforma administrativă este un deziderat greu de atins de ani de zile pentru toate guvernele care s-au perindat pe la conducerea țării. Au existat tentative și în perioada guvernării Cioloș, iar ultima a fost cea a lui Liviu Dragnea. El a promovat, de altfel, un Cod Administrativ care este până azi criticat de foarte mulți, doar că nimeni nu a mai avut timp să îl modifice.
Reacția lui Dantes Bratu
Dantes Bratu a reacționat după articolul publicat de Libertatea.
„ “Detașarea “ și nu “DEMITEREA” (termen folosit în articol) a unui funcționar public conform Codului Administrativ nu este o sancțiune.
În cazul meu, conform declarațiilor premierului în ședința de guvern din 20 ianuarie 2020 –
– citez ”poate nu-l mai văd pe șeful ITM pe acolo” garnisită cu acțiunea de control atât a “Corpului de control al Guvernului”, cât și a “Curții de Conturi” în aceeași perioadă, etc. aș înclina să cred că asta s-a vrut, dar acest lucru se va clarifica prin actul de justiție.
În opinia mea, ca specialist în domeniul muncii de peste 20 de ani, perioada în care am soluționat mii de astfel de situații și spețe în domeniul relațiilor de munca, această detașare este nulă de drept.
Analiza muncii mele în această perioada s-a remarcat prin calificative numai de “foarte bine” acordate de superiorii mei (Miniștrii Muncii ), cât și de către organisme internaționale care au apreciat activitatea Inspecției Muncii de-a lungul timpului.
Poziția și functia de Inspector General de Stat a IM care se ocupă numai prin concurs și nu prin numire politică nu este o funcție politică, ci o funcție de funcționar public de conducere conform cu Convenția nr 81/1947 a OIM (Organizația Internațională a Muncii) ratificată de România, aspect pe care “ Politicul “ nu îl poate ingera.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro