Luigi Bambulea, profesor cu trei facultăți (litere, istoria artei și teologie), a intrat ca suplinitor pentru a preda Limba Română la Colegiul Goethe prin concurs la catedră, la care a luat 9,50. Ulterior, în 2016, a dat și concursul de Titularizare pentru aceeași disciplină, unde a obținut 9,45 la proba scrisă.
“În pofida acestor rezultate și a
faptului că era diriginte de un an și jumătate la clasa a X-a, nu i s-a mai
prelungit contractul de suplinitor”, povestesc părinții elevilor de la Goethe.
Liceul german a fost, încă din anii comunismului, una dintre excepțiile de gândire liberă și un reper academic. Generații întregi de absolvenți de la “Goethe” sunt astăzi în Germania și, în general, în Occident modele de succes: medici, antreprenori, ingineri, profesori de elită.
Între timp însă, mediul a decăzut și s-a politizat. O parte dintre orele profesorului dat afară i-au fost date Cristinei Florescu, care tot în 2016 a obținut 6,90 la proba scrisă la Limba Română din cadrul examenului de Titularizare, iar celelalte, Siminei Croitoru, profesor titular în Colegiu, vicepreședinte de sindicat.
Tot ce s-a întâmplat rău la „Goethe” gravitează în jurul unor oameni fără nicio realizare profesională și cu discutabile competențe în propriile discipline, mă refer la Simina Croitoru și la directoarea Ramona Costache.
Luigi Bambulea, fost profesor la Colegiul Goethe:
„Cele două au păstrat-o, în 2016, pe doamna Florescu, pentru a mă elimina, discreționar, deși diferența dintre notele noastre la Titularizare era de aproape 3 puncte în favoarea mea și chiar dacă am adus ca argumente memorii ale părinților prin care cereau să rămân și supracalificarea profesională”, povestește profesorul.
Luigi Bambulea a plecat din Colegiul
Goethe cu “o amintire neplăcută din toată această istorie a colegiului și cu
regretul declasării unei școli cu perspective frumoase”. S-a îndreptat ca
profesor către Colegiul Național Mihai Viteazul și, ulterior, la Muzeul
Național al Literaturii Române, în calitate de cercetător științific, unde se
află și în prezent.
Simina Croitoru, modelul profesorului „incompetent, dar cu relații”
Simina Croitoru este fost vicepreședinte al Federației Sindicatelor din Educație Spiru Haret, iar în prezent, membră de sindicat. Totodată, Simina Croitoru este soția fostului parlamentar Cătălin Croitoru, fost lider de sindicat, care a trecut de la PDL la PSD în contextul moțiunii de cenzură împotriva Guvernului Boc în 2012. Croitoru a fost condamnat în 2017 de Înalta Curte la trei luni cu suspendare într-un dosar în care a fost acuzat de conflicte de interese.
În 2015, părinții unei clase de a IX-a, unde Simina Croitoru era atât profesoară de română, cât și dirigintă, au cerut consiliului de administrație să o retragă din ambele poziții.
“Nu credem a fi lipsit de semnificație faptul că 8 elevi dintr-o clasă cu specializare Filologie a unui colegiu de elită nu au promovat proba de Limba și Literatura Română”, se arată în memoriul adresat de părinți consiliului de administrație al școlii.
Pe lângă asta, părinții au reclamat că Simina Croitoru predă haotic, le dă copiilor note mici în mod nejustificat și că discută de față cu toți părinții la ședință situația fiecărui elev în parte.
Contract prelungit
Deși părinții nu o mai voiau la
catedră și este profesor pensionat, Simina Croitoru și-a prelungit contractul
de trei ori. “Asta în timp ce în cadrul instituției existau profesori tineri și
calificați, precum Bambulea, care așteptau să prindă un post de titular”, spun
părinții.
În anul școlar 2018-2019, după ce
i-a expirat și ultimul an de prelungire, Simina Croitoru a dat în judecată
școala și inspectoratul pe motiv de discriminare, în sensul că bărbații și
femeile au dreptul să iasă la pensie la aceeași vârstă. Proces pe care l-a și
câștigat.
Mai mult, sursele ziarului Libertatea
spun că și-a înscris nepoata la clasa 0, deși aceasta nu vorbește limba
germană.
Un alt abuz reclamat de părinții elevilor de la Goethe: o pilă „a intrat” în liceu cu 6,75, pe lângă lege!
La începutul anului școlar, părinții
au intrat în alertă când în clasa a IX-a a fost transferată o fată, fostă elevă
a colegiului, care însă în urma notei obținute la Testarea Națională a ajuns la
alt liceu. Chiar de la începutul semestrului, eleva, care avusese media de 6,75,
s-a întors pe băncile liceului printr-un transfer, deși legal acest lucru nu
este permis.
În cadrul învățământului liceal, elevii din clasa a IX-a se pot transfera numai după primul semestru, dacă media lor de admitere este cel puțin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul.
Art. 152. – legea cu privire la transferul elevilor în învățământul preuniversitar:
„Ce m-a supărat pe mine nu e copilul sau părintele, nici nu îi cunosc, ci că s-a încălcat legea. Copilul meu a stat și a învățat și în final a intrat și cel care nu a intrat. Ce exemplu le dăm copiilor?”, se întreabă mama unui elev din clasa unde a avut loc transferul.
Elevii mici, în clădire fără aviz ISU
Părinții susțin că și condițiile în care învață copiii au scăzut dramatic în timp. “În timp ce elevii învață înghesuiți într-o clădire care nu are aviz ISU, în mobilierul din biroul directoarei s-au făcut investiții majore”, spun ei.
Asta s-a întâmplat pentru că directoarea a decis să renunțe la unul dintre sediile în care învățau elevii.
“Stăm
îngrămădiți aici ca șobolanii. Clădirea nu are aviz ISU, nu are suficiente
toalete. Clasele sunt supraaglomerate. La gimnaziu sunt și 34 de copii într-o
clasă, la o clasă de a XI-a sunt 38 de copii. De aici apar și certurile cu
părinții. Ne reproșează că nu ne ocupăm suficient de copiii lor. Le înțeleg
nemulțumirea, dar pe de altă parte, pentru noi este imposibil să ne împărțim la
atâția elevi. La Uman sunt cei mai mulți, pentru că acolo este mai ușor”,
declară un profesor.
Legal
e ca numărul de elevi dintr-o clasă de gimnaziu să fie de maximum 30, atât
pentru gimnaziu, cât și pentru liceu.
Decizia de a renunța la sediul din Christian Tell s-a făcut fără acordul consiliului de administrație al școlii, se arată într-un memoriu al părinților.
“Mi s-a părut ciudat că, imediat
după venirea noii directoare, investiții s-au făcut doar în biroul directoarei.
La secretariat, la contabilitate, cancelarie sau pentru laboratoare nu s-a luat
nimic. Totuși, trebuie să recunosc un lucru: după ce a venit doamna Costache
s-a deblocat finanțarea pentru toaletele elevilor. Cât timp a fost doamna Popa,
s-au făcut mai multe solicitări pentru renovarea grupurilor sanitare, dar nu au
fost luate în seamă”, menționează părintele unui elev al colegiului.
Problemele de sistem: din 2016, de când Ramona Costache a venit în funcția de director la “Goethe” s-au schimbat patru inspectori șef la Inspectoratului Școlar București!
Astfel de derapaje sunt posibile
într-un sistem în care investițiile în educație sunt minime, iar oamenii din
funcțiile esențiale, precum ministrul sau inspectorul-șef sunt schimbați pe
bandă rulantă, fără ca actualii să știe ce au făcut cei dinaintea lor.
“Vom evalua situația și clar vom lua
o decizie în acest sens. Nu știu cum este posibil să se petreacă atâtea abuzuri
la un colegiu de prestigiu cum este «Goethe». Nu știu ce s-a întâmplat înainte
ca eu să ajung la Inspectorat”, ne-a declarat Ionel Pușcaș, care a fost numit
la conducerea Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB) la
sfârșitul lui 2019. Libertatea a trimis o solicitare în scris la începutul
lunii decembrie, dar nu ni s-a răspuns până la data publicării acestui articol.
Fostul șef al Inspectoratului București: „Aveți vreo dovadă?”
Libertatea l-a sunat și pe fostul șef al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Florin Lixandru, în mandatul căruia Ramona Costache a fost numită director, deși nu știa limba germană.
– Domnule Lixandru, cum a fost posibil ca doamna Costache să fie numită director al Liceului Goethe, neștiind limba germană?
– Aveți vreo dovadă că nu știe limba germană?
– Avem o înregistrare cu dumneaei din care rezultă că vorbește foarte prost.
– Doamna profesoară a susținut un concurs pe care l-a luat, iar ceea ce a spus instanța nu este definitiv. Urmează a fi atacat cu apel. Ar fi interesant să vedem motivarea pe care, nici la ora asta, instanța nu a emis-o.
– Mai mult, știm că imobilul în care învață copiii din clasele pregătitoare și ciclul primar nu are aviz ISU.
– Clădirea este foarte sigură, chiar a fost reabilitată în vara anului 2018.
– Noi discutăm despre aviz ISU, nu despre cutremure. Cum explicați că anumiți profesori ocupă o catedră după ce la Titularizare au obținut note mai mici decât profesorii pe care îi înlocuiesc?
– Cum puteți afirma asta?
– Notele spun asta.
– Nu faceți afirmații nefondate, că vă dau în judecată!
Apoi, Florian Lixandru ne-a închis
telefonul, fără a ne lăsa posibilitatea de a mai pune alte întrebări.
Nici Simina Croitoru, nici
directoarea Ramona Costache nu au răspuns apelurilor și mesajelor repetate ale
ziarului.