În vara anului 2020, la finalul primului an școlar marcat de pandemia de COVID-19, o familie din Gorj a dat în judecată Școala „Alexandru Ștefulescu” din Târgu Jiu, Inspectoratul Școlar și Ministerul Educației, reclamând că fiul în vârstă de 11 ani a fost lăsat repetent la finalul clasei a V-a.

Astfel, i-a fost încălcat dreptul la educație. Părinții s-au plâns că băiatul lor nu a participat la cursurile online, pentru că nu avea cunoștințele necesare și, deși a cerut sprijin colegilor și profesorilor, nu a fost ajutat de nimeni.

Inițial, când a aflat că fiul i-a rămas repetent, tatăl a depus o contestație la Inspectoratul Școlar Gorj, însă i-a fost respinsă, oficialii instituției comunicându-i că școala, una de prestigiu de altfel, a procedat corect. Că profesorii i-au încheiat mediile în baza notelor avute în catalog până la suspendarea cursurilor. Și cum era corigent pe primul semestru la trei discipline – matematică, limba română și limba engleză – iar primele note obținute în al doilea semestru, până la închiderea școlilor, au fost tot mici, elevul a fost declarat repetent.

Degeaba s-a plâns părintele că el, soția și copilul lor nu s-au priceput să folosească aplicațiile online, pentru că nu au cunoștințe necesare. Repetenția a rămas bătută în cuie. „Elevul nu a vrut să participe la cursurile online”, a fost concluzia școlii.

Generalul Vasile Milea, „eroul” care a ordonat reprimarea Revoluției la Timișoara. „Sinuciderea a fost practic o încercare de autorănire”
Recomandări
Generalul Vasile Milea, „eroul” care a ordonat reprimarea Revoluției la Timișoara. „Sinuciderea a fost practic o încercare de autorănire”

Considerând că fiului său i s-a făcut o nedreptate pentru că este de etnie romă, tatăl s-a adresat instanțelor de judecată, prezentând judecătorilor capturi de ecran ale convorbirilor care atestau că băiatul a cerut ajutor colegilor și profesorilor, neprimind însă vreun suport. 

Chiar în acele prime trei luni de pandemie, organizațiile din domeniul educației atrăgeau atenția că aproape un milion de elevi nu au avut acces la școala online, pentru că nu aveau device-uri, semnal sau cunoștințele necesare să le folosească.

Instanța nu a fost de acord cu suspendarea repetenției, așa că băiatul a repetat anul

Având în vedere că noul an școlar bătea la ușă, părinții au solicitat instanței suspendarea efectelor actului administrativ prin care s-a declarat repetenția până la soluționarea definitivă a procesului. Cererea lor nu a fost admisă de instanță. 

Astfel, la începutul anului școlar 2020-2021, elevul a fost înmatriculat tot în clasa a V-a. A repetat cursurile, la finalul anului școlar fiind declarat promovat. 

Au dat vina pe copil și pe părinți

Procesul a continuat. Toate cele trei instituții date în judecată au cerut judecătorilor să mențină decizia prin care s-a declarat starea de repetenție a elevului, motivându-se că acesta și familia sa poartă întreaga vină. 

Adevărata revoluție. Cei zece pași care chiar ar schimba România
Recomandări
Adevărata revoluție. Cei zece pași care chiar ar schimba România

Ministerul Educației a cerut instanței să fie scos din proces, pe motiv că „obligaţiile ministerului sunt generale, pentru tot sistemul de învăţământ preuniversitar şi nu special pentru reclamant, iar faptul că ministerul are atribuţii în procedura de finanțare a învățământului nu atrage după sine naşterea unor raporturi juridice între minister şi reclamant”. Judecătorii au admis cererea, astfel că au rămas în proces doar ISJ Gorj și Școala Ștefulescu.  

Atât reprezentanții Inspectoratului Școlar, cât și cei ai unității școlare au respins acuzațiile familiei, susținând că au fost respectate legislația școlară și regulamentul intern al școlii. Că elevul a rămas repetent, deși profesorii „au depus toate eforturile ca acesta să-şi corecteze situaţia şcolară”. Au dat vina pe familie: nu s-a interesat de situația elevului și nu s-a implicat în îmbunătățirea situației școlare.

„Elevul nu a dorit să participe la cursurile online și nu sunt reale argumentele acestuia că nu a avut posibilitatea tehnică și abilități pentru a participa la acest gen de cursuri, fapt infirmat de înscrisurile de la dosar”, au comunicat oficialii școlii instanței.

Faptul că elevul studiase Informatica și Tehnologia Informației și Comunicațiilor timp de un semestru, că știa să folosească aplicația WhatsApp a fost, în opinia școlii, dovada că ar fi putut participa și la cursurile online. Greșit, spun judecătorii. 

Coșul de cumpărături, mai ieftin în Ungaria decât în România | Experiment Libertatea
Recomandări
Coșul de cumpărături, mai ieftin în Ungaria decât în România | Experiment Libertatea

„Împrejurarea invocată de către unitatea școlară că elevul reclamant utiliza un telefon mobil pentru accesarea aplicației WhatsApp este neconcludentă în cauză, deoarece nu există identitate între platformele de învățare și aplicația amintită anterior, aceasta din urmă nefiind concepută pentru a putea susține un proces de învățare și evaluare, ci pentru a face comunicări scurte între participanții la o conversație. Unitatea școlară nu a făcut dovada că în semestrul I și în cele două luni de activitate în format fizic din semestrul II elevii au fost instruiți, în cadrul disciplinei informatică și TIC, despre modul de utilizare a platformelor de învățare online”, au motivat judecătorii.

Familia câștigă

Tribunalul Gorj a dat câștig de cauză familiei și a admis în parte acțiunea, judecătorii dispunând anularea situației școlare la cele trei discipline la care elevul a fost declarat repetent și reevaluarea acestuia.

Judecătorii au motivat că unitatea școlară nu a elaborat nicio regulă privitoare la identificarea elevilor aflați în situații speciale, care nu știu să folosească aplicațiile informatice, privind modul de susținere a activității de învățare în cazul acestora, la procedura de informare a părinților cu privire la activitatea de învățare online în cazul unor astfel de copii. 

Instanța a mai subliniat că, deși a constatat că elevul de 11 ani nu a participat la activitatea online, școala a transferat în sarcina exclusivă a părinților activitatea de monitorizare a participării la cursurile școlare. Fără a identifica situația în care se află familia acestuia, dacă locuiește sau nu cu părinții, dacă părinții au cunoștință despre noua modalitate de desfășurare a cursurilor școlare. 

„Instanța nu poate reține ca fiind concludentă nici apărarea promovată de unitatea școlară în sensul că valorificarea activității online nu s-a putut face din cauza părinților elevului, care au fost dezinteresați de situația școlară a acestuia, nu au participat la ședințele cu părinții și nu au luat măsuri pentru îndreptarea situației școlare a elevului. Procedând în acest fel, unitatea școlară a culpabilizat elevul reclamant pentru fapte ale părinților săi și pentru neîndeplinirea de către aceștia din urmă a obligațiilor ce le reveneau”, se arată în hotărârea Tribunalului Gorj.

Școala și inspectoratul au contestat de două ori sentința

Hotărârea instanței a fost contestată atât de ISJ Gorj, cât și de unitatea școlară. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel Craiova, care a dispus rejudecarea. Reîntors în Gorj, după rejudecare, judecătorii au dat același verdict: anularea situației școlare prin care elevul a fost declarat repetent. Când judecătorii Tribunalului Gorj i-au dat câștig de cauză pentru a doua oară, pe 11 februarie anul curent, elevul era deja în clasa a VI-a.

Inspectoratul școlar și reprezentanții școlii au contestat din nou decizia tribunalului. Ajuns pentru a doua oară pe rolul Curții de Apel Craiova, dosarul a fost soluționat definitiv pe 5 iulie. Instanța de apel a menținut hotărârea tribunalului, arătând că „imposibilitatea valorificării activităţii online nu s-a datorat reclamantului, ci unităţii şcolare pârâte”.

Repetenția, anulată, situația, neschimbată

Contactați de ziar, reprezentanții Inspectoratului Școlar Gorj au declarat, inițial, că se caută soluții pentru aplicarea hotărârii instanței, care a produs confuzie. Și asta pentru că repetenția și-a produs efectele, chiar dacă acum a fost anulată de judecători. Reexaminarea elevului, așa cum au solicitat părinții inițial instanței, nu mai este posibilă. De altfel, și instanța a subliniat în motivare că această cerere a rămas fără obiect, având în vedere că el a repetat clasa a V-a. 

„Mâine o comisie a Inspectoratului Școlar, alături de jurist, se va deplasa la Școala Gimnazială Alexandru Ștefulescu, la o întâlnire cu conducerea unității de învățământ și cu avocatul elevului pentru a se găsi o soluție de punere în practică a sentinței. Elevul a repetat și promovat clasa a V-a, a promovat și clasa a VI-a. Juridic nu știm ce se poate întâmpla”, a declarat, pe 3 august, inspectorul școlar Mircea Ionuț Catrina, purtător de cuvânt al ISJ Gorj.  

Ulterior, oficialul ISJ Gorj a transmis ziarului că unitatea de învățământ „a luat act” de decizia definitivă a instanței cu privire la anularea situației școlare a elevului din anul 2019-2020. 

„S-au anulat corigențele și repetenția, dar situația elevului rămâne neschimbată. Se va transmite adresă reprezentantului legal. Vedem ce va fi mai departe”, a precizat inspectorul Catrina într-un răspuns comunicat săptămâna trecută ziarului.

Ministrul educației, în 2020: „Profesorii să nu mai lase repetenți”

Monica Anisie, ministrul educației la acea vreme, a făcut o recomandare fără precedent: elevii să nu mai fie lăsați corigenți și repetenți. A făcut declarația la emisiunea „Din viața romilor”, de la postul Național TV. 

Ministrul se referea inclusiv la cei care nu aveau medii de trecere pe primul semestru. „Dacă există și posibilitatea ca pe primul semestru copilul să aibă o medie sub 5 – în această situație nu supunem copilul unui risc. Ci, din contră, venim în sprijinul lui. Și atunci îi dăm posibilitatea să dea o lucrare, să facă un proiect, să fie apreciat pentru activitatea online”, spunea Anisie în mai 2020.

„Adică se elimină media de pe primul semestru. Are toate șansele să-și încheie situația. De aceea am spus de la început că trebuie să-i liniștim pe copii, că putem încheia cu bine acest an”, a fost chiar și mai explicită ministrul educației. 

Ignorând acest sfat, mii de copii au fost lăsați pe vară. Un număr chiar dublu de repetenți a urmat și în anul școlar următor, 2020-2021. Chiar triplu, în unele județe, cum este Iașiul. 

Școala 9 a cerut tuturor inspectoratelor școlare să-i transmită numărul repetenților din anii școlari 2019-2020 și 2020-2021. Au răspuns 18 ISJ-uri, iar cel din Gorj nu este printre ele.

Doar în aceste județe, aproape 13.000 de elevi au rămas repetenți în 2019-2020. Datele relevă că anii pandemiei au dus la pierderi serioase de învățare și la un număr mare de elevi abandonați de sistem, lăsați repetenți sau corigenți. Asemenea băiatului din Gorj.

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Încă un DIVORȚ în showbizul românesc! Și-au spus ADIO după 10 ani de mariaj! 'S-a încheiat într-un mod civilizat, nu e cu scandal'
Unica.ro
Încă un DIVORȚ în showbizul românesc! Și-au spus ADIO după 10 ani de mariaj! 'S-a încheiat într-un mod civilizat, nu e cu scandal'
Cum arăta Corina Caciuc în urmă cu câțiva ani, înainte de operațiile estetice...Pare altă femeie, dar și atunci era atrăgătoare
Viva.ro
Cum arăta Corina Caciuc în urmă cu câțiva ani, înainte de operațiile estetice...Pare altă femeie, dar și atunci era atrăgătoare
De ce câștigă numai Tudor Chirilă "Vocea României". Are 7 trofee, iar ultimele 4, consecutive. Mutările geniale pe care le-a făcut în finale
Libertateapentrufemei.ro
De ce câștigă numai Tudor Chirilă "Vocea României". Are 7 trofee, iar ultimele 4, consecutive. Mutările geniale pe care le-a făcut în finale
Fabrica mare din România care concurează cu cele din Europa. Producția e una impresionantă și se lucrează după cele mai înalte standarde
FANATIK.RO
Fabrica mare din România care concurează cu cele din Europa. Producția e una impresionantă și se lucrează după cele mai înalte standarde
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Elle.ro
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Cel puţin 1.8 milioane de români vor fi afectaţi de ordonanţa de urgenţă pentru austeritate. Oamenii se tem că turismul va fi în pierdere
Observatornews.ro
Cel puţin 1.8 milioane de români vor fi afectaţi de ordonanţa de urgenţă pentru austeritate. Oamenii se tem că turismul va fi în pierdere
Horoscop 23 decembrie 2024. Leii au ocazia să contribuie la restabilirea armoniei în mediul de la serviciu, cu condiția să nu se bazeze doar pe ei
HOROSCOP
Horoscop 23 decembrie 2024. Leii au ocazia să contribuie la restabilirea armoniei în mediul de la serviciu, cu condiția să nu se bazeze doar pe ei

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI