UPDATE Carrefour a reacționat la comunicatul ANPC, spunând că se află ”într-o situație ingrată”, întrucât ”anumite aspecte de neconformitate” descoperite se aflau în curs de remediere, iar ”procesele legale nu au fost finalizate”.

De asemenea, compania a anunțat că va demara începând de azi un ”proces amplu” intern de ”verificare a condițiilor de păstrare și comercializare a produselor proaspete”.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a verificat pe 24 octombrie 14 magazine Carrefour din toată țara și a dispus închiderea temporară a două unități.

Potrivit Adevărul, cele două magazine închise sunt Carrefour Park Lake și Carrefour Grand Arena, ambele din Capitală.

Pentru abaterile constatate au fost aplicate 35 de
amenzi în valoare de 301.000 lei şi trei avertismente.

De asemenea, comisarii ANPC au dispus retragerea
temporară de la comercializare a 209 kilograme de produse alimentare în valoare
de 3.798 lei și retragerea definitivă a 1.423 kg produse alimentare în valoare
de 28.875 lei.

În plus, ANPC a închis temporar raioanele gastronomice
din două magazine.

Unde s-au înregistrat cele mai grave nereguli

Carrefour Bucureşti Mega Mall

Produsul piept de mânzat avea data limită de consum
depăşită, iar comercializarea diferitelor specii de peşte se făcea fără
respectarea condiţiilor de păstrare impuse de către producător.

De asemenea, a fost constatată expunerea spre
comercializare a diferitelor sortimente de preparate culinare la temperaturi
mai mici de 60 de grade.

Carrefour Bucureşti Militari

Nu erau respectate condiţiile de păstrare impuse de
către producător la diferite specii de peşte şi condiţiile de comercializare a
preparatelor culinare la temperaturi mai mici de 60 grade Celsius pentru masa
caldă, respectiv mai mari de 8 grade Celsius pentru masa rece.

În plus, produsul ”Crap sălbatic Grecia” era prezentat
ca având un grad de prospeţime extra, deşi acesta aparţinea categoriei B.

Bucureşti Băneasa

Se comercializau diverse specii de peşte fără a fi
respectate condiţiile de păstrare impuse de către producător, în timp ce
produse precum pulpe inferioare curcan şi trunchi de cod – ambalate şi
congelate – prezentau caracteristici calitative necorespunzătoare (acumulare
cantitativă de gheaţă în ambalaj şi arsuri de congelare).

Mâncarea gătită era vândută la temperaturi mai mici de 60 de grade

Totodată, preparatele culinare pentru masa caldă erau
vândute la temperaturi mai mici de 60 grade Celsius.

Carrefour Bucureşti Orhideea

Unele specii de peşte era comercializate fără
respectarea condiţiilor de păstrare impuse de către producător, la fel fructele
de mare ambalate şi congelate.

Probleme au fost constatate şi la preparatele culinare
pentru masa caldă şi la cele produse în unitatea proprie şi pentru care nu s-au
putut prezenta documente din care să reiasă data fabricaţiei.

Carrefour Bucureşti Grand Arena

În departamentul Gastronomie nu se respectau
condiţiile de temperatură la masa caldă, iar unele produse aveau data limită de
consum depăşită.

În acelaşi timp, au fost constatate caracteristici
calitative neconforme ale produselor expuse, produse nesigure din cauza lipsei
elementelor de identificare sau de etichetare dublă, lipsa informării la locul
de vânzare cu privire la prezenţa unor alergeni şi nerespectarea declarării
ingredientelor iniţiale ale unor produse.

Peștele din Carrefour nu era păstrat la temperatura optimă

La raionul de Pescărie, unele specii de peşte
prezentau caracteristici calitative neconforme (alterare), iar condiţiile de
temperatură la expunere în vederea vânzării nu erau respectate.

Carrefour Bucureşti Colosseum

Comercializarea diferitelor specii de peşte se realiza
fără respectarea condiţiilor de temperatură impusă de către producător, iar
comercializarea de preparate culinare la masa caldă fără a se respecta
condiţiile de temperatură impuse de legislaţia în vigoare (minimum 60 de grade
Celsius).

La produsele de peşte şi fructe de mare congelate şi
preambalate existau arsuri de congelare şi acumulare cantitativă în ambalaj.

Carrefour Satu Mare

Produsul finit ”Salată fasole uscată” nu avea
menţionată data fabricaţiei, termenul de valabilitate fiind de 24 de ore.

Verificarea metrologică era depăşită la unul dintre
cântarele utilizate în unitate (data limită pentru verificare era 18 septembrie
2019).

La raionul de prăjituri, toate produsele expuse la
comercializare aveau la raft două menţiuni privind valabilitatea, respectiv o
etichetă neagră mare pe care este scris cu font alb ”Termen de valabilitate 3
zile” sau ”Termen de valabilitate 24 de ore”, peste care mai erau lipite două
buline pe care se menţiona data producţiei şi data expirării.

Carrefour Cluj-Napoca

Nerespectarea condiţiilor tehnice pe timpul
manipulării, depozitării şi desfacerii produselor şi comercializarea de produse
care pun în pericol sănătatea consumatorilor.

Carrefour Oradea Lotus Market

Pentru produsele din carne tranşate şi porţionate în
unitate, ambalate şi expuse la vânzare nu s-a putut stabili o trasabilitate,
nefiind regăsit lotul iniţial, ci un alt lot intern sau nefiind menţionat
niciun lot.

La produsele din zona gastro (ficăţei pui, piept pui,
pulpă pui, salată cu ciuperci, salată paste cu şuncă, salată cu pui) nu s-a
putut stabili ziua preparării, cantitatea cântărită fiind mai mare decât cea
rezultată din evidenţele zilnice, iar normele sanitare la decongelarea
produselor în vederea preparării nefiind conforme. Acestea erau puse în
recipienţi cu apă la temperatura mediului ambiant.

Carrefour Baia Mare

Practică comercială înşelătoare prin menţionarea ca
ingredient a maionezei pentru fabricarea unor preparate culinare (Salata de
boeuf).

Carrefour Constanţa

Cuptoarele erau insuficient igienizate, congelatorul
mobil neigienizat în zona garniturilor, termograma necompletată din data de 23
octombrie, ligheanul din plastic nerecomandat alimentaţiei publice, cuţitele
aveau mâner din plastic, pavimentul era deteriorat în zona sifonului, maşină de
gheaţă prezenta urme de coroziune la profilul metalic, în timp ce file-ul somon
avea temperatura de 7,03 grade Celsius, medalionul de somn 7,1 grade Celsius,
creveţii prefierţi 7,1 grade Celsius, şi conopida arsă de ger.

Nereguli descoperite la Carrefour Constanța

Carrefour Braşov

Neconformităţi privind ţara de origine a sortimentelor
din peşte. Pe de altă parte, în camera frigorifică, bucăţile de file de porc
(materie primă) erau păstrate direct pe rastele din tijă din inox prinse prin
sudură în puncte de un cadru tip cornier, iar în zonele de prindere suprafeţele
sunt nelavabile fiind potenţiale medii de cultură.

La raionul de carne, în camera frigorifică s-a măsurat
temperatura produselor ambalate depozitate pe rafturi constatându-se că acestea
nu se respectă: hamburger vită la 8 grade Celsius, pastramă ceafă la 6,6 grade
Celsius, mici de vită-porc la 6,6 grade Celsius şi pulpă vită la 8 grade
Celsius, faţă de maximum 4 grade Celsius specificat pe ambalajele produselor.

Nu se respecta temperatura de depozitare la carnea de
pui refrigerată impusă de către producător (0-4 grade Celsius), în realitate
fiind temperaturi de 6,4 – 8,5 grade Celsius.

De asemenea, nu era respectată vecinătatea produselor,
respectiv preparatele culinare dulci se aflau în aceeaşi vitrină cu preparatele
de mâncare gătită.

Alte abateri au fost: lipsă afişare compoziţie produse preparate şi produse proaspete şi lipsă gramaj şi etanşeitate la produsele ornament tort (caserolă cantitate netă de 60 grame, iar prin cântărire s-a găsit o cantitate brută între 46 grame şi 58 grame).

Reacția oficială a Carrefour, în urma controalelor ANPC

Carrefour susține, într-un comunicat, că ANPC a pus-o într-o situație ingrată și că va remedia toate neregulile sesizate.

„În ziua de 24 octombrie, 14 magazine Carrefour din București și din țară au fost supuse unor controale realizate de inspectorii ANPC.

În urma verificărilor din teren, au fost identificate anumite aspecte de neconformitate punctuale, diverse ca scală și impact.

A urmat un proces de dialog cu autoritățile, pentru a definitiva un plan de măsuri pentru prevenție sau remediere, conform legii.

Unele dintre măsurile solicitate au fost în linie cu programele deja angajate pentru modernizarea magazinelor Carrefour, incluzând tranziția către etichete electronice (pentru a elimina posibilitatea diferențelor de preț), upgrade-ul progresiv al echipamentelor din raioanele de gastronomie sau pește, îmbunătățirea trasabilității produselor proaspete de la producător la raft.

În anumite cazuri, am agreat accelerarea modernizării raioanelor, motiv pentru care unele ar putea fi indisponibile temporar în perioada următoare.

Tratam extrem de serios orice problemă referitoare la standardele sanitare și de calitate.

În acest sens, am aprecia să nu fie aduse în spațiul public informații inexacte, trunchiate sau distorsionate – incluzând titluri despre închiderea magazinelor Carrefour pe termen mediu, înainte ca rapoartele ANPC să fie finalizate sau planul de măsuri să fie agreat.

Aceasta deoarece ne găsim într-o situație ingrată, în care nu putem să clarificam diverse aspecte aflate pe agenda publică, deoarece procesele legale nu au fost finalizate.

În acelasi timp, din respect pentru încrederea pe care
ne-o acordă deopotrivă producătorii români (care reprezintă peste 90% din
oferta noastră de produse proaspete în sezon) și milioane de clienți, vom
demara intern începând de astăzi un proces amplu de verificare a condițiilor de
păstrare și comercializare a produselor proaspete, în linie cu standardele
naționale și europene.

Dorim să îi asigurăm pe clienții noștri că eforturile noastre zilnice sunt pentru a garanta standarde de excelență în calitate și că vom lua toate măsurile necesare pentru că aceștia să își poată face în continuare cumpărăturile din magazinele noastre în deplină siguranță, ca și până acum.

Vom reveni cu o comunicare detaliată privind măsurile de prevenție, îmbunătățire sau remediere, pe măsură ce ele vor fi implementate.”, a transmis Carrefour.

 
 

Urmărește-ne pe Google News