ANPC precizează, într-un comunicat de presă, că verifică site-urile de cumpărături şi aplicaţii care funcţionează ca o piaţă online, Temu şi Shein. Cele două platforme sunt din China, iar Temu se promovează puternic în România, potrivit unei analize Libertatea.

“Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC.

În acest context, ANPC sfătuieşte consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri, să se informeze cu atenţie, înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.

De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să citească secţiunea ”Termeni şi condiţii” a site-ului de pe care doresc să cumpere produse.

“Înainte de încheierea achiziţionarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informaţii corecte şi complete privind:

datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.);

  • caracteristicile esenţiale ale produsului;
  • preţul cu toate taxele incluse;
  • cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • modalităţile de plată şi de livrare;
  • perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
  • existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului”, a precizat sursa citată.

Cum pot sesiza consumatorii ANPC

ANPC recomandă ca, în cazul în care consumatorii întâmpină o problemă atunci când fac cumpărături online, să încerce o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă.

“Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.

În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei”, a mai transmis ANPC.

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor mai menţionează că în cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, poate fi formulată o reclamaţie accesând https://sesizari.anpc.ro, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.

 
 

Urmărește-ne pe Google News