Fundația World Vision România a realizat un sondaj privind violențele din mediul școlar și din familiile elevilor, precum și informațiile pe care le au minorii despre consilierii din instituțiile unde învață.
La acest sondaj au participat 700 de elevi, profesori și părinți din țară, iar rezultatele arată că rareori li se spune copiilor că ar putea cere sprijin în cabinetul consilierului școlar. 40% dintre copii și adolescenți n-au fost informați dacă au sau nu consilier în instituția unde învață.
Numărul consilierilor școlari este oricum insuficient, raportat la cel al elevilor. La începutul lui 2023, erau doar 2.288 de consilieri școlari în toată țara pentru aproape 3 milioane de elevi, conform Ministerului Educației. În județe precum Prahova, Giurgiu și Neamț, un consilier avea în grijă și peste 3.000 de copii.
Ministerul a anunțat anul acesta că se vor repartiza 1.200 de noi posturi de consilieri școlari, aprobate în decembrie 2022. „Se va ajunge la o medie națională de aproximativ un consilier la 800 de elevi și preșcolari”, mai scrie pe site-ul Ministerului.
În 2020, s-a promulgat o lege potrivit căreia unui consilier școlar i se alocau maximum 600 de elevi și cel mult 300 de preșcolari, însă nu s-a putut pune în practică în teren din pricina numărului mic de specialiști.
„S-au făcut eforturi, dar nu suficiente”
Printre cei care vor primi consiliere în perioada următoare se numără elevii dintr-o clasă de a X-a a Colegiului „Ion Creangă” din București. Ei erau în bănci când unul dintre colegii lor a rănit o profesoara la gât cu un cuțit. Dar din multe școli, rurale mai ales, consilierii lipsesc în continuare.
„Nu putem să mai amânăm creșterea numărului de consilieri școlari, de psihologi și pregătirea lor să facă față nevoilor prezente în școală și din afara ei. S-au făcut eforturi, dar nu suficiente. Cum nu mai putem să amânăm nici formarea profesorilor și pregătirea părinților pentru a evita alte tragedii. Toate aceste eforturi trebuie susținute la nivel comunitar, inclusiv de către autoritățile locale, prin servicii și echipe pluridisciplicare care să prevină cauzele extrem de complexe ale fenomenului de violență. În toate programele noastre de sprijin educațional, social și emoțional, includem pe cât posibil consilierea psihologică pentru copii, părinți și profesori”, spune Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, într-un comunicat al organizației.
Profesorii n-au fost instruiți să reacționeze la situații de violență
La sondajul World Vision au participat atât elevi, cât și părinți și profesori. 37% dintre cadrele didactice au precizat că se simt puțin sau deloc pregătite să-și dea seama care copii sunt victime ale violențelor acasă sau la clasă. În plus, dacă o agresiune are loc în instituțiile de învățământ, doar 45% consideră că „știu ce au de făcut”. Numai patru din zece au participat la instruire, astfel încât să învețe cum să reacționeze în astfel de situații. Cu toate că peste jumătate au fost de față la cazuri de violență fizică și verbală.
Nici ei nu se simt întotdeauna în siguranță în școlile unde predau, spun 23% dintre profesori. Cei mai mulți au atras atenția că agresiunea asupra lor vine, în primul rând, din partea părinților, apoi a elevilor și a altor cadre didactice.
Criminolog: Pedepsele nu rezolvă problema agresivității din școli
Adolescenții sunt expuși la violență în comunitatea lor; 43% dintre cei de la sate, de exemplu, văd frecvent oameni agresivi. Părinții confirmă aceste lucruri: 20% consideră că ai lor copii asistă la episoade violente pe stradă, arată sondajul World Vision România.
După cum au menționat și profesorii, agresiunile se întâmplă și în școli. 20% dintre copii spun că violența „este prezentă mult sau foarte mult”. Fie colegii devin agresori, fie profesorii.
„Elevii care își hărțuiesc colegii și profesorii sunt de foarte multe ori victime ale abuzului de acasă. Acești copii se pot identifica cu agresorul și astfel comit o serie de violențe la școală. (…) Nu cred că se poate face foarte mult fără o strategie la nivel local sau chiar național. Trebuie să fim fermi, dar corecți. Să câștigăm respect, dar să înțelegem că avem de-a face cu o problemă complexă, iar disciplinarea mai strictă prin pedepse de tot felul nu o va rezolva.”, a spus, pentru World Vision, Dan Rusu, lector în criminologie la Universitatea din Birmingham.